شهر خبر

پنج مزرعه گردشگری کشاورزی در مناطق روستایی گنبدکاووس راه اندازی خواهند شد

ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، پنج مزرعه گردشگری کشاورزی در مناطق روستایی گنبدکاووس راه اندازی خواهند شد.

مریم آق آتابای اظهار داشت: از سال گذشته براساس تفاهم نامه میان وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد کشاورزی ایجاد مزارع گردشگری در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای طرح مزرعه گردشگری، کشاورزان در کنار فعالیت کشت و تولید زمینه حضور چندساعته گردشگران برای مشاهده مراحل مختلف تولید و استفاده از فضاهای تفریحی را در مزرعه خود فراهم می کنند که باعث درآمدزایی مضاعف برای آنان خواهد شد.

استفاده از ظرفیت جاذبه های کشاورزی گلستان در حوزه گردشگری نتایجی مانند گسترش بهره برداری از مزرعه، نوآوری در درآمد و کسب درآمد مازاد، یافتن مصرف کنندگان جدید محصولات کشاورزی، افزایش آگاهی و استفاده از محصولات و خدمات محلی، کمک به احیا و توسعه سنت ها، هنرها و صنایع محلی، حفظ بافت سنتی روستاها و در نهایت جلوگیری از مهاجرت به شهرها خواهد داشت.

به گفته آق آتابای، تاکنون در گنبدکاووس پنج متقاضی در روستای آق قایه با داشتن پنج هزار متر مربع زمین شامل باغ و مجموعه سوارکاری، روستای ساری بخش با 30 هزار متر مربع باغ انار و آب بندان، روستای قل حاجی با 20 هزار متر مربع باغ، روستای ارازمحمد آخوند با 10 هزار متر مربع باغ و روستای عوض حاجی با 120 هکتار باغ زیتون، محل نگهداری دام، طیور، اسب و شتر، آبندان و پرورش ماهی خواستار راه اندازی مزرعه گردشگری شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس ادامه داد: طرح مزرعه گردشگری متقاضیان در روستاهای ساری بخش و قل حاجی این شهرستان در کمیسیون گردشگری کشاورزی گلستان مورد موافقت قرار گرفت و هم اکنون مرحله صدور پروانه آنها درحال انجام است.

آق آتابای با اشاره به فعالیت چهار واحد بومگردی در روستاهای ساری بخش، چای قوشان کوچک، سارجه کر و چکر عطا بهلکه گنبدکاووس گفت که ابتدای امسال تاکنون نیز پنج واحد بومگردی جدید در روستاهای دوزالوم، قل حاجی، قره ماخر و تنگلی موفق به اخذ موافقت اصولی شدند.

پنج مزرعه گردشگری کشاورزی در مناطق روستایی گنبدکاووس راه اندازی خواهند شد