شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#نفت

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود نفت به بالاترین سطح شش هفته اخیر / نگرانی از اختلال مجدد عرضه آمریکا در پی طوفان نیکولاس

با وجود اینکه هنوز خسارات ناشی از طوفان آیدا در خلیج مکزیک آمریکا رفع نشده، نگرانی از وقوع یک طوفان دیگر در تگزاس، باعث رشد قیمت نفت شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، همزمان با چالش صنعت ایالات متحده برای بازگشت به سطح تولید عادی پس از وقوع طوفان آیدا در خلیج این کشور، نگرانی از وقوع یک طوفان دیگر در تگزاس در هفته جاری، باعث صعود قیمت نفت در روز سه‌شنبه به بالاترین سطح خود در طول شش هفته اخیر شد.

قیمت نفت برای سومین جلسه معاملاتی متوالی افزایش یافت و برنت در ساعات نخست معاملات به بالاترین سطح خود از تاریخ 2آگوست رسید.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از صعود به قیمت 74دلار و 18سنت در اوایل جلسه معاملاتی، 48سنت معادل 0.7درصد افزایش یافت و به 73دلار و 99سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال رشد خود به قیمت 71دلار و 14سنت در هر بشکه که بالاترین میزان آن از تاریخ 3آگوست بود، با 49سنت معادل 0.7درصد رشد، به قیمت 70دلار و 94سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

لازم به ذکر است که روز دوشنبه برنت شاهد رشد 0.8درصدی بود، در حالی که وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا 1.1درصد افزایش یافت.

تخلیه سکوهای نفتی فراساحلی خلیج مکزیک آمریکا در حالی آغاز شد که پالایشگاه‌ها در حال آماده شدن برای طوفان گرمسیری نیکولاس بودند. این طوفان با سرعت 113کیلومتر در ساعت به سمت ساحل تگزاس در حرکت بوده و همچنان تهدیدی برای سواحل تگزاس و لوییزیانا که هنوز به طور کامل از طوفان آیدا بهبود نیافته، به شمار می‌رود.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در کارگزاری راکوتن اذعان داشت: "سرمایه‌گذاران در حالی که در تلاش بودند متوجه شوند اختلال تولید نفت خام ناشی از طوفان آیدا تا چه زمانی طول خواهد کشید، نگران ایجاد خسارات بیشتر توسط طوفان نیکولاس هستند."

بر اساس آمار به دست آمده، روز دوشنبه، دو هفته پس از وقوع طوفان آیدا در سواحل لوییزیانا، بیش از 40درصد تولید نفت و گاز خلیج آمریکا همچنان متوقف مانده است.

همچنین، در پی نگرانی از اختلال تولید نفت در لیبی، از قیمت‌ها حمایت شد. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که عملیات بارگیری در پایانه‌های نفتی Es Sider و Ras Lanuf روز جمعه پس از توقف یک روزه از سر گرفته شد، اما یک مهندس در بندر حریقا اعلام کرد که این بندر همچنان توسط معترضان مسدود است.

اما هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در کارگزاری نیسان انتظار داشت که رالی قیمت نفت کوتاه مدت باشد.

وی خاطرنشان کرد: "با کاهش فصل رانندگی در تابستان در ایالات متحده، در حالی که احتمال عرضه از ذخایر استراتژیک چین و آمریکا، و همچنین از سرگیری صادرات نفت ایران وجود دارد، ممکن است روند صعودی بازار محدود شود."

دولت آمریکا تحت برنامه‌ای برای تامین بودجه فدرال، با فروش نفت خام از ذخایر استراتژیک این کشور به هشت شرکت از جمله اکسون مبیل و شورون موافقت کرد.

از طرفی معامله‌گران بر این باورند که برداشت چین از ذخایر استراتژیک خود می‌تواند عرضه موجود در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان را افزایش دهد.

همچنین پس از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز یکشنبه در خصوص سرویس فنی تجهیزات نظارتی، امید به مذاکره در خصوص توافق هسته‌ای گسترده‌تر بین ایران و غرب افزایش یافت.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، انتظار می‌رود تولید نفت شیل در هفت مورد از تاسیسات نفتی اصلی ایالات متحده در ماه اکتبر حدود 66هزار بشکه در روز افزایش یابد و به 8.1میلیون بشکه در روز برسد که بالاترین میزان آن از آوریل 2020 خواهد بود. این مورد تا حدودی قیمت‌ها را تحت فشار قرار داد.

در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، پیش‌بینی خود برای تقاضای جهانی نفت در سه ماهه پایانی سال 2021 را به دلیل شیوع سویه دلتای ویروس کرونا کاهش داد، در حالی که انتظارات خود برای سال 2022 را از 3.28میلیون بشکه در روز، به 4.15میلیون بشکه در روز افزایش داد.