شهرخبر
اقتصادنیوز بررسی کرد

پایان یک تفاهمنامه با ارتش/ اراضی 06 نظامی می‌ماند؟

کدخبر: 440583
اقتصادنیوز: ‌اختلاف نظر درخصوص نحوه پرداخت عوارض تفاهمنامه شهرداری و ارتش درخصوص پادگان 06 را منتفی کرد و به نظر نمی آید در یک هفته مهلت باقی مانده از سوی شورای عالی شهرسازی توافق جدیدی در این زمینه حاصل شود و کاربری نظامی برای این اراضی تثیبت می‌شود .

به گزارش اقتصادنیوز ، پیروز حناچی شهردار سابق تهران تلخ ترین روز کاری اش را روزی می داند که برخی از اعضای شورای شهر توافق پادگان ۰۶ را معلق کردند. او در آخرین گفتگویش با روزنامه شهرداری تهران گفته بود که   ۰۶ می‌توانست بزرگ‌ترین دستاورد باشد؛ کاری که به مصلحت مردم است و غیرقانونی هم نیست. قانونی برای خروج پادگان‌ها از شهر داریم که براساس آن شهرداری می‌تواند ۵۰ درصد ناخالص و ۳۰ درصد خالص پادگان را بخرد یا توافق کنند؛ کاری که در ۰۶ انجام دادیم مرّ همین قانون بود. حتی میزانی که به ارتش دادیم، قدری هم بیشتر بود. تمام مسیرهای قانونی هم طی شده بود. آخرین باری که چنین مساحت بزرگی را به مردم تقدیم کردیم، پارک ملت یا پارک شاهنشاهی سابق بود. پادگان ۰۶ می‌توانست یک پارک ملت دیگر باشد.

او تاکید کرد که مسائل پادگان 06 را به اعضای شورای شهر جدید منتقل کرده است :«خیابان پاسداران که همین الان قفل است را اگر به آن شکل بارگذاری کنید، هم صیاد و هم پاسداران از حیز انتفاع خارج می‌شوند. ما برای این پروژه مسیر دسترسی جداگانه طراحی کرده بودیم که با لاین کندرو از پاسداران جداست. هنوز هم امکان ایجاد این کار وجود دارد و شورای جدید را هم از جزئیات مطلع کردیم. آقای چمران معمار هستند و می‌دانند که چه کاری به مصلحت شهر است.»

مهدی چمران  رئیس شورای شهر تهران به نظر می آید چندان با بارگذاری در این پادگان موافق نیست . او می گوید هنوز تصمیمی برای توافق با ارتش دراین خصوص نگرفته است .

او به خبرگزاری ایلنا گفته است که  توافقی که شده از نظر حساب و کتاب‌هایی که بین دو طرف مقرر است خوب است، اما من نظری داشتم مبنی بر اینکه در آن مکان قرار است حدود ۵۶۰ هزارمتر مربع زیربنا به شهر اضافه شود و در شهر تهران اضافه شدن این میزان تراکم یک باری را بر دوش شهر می‌گذارد.  الان که این اتفاق رخ نداده ۵۶۰ هزار مترمربع وجود ندارد و راحت‌تر نفس می‌کشیم و رفت و آمد انجام می‌شود. از این جهت باید دید کلی به این مسائل داشته باشیم، اما از جهتی که بالاخره پادگان ۰۶ باید به فضای سبز تبدیل شود و بخشی از آن نیز زمین‌های ارتش است و می‌خواهد ساخت‌وساز انجام دهد، توافقی که شهرداری و ارتش انجام دادند، تقریبا توافق مناسبی است. منتهی از این دید که به آن نگاه کنیم دچار تردید می‌شویم.

او درباه اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی در آخرین مصوبه حدود ۶۰ هزار مترمربع نیز از میزان بارگذاری کم کرده است، می گوید: بله، به حدود ۵۵۰ هزار متر مربع رسیده است که ساخت‌وساز جدید در آن به وجود می‌آید. اگر این ساختمان‌ها به گونه‌ای باشند که قبلا جایی از بین رفته باشد و این ساختمان‌ها جایگزین شوند مهم نیست اما اینکه باز ساختمان جدیدی ایجاد شود با آن خیلی موافق نیستم.

