«کوروش احمدی»، دیپلمات پیشین، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سفر گروسی به ایران اظهار کرد: توافقی که حاصل شده است فضا و فرصتی ایجاد کرده برای اینکه دیپلماسی و مذاکرات بتواند پیش برود. به این ترتیب که آن تهدیدی که سه کشور اروپایی به اضافه آمریکا می کردند که ممکن است قطعنامه ای را در اجلاس جاری شورای حکام در دستور کار قرار بدهند، قاعدتا باید با این توافق منتفی شده باشد. این توافقی که در تهران در مورد سرویس تجهیزات نظارتی و تعویض حافظه های دوربین ها انجام شد، فوری ترین موضوع مدنظر آژانس بود.

او افزود: مسئله دیگر که ما با آژانس داریم در مورد آن 4 محلی است که آژانس ظرف دو سال گذشته مدعی یافتن ذرات اورانیوم و رد اورانیوم در آنها بوده است. این موضوعی است که اگر چه موضوع یکی از دو گزارش 7 سپتامبر آژانس بود، اما خیلی فوریت ندارد و تمرکز آژانس هم به این موضوع نبوده است. اگر این توافق حاصل نمی شد و  قطعنامه ای علیه ایران در نشست شورای حکام قرار می گرفت و تصویب می شد، ممکن بود یک لطمه اساسی و جدی  به دورنمای از سرگیری مذاکرات وین در مورد احیای برجام بخورد. به این ترتیب، ایران اکنون در صورتی که تمایل داشته باشد، می تواند با آرامش خود را آماده وارد شدن در مذاکرات برای احیای برجام کند.  

احمدی ادامه داد: از نظر تاریخی اگر نگاه کنیم این توافق حاصله در واقع در حکم تمدید توافقی است که سوم اسفند 99 در تهران حاصل شده بود. در آن زمان، و در جریان سفر گروسی به تهران که با آقای ظریف و آقای صالحی دیدار کرد، قرار شد که دوربین ها به صورت آفلاین در محل باشند و اطلاعات را جمع آوری کنند ولی اطلاعات به آژانس داده نشود تا بعد از رفع تحریم ها. البته در آن زمان توافق مورد اشاره با مخالفت شدید مجلس مواجه و گفته شد که این توافق نقض قانون مجلس بوده است و علیه دولت به قوه قضائیه شکایت شد. اینکه خوشبختانه این بار حداقل تاکنون ما اعتراضی از ناحیه مجلس ندیده ایم، تحول مثبتی است و امکان می‌دهد که دولت بتواند با آرامش و برکنار از درگیری های سیاسی و جناحی، برای گام های بعدی برنامه ریزی کند. البته باید امیدوار بود که در پرتو این تجربه مهم، همه جناح های سیاسی بکوشند موضوعات مهم سیاست خارجی را که ربط مستقیم به امنیت ملی دارد، به حربه ای برای تسویه حساب ها در سیاست داخلی تبدیل نکنند. 

این دیپلمات پیشین در خصوص تحریم های شورای حکام نیز گفت: صحبت از این بود که سه کشور اروپایی قطعنامه ای را در دستور کار شورای حکام قرار بدهند و محتوای این قطعنامه این باشد که گویا ایران با آژانس در مورد نظارت بر فعالیت هسته ای ایران و نیز توضیح در مورد ذرات اورانیوم در چهار محل همکاری نکرده و اطلاعات کافی نداده است. حداکثر ممکن این بود که ایران در این قطعنامه محکوم و موضوع به شورای امنیت ارجاع شود. اکنون انتظار می رود که با توجه به توافق حاصله طرح چنین قطعنامه ای منتفی شده باشد. البته توافق حاصله راه حل قطعی نیست و موضوع می تواند مجددا در نشست فصلی بعدی آژانس که سه ماه دیگر انجام می شود، مطرح شود. 6