شهر خبر

گفتگوهای هسته‌ای آمریکا و متحدانش یک روز پس از آزمایش موشکی کره شمالی


گفتگوهای هسته‌ای آمریکا و متحدانش یک روز پس از آزمایش موشکی کره شمالی

فرستاده‌های هسته‌ای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی پس از آزمایش موشکی کره شمالی با یکدیگر دیدار و بر ضرورت مذاکره برای خلع سلاح شبه جزیره کره تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، نمایندگان ارشد هسته‌ای سه کشور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی امروز (سه شنبه) گفتگوهای خود پیرامون کنترل برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی را آغاز کردند. این دیدار درحالی انجام شد که روز گذشته کره شمالی یک موشک جدید دوربرد را مورد آزمایش قرار داد.

رسانه های کره شمایل روز دوشنبه از آزمایش موفقیت آمیز این موشک دوربرد کروز خبر دادند و کارشناسن معتقدند این موشک می‌تواند اولین مورد در نوع خود در کره شمالی با قابلیت تسلیحات هسته‌ای باشد.

فرستاده ویژه آمریکا در آغاز اظهارات خود با اشاره به آزمایش روز گذشته کره شمالی گفت: تحولات اخیر در کره شمالی می‌تواند بیانگر اهمیت ارتباطات و همکاری قوی بین سه کشور (آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) باشد.

نماینده آمریکا در دیدار با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود بار دیگر از تمایل کشورش برای مذاکره و توافق با کره شمالی خبر داد.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که سه کشور بر روی این مسئله اتفاق نظر دارند که مذاکره و دیپلماسی برای تحقق خلع سلاح کامل شبه جزیره کره ضروری است.

با تمام این تفاسیر هرچند آمریکا در حرف بارها اعلام کرده که آماده مذاکره با پیونگ یانگ است اما در عمل هیچ تمایلی به کاهش و لغو تحریم ها علیه پیونگ یانگ نشان نداده است.

آزمایش اخیر موشکی کره شمالی پیش از نشست نمایندگان سه کشور فوق به نظر بیانگر این موضوع است که تحریم ها علیه پیونگ یانگ تاکنون بی تاثیر بوده و این کشور به پیشرفت‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه می دهد. آمریکا و کره شمالی هریک به دنبال تحت فشار قرار دادن طرف مقابل برای حضور در پای میز مذاکره هستند.

انتهای پیام/