چمران با بیان اینکه فضای باز پادگان ۰۶ در واقع امکان تنفس را فراهم می‌کند، ادامه می دهد : الان که فضای باز است جایی برای تنفس شهروندان است. البته که در تنظیم توافق پادگاه ۰۶ فضای سبز و باز را حفظ می‌کنند اما به هر حال تعدادی بلوک‌های ۳۰ و ۳۵ طبقه در آنجا ساخته خواهد شد.

 درحالی مدیران تازه شهر هنوز برای پادگان 06 تصمیمی نگرفته اند که براساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص این پادگان بارگذاری در آن کاهش پیدا کرده و مصوبات شورای عالی شهرسازی نیز درباره زمین‌های این پادگان تا شهریورماه امسال مهلت دارد یعنی حدود 8 روز دیگر .

پادگان 06 از ساخت مجتمع تجاری تا بوستان ارتش

پادگان ۰۶ ارتش پادگانی در شمال شرق تهران با مساحت ۵۲ هکتار است که قرار بود سال ۷۲ با طرح قانون انتقال پادگان‌ها و اراضی نظامی به خارج از شهر به شهرداری‌ها واگذار شود. در این قانون تأکید شده بود که یا این زمین‌ها به قیمت ۳۵ درصد املاک پیرامون با کاربری مسکونی خریداری شود یا ۴۰ درصد مساحت زمین به خدمات عمومی اختصاص یابد و ۶۰ درصد دیگر برای تأمین هزینه‌های انتقال پادگان بارگذاری شود.

اما طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ و تبدیل‌کردن پادگان‌ها به پهنه «M» و «S» یعنی پهنه‌ای که امکان بارگذاری تجاری، اداری و مسکونی در آن وجود دارد، هزینه تملک برای شهرداری را سنگین‌تر از گذشته کرد.

ارتش می‌خواست از ظرفیتی که طرح تفصیلی در اختیارش قرار داده، استفاده کند و بخش بزرگی از مساحت پادگان را تبدیل به مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی کند؛ اما شهرداری تهران معتقد بود این تصمیم حجم ترافیک خیابان پاسداران را از آنچه هست، بیشتر می‌کرد.

در زمان شهرداری محمد‌باقر قالیباف با ارتش توافق شده بود که یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار مترمربع از مساحت پادگان تبدیل به مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی شود.

با روی‌کار‌آمدن پیروز حناچی و براساس توافقاتی که شهرداری تهران با ارتش انجام داد، سطح مورد مطالبه ارتش به ۶۳۰ هزار مترمربع کاهش پیدا کرد.

بعد از اعلام این توافق بود که اعضای شورای شهر تهران به شهردار پیشنهاد دادند شهرداری ۶۳۰ هزار مترمربع توافق‌شده با ارتش را در نقطه دیگری تأمین کند و کل ۵۲ هکتار پادگان ۰۶ تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود. این پیشنهاد از سوی شهردار پیگیری نشد.

مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار مترمربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت‌پذیری سه‌هزارو 500 نفر، ۶۹ هزار مترمربع تجاری، ۲۱ هزار مترمربع خدمات مسکونی، ۶۳ هزار مترمربع هتل و ۱۹۷ هزار مترمربع را اداری کند.

انتقادهای جدی به این میزان بارگذاری باعث عقب‌نشینی ارتش شد و این مصوبه نیز اجرائی نشد تا اینکه به‌‌تازگی شورای عالی شهرسازی و معماری تصمیم جدیدی را درباره پادگان 06 ارتش مصوب کرده است. این مصوبه اواخر تیرماه به شورای شهر تهران نیز ابلاغ شده است.

