شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#الجزایر#واکسن کرونا#دیپلماسی

رقابت الجزایر و مغرب به عرصه تولید واکسن کرونا کشیده شد


رقابت الجزایر و مغرب به عرصه تولید واکسن کرونا کشیده شد

رقابت الجزایر و مغرب به عرصه تسلیحات و دیپلماسی محدود نشده و دامنه این رقابت به صعنت تولید واکسن کرونا هم کشیده شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الرای الیوم، الجزایر و مغرب به منظور خودکفایی در تامین واکسن کرونا به زودی تولید این واکسن را شروع می‌کنند و قرار است بخشی از تولید این واکسن  را به کشورهای آفریقایی صادر کنند.

با شیوع ویروس کرونا در جهان،  فعالیت برای تولید واکسن این ویروس شروع شد. اکنون واکسن کرونا به سلاحی استراتژیک تبدیل شده که در اختیار کشورهای سازنده آن است. این کشورها از طریق ارائه تسهیلات در فروش واکسن کرونا یا اعطای بخش اندکی از آن به کشورهای جهان سوم تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه می‌کوشند، همدلی و همراهی کشورهای مزبور  را به دست آوردند.  به همین  دلیل، یک جنگ واقعی بین آمریکا و چین برای فروش و توزیع واکسن کرونا در جریان است.

در گزارش روزنامه الرای الیوم آمده است: رقابت بین الجزایر و مغرب اکنون به عرصه تولید و صادرات واکسن کرونا کشیده شده است. دولت مغرب در تیرماه گذشته اعلام کرد که تولید واکسن چینی « سینوفارم » را از آذرماه شروع می‌کند. این واکسن پس از برطرف کردن نیاز داخلی به کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد.

پس از انتشار این خبر، چند روز بعد الجزایر اعلام کرد که در زمینه تولید واکسن چینی « کورو ناویک» فعالیت می‌کند. رسانه‌ها و مطبوعات الجزایری گزارش دادند،  این واکسن  در پایان ماه میلادی جاری برای تامین نیازهای داخلی تولید می‌شود و پس از آن به کشورهای آفریقا صادر خواهد شد.

پیش از این الجزایر برای راه اندازی خط تولید واکسن « اسپوتنیک » با روسیه وارد مذاکره شده بود اما نتوانست با مسکو به توافقی در این زمینه دست پیدا کند.

در این گزارش آمده است: با وجود اینکه الجزایر و مغرب برای به دست آوردن حمایت و همراهی کشورهای آفریقایی به شدت در حال رقابت با یکدیگر هستند اما ممکن است تلاش‌های آنها در این زمینه بی‌نتیجه بماند چرا که کشورهایی آسیایی مثل فلیپین و اندونزی به دلیل تاثیر اندک واکسن‌های چینی تولید آنها را متوقف کرده‌اند و در صدد هستند که خط تولید واکسن‌های آمریکایی و اروپایی را جایگزین واکسن‌های چینی کنند.

با توجه به  اینکه کشورهای آفریقایی واکسن کرونای تولید آمریکا و اروپا بر واکسن‌های چینی ترجیح می‌دهند، هنوز معلوم نیست که الجزایر و مغرب  بتوانند واکسن‌های تولیدی خود را به کشورهای بفروشند.

انتهای پیام/