حسن انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس، نسبت به احیای اصلاح‌طلبی ابراز امیدواری کرده و معتقد است که این جریان سیاسی اصلا نباید و قصد ندارد که منتظر ناکامی‌های احتمالی دولت بماند.

او می‌گوید: «من به عنوان یک اصلاح طلب، با همه اشکالاتی که نسبت به انتخابات وجود دارد – به هر حال هیچ کارشناسی در زمینه قانون اساسی هم این نوع انتخابات را صحیح و سالم محسوب نمی‌کند – دعا و آرزو می‌کنم که این دولت و مجموعه حکومت که در اختیار اصولگرایان است، بتوانند اعتماد و رضایت ملت را به دست آورند».

این نماینده پیشین مجلس شرایط مجود در عرصه‌های مختلف را محصول سابقه چهل ساله اصولگرایان می‌داند اما باز هم امیدوار است که بتوانند امید مردم را برانگیزند به این خاطر که «تا اعتماد مردم جلب نشود و رضایت مردم از مدیریت وجود نداشته باشد، حکومت نمی توانند عقلا و شرعا قانونی و مشروع باشد و آینده‌ای هم نخواهد داشت».

وی در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان برای بازیابی سرمایه اجتماعی غیر از حساب روی ناکامی‌ها و عدم توفیق‌های دولت فعلی چه امید و ابزاری دارند؟ می‌گوید: «مردم بعد از انتخابات دوره اول و دوم روحانی، همچنین بعد از انتخابات مجلس مردم از هر دو جناح مایوس شدند. اصلاح‌طلبان نیز باید بر ارزش‌های جمهوری اسلامی، حاکمیت ملی، انتخابات آزاد و اجرای قانون و عدالت در داخل و صلح با مجامع بین‌المللی به خصوص اروپا و آمریکا تکیه کرده و از شعارهای ناشدنی و امکان ناپذیر که مقبول انها هم نیست، انتقاد کنند. باید موضع مثبت، اراده و خواست، همچنین مصالح مردم را بازگو کنند. باید از طرق مختلف موجود از اراده ملی و حاکمیت قانون دفاع کنند».

انصاری راد تاکید می‌کند: «قطعا اگر مجموعه حاکمیت واقعا در جهت صلاح و مصالح مردم عمل کنند، اصلاح‌طلبان از آن استقبال خواهند کرد. من گمان هم نمی‌کنم که اصلاح‌طلبان به خصوص آقای خاتمی مطالبه‌ای غیر از مصالح ملی داشته باشند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان برای بازگشت به عرصه سیاست‌ورزی و قدرت باید چه رویکردی در پیش بگیرد؟ نیز گفت: «اصلاح‌طلبان باید وحدت کنند و متحد باشند. الان احزاب مختلفی مثل کارگزاران، اتحاد ملت، مردمسالاری و ... همچنین شخصیت‌های بزرگی مثل آقای خاتمی که محبوبیت اجتماعی دارند، هستند. این‌ها باید با هم متحد باشند و در جهت حاکمیت ملی و انتخابات آزاد هر کاری که می‌توانند انجام دهند».

وی در واکنش به اینکه در جریان انتخابات اخیر ثابت شد این گروه‌ها اختلافات عمیقی با هم دارند، گفت: «من اختلاف زیادی نمی‌بینم. بیشترین اختلاف مثلا بین تاجزاده و کرباسچی بود. اما هر دو این‌ها یک هدف دارند و هر دو دنبال انتخابات آزاد، حاکمیت ملی، صلح خارجی و منافع ملی هستند . هر دو سیاست‌های ناشدنی مثل نابودی اسرائیل را رد می‌کنند. این‌ها در تاکتیک و شیوه اختلاف دارند اما این مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا در استراتژی یکی هستند. همه افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب حسن نیت دارند».

انصاری راد تاکید کرد که اصلاح‌طلبان نباید زیر بار سیاست‌های نادرست بروند ولو اینکه از سوی چهره‌ها و شخصیت‌های میانه مثل آقای روحانی مطرح شود.