شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ویتامین D

واقعاً خورشید به عنوان منبع بزرگ ویتامین D رقیب دیگری دارد؟

نور خورشید مهمترین راه برای تامین ویتامین D است، اما این روز‌ها که تغییر شکل زندگی بیشتر ما را از این تامین کننده بزرگ محروم کرده است، می‌خواهیم بدانیم از طریق کدام مواد غذایی می‌توان کمبود این ویتامین را تا حدودی جبران کرد.

واقعاً خورشید به عنوان منبع بزرگ ویتامین D رقیب دیگری دارد؟

به گزارش منیبان، ویتامین D۳ از بزرگترین ویتامین‌های محلول در چربی است که از طریق غذا، نور خورشید و مکمل‌ها وارد بدن می‌شود و در نتیجه هرگونه بیماری مختل کننده جذب چربی، میزان جذب ویتامین دی از طریق غذا را کاهش داده و احتمال فقر ویتامین دی را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی و نرمی استخوان، کمک به جذب کلسیم و افزایش میزان فسفر و منیزیم، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از برخی بیماری‌ها از جمله ام اس از تاثیرات و فواید این ویتامین است.

طبق برخی گزارش‌ها، ویتامین D خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد، اما هنوز شواهد علمی کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

میزان ویتامین دی در بدن از طریق یک آزمایش خون ساده قابل اندازه گیری است، در سال‌های اخیر انجام این آزمایش با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم درباره اهمیت این ویتامین در بدن و نقش آن در جلوگیری از برخی بیماری ها، افزایش چشمگیری یافته است.

جالب است بدانیم که نور خورشید از حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر منبع اصلی این ویتامین است و همچنان که ما انسان‌ها با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ویتامین D را از این منبع بزرگ تامین می‌کنیم طبیعی است میوه‌ها و سبزیجاتی هم که زیر نور خورشید رشد می‌کنند، مقداری از این ویتامین را در خود ذخیره دارند.

گفته می‌شود فقر ویتامین دی به خصوص در زنان و کودکان کشورمان بین ۷۰ تا ۸۵ درصد است، با توجه به این مساله و همچنین توجه بیشتر به ویتامین دی در این روز‌های کرونایی در این مطلب قصد داریم مواد غذایی که حاوی این ویتامین ارزشمند هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

آجیل‌های حاوی ویتامین دی

آجیل‌ها دارای منبع غنی ویتامین دی هستند، از جمله دانه سویا که علاوه بر موثر بودن در سلامتی پوست و مو، ویتامین دی فراوانی نیز دارد.

بادام درختی نیز دارای ویتامین دی است البته اگر تبدیل به شیر بادام شود مقدار این ویتامین در آن افزایش می‌یابد.

بادام زمینی نیز سرشار از ویتامین دی است؛ البته مقدار این ویتامین به آب و هوای منطقه‌ای که در آن به عمل می‌آید، بستگی دارد.

برگه زردآلو نیز ویتامین D زیادی دارد و مصرف آن می‌تواند برای سلامت استخوان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

گردو نیز دارای ویتامین دی است البته روغن گردو ویتامین دی بیشتری دارد.

فندق هم به عنوان یکی از آجیل‌های خوشمزه، حاوی ویتامین دی است.

مواد غذایی حاوی ویتامین دی

حال به سراغ سایر مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌رویم. ماهی تن، جگر گوساله، زرده تخم‌مرغ، ماهی ساردین، میگو، کره، شیر سویا، خاویار، ماهی سالمون (منظور از سالمون قزل آلای سالمونی نیست)، روغن کبد ماهی (به شکل روغن یا کپسول)، سوشی، پنیر سوئیسی و همچنین پنیر بز از منابع غذایی تامین این ویتامین به شمار می‌روند.

قارچ نیز به شرط رشد کردن زیر نور خورشید، منبع خوبی برای تامین ویتامین دی به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت این ویتامین، غنی کردن مواد غذایی مورد توجه خیلی از دولت‌ها قرار گرفته است تا از این طریق کمبود ویتامین دی تا حدودی جبران شود.

از جمله این مواد غنی شده می‌توان به شیر، آب میوه‌ها و غلات غنی شده با ویتامین دی اشاره کرد که قطعا گزینه مناسبی هستند و ضروری است این مساله مورد توجه جدی‌تر از سوی مسئولان و مردم قرار گیرد.

چه افرادی در معرض کمبود ویتامین D هستند

افرادی که به هر دلیل، زیاد به بیرون از خانه نمی‌روند، افرادی که باید به صورت مطلق در خانه یا بیمارستان استراحت کنند و افرادی که بیشتر سطح بدن شان را با لباس پوشانده اند بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند و لازم است تحت نظر و با مشورت پزشک از قرص‌های ویتامین دی مصرف کنند.

اما سخن پایانی اینکه با وجود معرفی مختصری از مواد غذایی دارای ویتامین دی باید اذعان کرد که همچنان منبع اصلی تامین ویتامین دی، نور خورشید است به طوری که ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب وسط ظهر (۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر) نیاز روزانه ما به این ویتامین را تأمین می‌کند و هیچ کدام از مواد غذایی در این موضوع نمی‌توانند با خورشید رقابت کنند.

منبع: برنا

وبگردی