براساس مصوبه جدید شورای عالی شهرسازی چهار تصمیم جدید در‌این‌باره گرفته شده است. نخست بارگذاری‌ در این پادگان کاهش یافته. براساس این مصوبه پهنه‌بندی و سقف تراکم قابل احداث در کل عرصه پادگان 06 به شرح نقشه پیوست مورد تأیید قرار گرفت. بر‌اساس‌این مجموعه تراکم ساختمانی قبل احداث در کل عرصه پادگان از 630 هزار مترمربع به 569‌هزار‌و 900 متر مربع تقلیل یافت. همچنین هرگونه احداث بنای جدید در عرصه ثبتی پادگان؛ بهره‌برداری با فعالیت‌های متناسب با گردشگری، فرهنگی و هنری از همه بناهای موجود در عرصه ثبتی پادگان اعم از سهم ارتش و سهم شهر صرفا با رعایت الزامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجاز خواهد بود. در این مصوبه تأکید شده رعایت همه الزامات شورای ترافیک شهر تهران درباره این پادگان الزامی است. همچنین رعایت ضوابط عمومی پهنه‌ها مطابق طرح تفصیلی تهران و همچنین الزامات و ملاحظات مربوط به جرائم امنیتی ساختمان‌های مجاور پادگان براساس آخرین قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه در هنگام صدور پروانه همه ساخت‌و‌سازها واقع در عرصه پادگان الزامی است.

شورای عالی شهرسازی در این مصوبه تأکید کرده است هرچه سریع‌تر بوستان عمومی و بهره‌مندی شهروندان از آن اتفاق بیفتد، در غیر‌این‌صورت حداکثر تا پایان شهریور 1400 دبیر شورای عالی همه مصوبات این عرصه را لغو و کاربری نظامی بر کل عرصه پادگان 06 را تثبیت می‌کند.

گفتگوهایمان با ارتش هیچ گاه قطع نشد

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرسازی تهران، درخصوص آخرین وضعیت این پادگان درحالی که تنها یک هفته به مهلت قانونی شورای عالی شهرسازی باقی مانده به اقتصادنیوز می گوید :‌گفتگوهایمان با ارتش هیچ گاه قطع نشده بود به ویژه بعد از آن مصوبه شورای عالی شهرسازی که مقداری هم شتاب بیشتری گرفت. فرآیند صدور پروانه هم شروع شد، مقدمات آن طی شد، نقشه هایشان را آوردند، و بررسی شد  و بحث تفکیک و اقداماتی که در ثبت باید انجام بشود هم  به جریان افتاد.

وی ادامه می دهد :‌ در مراحل آخر کار که موضوع پرداخت عوارض است، ختلاف نظری با همکارانمان در ارتش جمهوری اسلامی پیدا شد که آن اختلاف نظر راجع به نحوه ی محاسبه عوارض بود که ما به استناد قانون که تخفیف در عوارض شهرسازی را ممنوع اعلام کرده و به واسطه مصوبه  شورای شهر عوارض را به نرخ سال 1400 محاسبه کرده بودیم. آنها به دلیل پرداخت هایی که در گذشته داشتند مبنای محاسبه عوارض را معتقدند که باید به سال های قبل برگردد. در روزهای آخر حضور آقای دکتر حناچی بسیار  تلاش کردیم که این را به یک جمع بندی و یک نتیجه برسانیم ولی خب جمع بندی حاصل نشد؛ از سویی  مصوبه شورای عالی گفته است  که اگر تا پایان شهریور منجر به واگذاری 70 درصد به عنوان پارک عمومی به عنوان بوستان ارتش نشود مصوبه شورای عالی باطل و این زمین ها  به کاربری اراضی نظامی باز می گردد و دیگر امکان ساخت و سازها منتفی می شود مگر اینکه دوباره مصوبه دیگری بخواهد در شورای عالی مطرح شود  که آن هم باز به بعد موکول می شود.

او در پاسخ به این پرسش که  به نظر نمی‌آید در این فاصله‌ِ چند روزه اتفاقی بیافتد هم می گوید :‌ خبری از سوی ارتش نیست. من حالا پیگیری هم کردم، من هم بعید می دانم که اتفاقی بیافتد.