شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##زیباترین#شهرهای#گرجستان#بشناسید

زیباترین شهرهای گرجستان را بشناسید

زیباترین شهرهای گرجستان را بشناسید

گرجستان ، کشوری با طبیعت بکر و زیبا، شهرهای باستانی، غذاهای متنوع و یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان، از جمله کشورهای محبوب گردشگران است. هرچند اغلب به پایتخت این کشور زیبا، تفلیس و شهر ساحلی باتومی سفر می‌کنند، امّا گرجستان شهرهای زیبای دیگری نیز دارد که گشتن در آنها لذتبخش است.در این متن می‌خواهیم با 10 تا از شهرهای گرجستان آشنا شویم که احتمالا کمتر نام آنها را شنیده‌اید امّا بسیار زیبا هستند.

1. متسختا (Mtskheta)

متسختا یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان است که با فاصله 20 دقیقه از تفلیس واقع شده است. قدمت این شهر به 3000 سال پیش باز می‌گردد و اصلی‌ترین جاذبه آن را می‌توان کلیسای جامع Svetitskhoveli دانست که یک معماری شاهکار مربوط به قرون وسطی است که امروزه در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.

Mtskheta view.jpg
نمایی از شهر متسختا از شهرهای دیدنی گرجستان
Mtskheta.jpg
شهر متسختا از شهرهای گرجستان

2. گوری (Gori)

گوری یکی دیگر از شهرهای نزدیک تفلیس است. نام این شهر از کلمه گرجی gora به معنای "تپه" گرفته شده است. این شهر در جاده اصلی این کشور که قسمت غربی و شرقی گرجستان را به هم متصل می کند، قرار گرفته است. گوری همچنین به خاطر اینکه محل تولد جوزف استالین است نیز شهرت دارد. در این شهر می‌توانید خانه او که به یک موزه تبدیل شده است را ببینید و با سال‌های کودکی این رهبر شوروی آشنا شوید.

شهر گوری گرجستان 2.jpg
نمایی از شهر گوری گرجستان
شهر گوری گرجستان.jpg
بخش تاریخی شهر گوری گرجستان

3. کوتائیسی (Kutaisi)

همانند متسختا، کوتائیسی نیز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان است که امروزه دومین شهر مهم این کشور نیز به حساب می‌آید. از جاذبه‌های مشهور آن می‌توان به کلیسای باگراتی اشاره کرد که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کلیسای باگراتی  (Bagrati Cathedral) به قرن 11 باز می‌گردد و در دوره فرمانروایی پادشاه باگرات سوم ساخته شده است. در طول این مدت و طی جنگ‌های متعدد این کلیسا آسیب‌های زیادی دیده است و تقریبا بارها نابود شده و بازسازی شده است. آخرین بار در سال 2012 از نو امّا به همان شکل اولیه ساخته شد. در کنار این کلیسا یک صومعه به نام گلاتی (Gelati) قرار دارد که در سال 1106 ساخته شده است. از لحاظ تاریخی، این صومعه یکی از اولین مراکز فرهنگی این کشور محسوب می‌شود.

شهر کوتائیسی  گرجستان.jpg
نمایی از شهر کوتائیسی از شهرهای توریستی گرجستان
شهر کوتائیسی گرجستان.jpg
نمایی از شهر کوتائیسی

4. استپانتسمیندا (Stepantsminda)

این شهر کوچک با فاصله 157 کیلومتر از تفلیس و در ارتفاع 1740 متری از سطح آب واقع شده است. این شهر کوچک توسط یک راهب به نام استفان کشف شد و نام شهر نیز از نام این شخص گرفته شده است. این شهر در دل کوه‌های قفقاز قرار گرفته است و مسیری که به آن منتهی می‌شود دارای چشم‌اندازی خارق‌العاده است. هرچند استپانتسمیندا یک شهر توریستی محسوب نمی‌شود و اغلب کسانی که ممکن است گشتی در این شهر بزنند در اصل برای بازدید از کلیسای گرگتی ترینیتی پشت کوه‌های کازبگی آمده‌اند.

