شهرخبر

آغاز به کار اجلاس سالانه سازمان ملل با تمرکز بر مساله به رسمیت شناختن طالبان

هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل در میان تغییر ریاست و تلاش برای تقویت مجدد جایگاه خود با چالش نمایندگی دو کشور بحران‌زده روبروست.

سازمان ملل متحد

به گزارش همشهری آنلاین، هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) امروز، سه شنبه، رسماً آغاز به کار خواهد کرد و فرصتی به نمایندگان  ۱۹۳ کشور عضو برای سخنرانی خواهد داد.

UNGA به عنوان اصلی‌ترین نهاد مشورتی و سیاست‌گذاری سازمان ملل متحد عمل می‌کند و در جلسه عمومی آن به مسائل جهان و چالش‌های پیش روی اعضا می‌پردازد. نماینده کشورهای مختلف معمولا در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر، حقوق بین‌الملل و همکاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی تبادل نظر می‌کنند.

سال گذشته هفتاد و پنجمین جلسه سالانه UNGA به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد اما امسال به دلیل جایگزینی مقام ریاست - ولکان بوزکر، نماینده ترکیه، با عبدالله شهید، نماینده مالدیو- این رویداد یک هفته زودتر آغاز می‌شود.

شهید موضوع جلسه ۷۶ را «ایجاد تاب‌آوری از طریق امید برای بهبودی شرایط کووید-۱۹، بازسازی پایدار، پاسخگویی به نیازهای کره زمین، احترام به حقوق مردم و احیای سازمان ملل متحد» عنوان کرده است.

بوزکر، رئیس کنونی UNGA، در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود در هفته گذشته توصیه کرد که مجمع تلاش کند تا جلسات «کمتر و قوی‌تری» با مشارکت بیشتر رهبران جهان برگزار شود.

اجلاس امسال تا کنون با درخواست ایالات متحده برای برگزاری آنلاین سخنرانی‌ها به دلیل موج جدید کرونا در آمریکا، اعلام حضور ۸۳ رئیس دولت یا نمایندگان ارشد و ۲۳ درخواست برای ارائه سخنرانی ضبط شده همراه بوده است.

تمرکز ویژه‌ جلسه ۷۶ بر کمیته ۹ نفره اعتبارنامه به دلیل سوالاتی در مورد اینکه چه کسانی به عنوان نمایندگان قانونی میانمار و افغانستان شناخته می‌شوند نیز یکی از مسائل مطرح در اجلاس سال جاری است.

در مورد میانمار، دولت وحدت ملی (NUG) و ژنرال‌های نظامی که قدرت را در ماه‌های اخیر به دست گرفتند داوطلب کسب این کرسی هستند. ارتش میانمار به طور رسمی نماینده فعلی این کشور را برکنار کرده با این حال حدود ۳۸۰ گروه فعال مدنی بین‌المللی و داخلی از سازمان ملل خواستند جایگاه سفیر این کشور را حفظ کند.

در همین حال، دولت جدید طالبان در افغانستان، جانشین نماینده فعلی را تعیین نکرده و وی همچنان در سازمان ملل حضور دارد. لری جانسون، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد در امور حقوقی ماه گذشته در یک جلسه آنلاین معیارهای را که بر اساس آن دولت طالبان از نمایندگی افغانستان منع می‌شود را مطرح کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این امکان را دارد که به دلیل نقض اصول مندرج در منشور سازمان ملل از حضور طالبان جلوگیری کند اما  باید دید آیا کشورهای عضو که تا کنون به دنبال تعامل با دولت جدید طالبان بوده‌اند چه رویکردی اتخاذ خواهند کرد.