آلزایمر یک بیماری تخریبگر مغز است که در سراسر جهان میلیون ها نفر را گریبانگیر کرده است.

آلزایمر یک بیماری تخریبگر مغز است که در سراسر جهان میلیون ها نفر را گریبانگیر کرده است.

به گزارش علاج نیوز، خاطره‌ها چیز‌هایی هستند که زندگی ما را می‌سازند. بسیاری از انسان‌ها هنگامی که پیر‌تر می‌شوند ممکن است متوجه تغییراتی در حافظه و توانایی فکری شوند که در ابتدا این تغییرات ممکن است بسیار ظریف باشند، اما امکان آن وجود دارد که اولین علائم بیماری آلزایمر باشد. این بیماری با داشتن ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل موارد زوال عقل شایعترین شکل آلزایمر را تشکیل می‌دهد.

گفته می‌شود به طور متوسط در هر ۳ ثانیه یک نفر به این بیماری در سطح جهان دچار می‌شود و تعداد افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در دهه‌های پیش رو به شدت افزایش یابد.

برخی نشانه‌های اولیه معمول آلزایمر که ممکن است متوجه آن شوید عبارتند از روبه رو شدن با مشکلات حافظه، تلاش برای پیدا کردن کلمات مناسب، سر در گم شدن در رابطه با زمان یا مکان، مشکل در مدیریت پول، تجربه کردن در تغییر خلق و خو، شخصیت یا قضاوت و ناتوان بودن در پیدا کردن اشیا یا قرار دان آن‌ها در جای اشتباه است.

یکی دیگر از علائم بیماری آلزایمر مشکل خواب است. آلزایمر بیماری است که با گذشت زمان پیشرفت کرده و در نهایت باعث مرگ می‌شود، ولی نسل جدید تحقیقات جبهه جدیدی در جنگ این بیماری ویرانگری ایجاد کرده و دانشمندان معتقدند که راه رسیدن به درمان آن بسیار نزدیک است.

بیماری آلزایمر چگونه در مغز منتشر می‌شود؟

آلزایمر که به نام بیماری ویرانگر شناخته شده به دو دسته اصلی ارثی و غیر ارثی تقسیم می‌شود که ارثی‌ها تنها یک درصد را شامل می‌شوند. آلزایمر به دلیل آسیب کندی که به صورت مداوم به بخش‌های مختلف مغز وارد می‌شود به وجود می‌آید. گفته می‌شود این آسیب که سلول‌های عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد نتیجه اختلال در عملکرد دو پروتئین به نام‌های بتا آمیلوئید (A&) و تائو(tau) است.

آلزایمر بیماری است که طی آن نوترکیبی خراب در مغز ایجاد می‌شود. این روند ژنی را در برمی‎‌گیرد که در آن به عنوان پروتئین پیش تاز بتا آمیلوئید یاد می‌شود. در ابتدای این روند بتا آمیلوئید شروع به جمع شدن درون مغز می‌کند. این اتفاق ممکن است ۲۰ سال قبل از اینکه اولین علائم آلزایمر ظاهر شود، رخ دهد. بتا آمیلوئید درون مغز تمام افراد ساخته می‌شود، اما در افراد سالم قبل از اینکه آسیبی برساند حذف می‌شود.

در مغز افراد آلزایمری بتا آمیلوئید در گروه‌های بزرگ‌تر کم می‌شود و خوشه‌هایی به نام پلاک تشکیل می‌دهد. همچنان که زمان به جلو می‌رود پلاک‌ها شروع به شکل گیری در مناطق بیشتری از مغز می‌کنند که این مناطق مسئول یادگیری، حافظه و دیگر وظایف هستند. روند دوم پروتئین تائو را درگیر می‌کند که حدود ۱۵ سال قبل از ظاهر شدن اولین علائم آلزایمر شروع می‌شود.

پروتئین تائو معمولا نقش کمک کننده‌ای را در مغز به عهده دارد، اما در افرادی که به آلزایمر دچار هستند پروتئین‌های تائو تغییر پیدا می‌کند و درون سلول‌های عصبی گره می‌خورند که در نهایت اختلال در عملکرد این دو نوع پروتئین می‌تواند به سلول‌های عصبی آسیب بزند.