شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

شکست حزب حاکم و پیروزی ائتلاف چپ گرا در انتخابات سراسری نروژ


شکست حزب حاکم و پیروزی ائتلاف چپ گرا در انتخابات سراسری نروژ

حزب حاکم محافظه کار راستگرا در نروژ بر اساس شمارش اولیه آراء در انتخابات سراسری شکست خورده و میدان را به نفع چپ گراها خالی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، ائتلاف چپ گراها به رهبری " یوناس گاهراستور"، رهبر حزب کارگر در انتخابات سراسری روز گذشته در این کشور به پیروزی رسیدند.

گاهراستور 61 ساله، شب گذشته و بعد از اعلام پیروزی در جمع طرفدارانش در اسلو اعلام کرد: ما سخت کار کرده ایم و حالا بالاخره می توان گفت که پیروز شده ایم.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد اکثریت قاطع برای تشکیل یک ائتلاف چپ میانه متشکل از سوسیال دموکرات ها، حزب مرکز و حزب چپ سوسیالیست ایجاد شده است. وی تاکید کرد که دیگر مجبور نیستند به دو حزب مخالف سبزها و کمونیست ها تکیه کنند.

وی این را برنامه A اعلام کرده و در عین حال گفت که از همه احزابی که مایل به تغییر دولت هستند برای مذاکره دعوت به عمل خواهد آورد. انتظار می رود که این مرد میلیونر 61 ساله نخست وزیر بعدی این کشور باشد.

به این ترتیب با اعلام نتایج اولیه انتخابات نروژ حزب حاکم محافظه‌کارِ راستگرا در این کشور رقابت را به بلوک چپ میانه واگذار کرده است. بر این اساس و با شکست حزب محافظه‌کار، حزب کارگر که بزرگترین حزب سیاسی نروژ به شمار می‌رود، به سمت تشکیل دولت ائتلافی خواهد رفت و یوناس گاهر استور، به عنوان رهبر بعدی نروژ تعیین خواهد شد.

ارنا سولبرگ، نخست وزیر کنونی و رهبر حزب محافظه‌کار پس از پایان انتخابات گفت: «ما می‌دانستیم که برای پیروزی به معجزه نیاز داریم. من به گاهر استور که با اکثریت آشکار پیروز انتخابات شده است تبریک می‌گویم.»

"گاهرا ستور" هم از ارنا سولنبرگ به دلیل خدمات 8 ساله اش در سمت نخست وزیری تشکر کرد و او را نخست وزیر خوبی دانست که کشور را از میان چندین بحران جدی رهبری کرد.

بر اساس شمارش اولیه 93 درصدی آرا، ائتلاف حزب کارگر و متحدینش در احزاب چپ و مرکز گرای اروپایی می‌توانند به 100 حدود کرسی از 169 کرسی موجود دست یابند. حداقل 85 کرسی از 169 کرسی برای رای اکثریت لازم است. این در حالی است که حزب محافظه‌کار تنها توانسته 68 کرسی را به خود اختصاص دهد. کمیسیون انتخابات نروژ مشارکت را حدود 76 درصد تخمین زده است.

موضوع گسترش یا محدود کردن اکتشافات نفتی یکی از مهم‌ترین مسائلی به شمار می‌رفت که در جریان کارزار انتخاباتی در نروژ مورد توجه قرار گرفته بود. در حالی که حزب حاکم محافظه‌کار و دست راستی از گسترش این صنعت استقبال می‌کرد در مقابل ائتلاف چپ‌ها از توجه بیشتر به انرژی‌های تجدید پذیر سخن می‌گفتند.

صنعت نفت حدود 14 درصد از تولید ناخالص داخلی نروژ و همچنین 40 درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه 160 هزار شغل به صورت مستقیم با این صنعت گره خورده است. همین موضوعات باعث شده امکان کاهش تمرکز در صنعت نفت در این کشور با پیچیدگی‌های زیادی رو به رو شود.

نروژ یکی از مرفه ترین کشورهای جهان است. بیشتر خودروهای مورد استفاده در این کشور خودروهای الکترونیکی هستند.

انتهای پیام/