شهر استپانتسمیندا  گرجستان.jpg
شهر استپانتسمیندا از شهرهای دیدنی گرجستان
شهر استپانتسمیندا گرجستان.jpg
شهر استپانتسمیندا از شهرهای توریستی گرجستان

 5. تلاوی (Telavi)

بر اساس یافته‌های باستان شناسی، شهر تلاوی از عصر برنز مسکونی بوده است و به مرور زمان به یک شهر سیاسی و اداری مهم در منطقه کاختی تبدیل شد. شهر تلاوی برای علاقه‌مندان به معماری و طراحی یک مقصد خارق‌العاده است. در این شهر می‌توانید آثاری از معماری پادشاهان کاختی، تزارهای روس، رومی‌ها و پادشاهان گرجستان را یکجا ببینید. در میان جاذبه‌های مطرح این شهر می‌توان به دیوارهای قلعه قدیمی (Dzveli Galavan)، قلعه لرد Batonis Tsikhe و یک درخت انجیر مصری 900 ساله اشاره کرد.

شهر تلاوی  گرجستان.jpg
شهر تلاوی گرجستان

6. سیغناغی (Sighnaghi)

با تاریخ غنی، معماری خارق العاده  و مرکز شهری آرام و زیبا با چشم‌اندازی رویایی از دره آلازانی، شهر سیغناغی هیچوقت بازدیدکنندگانش را ناامید نمی‌کند. سیغناغی شهری آرام است که بازدید از آن تجربه جدید و متفاوتی خواهد بود. با تقریبا سه ساعت فاصله از شهر تفلیس، سیغناغی می‌تواند مقصدی یک‌روزه برای سفر از پایتخت گرجستان باشد. از دیگر دیدنی‌های این شهر کوچک، یک صومعه به نام Bodbe است که دو کیلومتر از سیغناغی فاصله دارد.

شهر سیغناغی  گرجستان.jpg
شهر سیغناغی از شهرهای گرجستان
شهر سیغناغی گرجستان.jpg
بافت شهری سیغناغی از شهرهای توریستی گرجستان

7. برجومی (Borjomi)

برجومی به خاطر ریزورت‌ها و آب معدنی‌هایش شهرت دارد. آب منطقه گرم و شور است و کمی سولفور دارد و آب معدنی که در بطری‌ها به فروش می‌رسد، طعمی متفاوت نسبت به سایر آب معدنی‌های کشورهای اروپایی دارد. علاوه بر این‌ها، پارک ملی برجومی نیز تماشایی است، یا اگر به فرهنگ و سنت‌های مختلف علاقه‌مند هستید می‌توانید به روستای لیکانی در نزدیکی این شهر بروید تا کمی بیشتر با زندگی محلی‌ها آشنا شوید.

شهر برجومی  گرجستان.jpg
شهر برجومی از شهرهای گرجستان
شهر برجومی گرجستان.jpg
نمایی از شهر برجومی

 

8. زوگدیدی (Zugdidi)

زوگدیدی از تفلیس 318 کیلومتر فاصله دارد و شهر مرکزی منطقه سامگرلو است. زوگدیدی در گذشته محل سکونت خانواده‌های سلطنتی بوده است که امروزه کاخ آنها در این شهر برای بازدید وجود دارد. موزه کاخ دادیانی یکی از موزه‌های مهم شهر است که اشیاء تاریخی از جمله نقاب مرگ ناپلئون یافت می‌شود. از دیگر دیدنی‌های شهر می‌توان به باغ گیاهشناسی زیبا، کاخ ملکه و بلوار شهر اشاره کرد.

شهر زوگدیدی گرجستان.jpg
نمایی از شهر زوگدیدی

9. مستیا (Mestia)

مستیا شهر مرکزی منطقه سوانتی است که در فاصله 128 کیلومتری از پایتخت واقع شده است. اگر به سمت زوگدیدی می‌روید در مسیر می‌توانید به مستیا نیز سر بزنید. مستیا یکی از دورافتاده‌ترین نقاط در کشور گرجستان است که از قرون وسطی باقی مانده است. برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و افرادی که به کوهنوردی علاقه‌مند هستند، سفر به مستیا بسیار لذتبخش خواهد بود. این شهر دریاچه‌های زیبا و تماشایی دارد.

مستیا  گرجستان.jpg
نمایی از مستیا از شهرهای گرجستان
مستیا گرجستان.jpg
نمایی از شهر مستیا گرجستان

10 باتومی (Batumi)

باتومی شهری ساحلی و یک مقصد محبوب برای سفر در فصل تابستان است که اخیرا بین گردشگران بین المللی به محبوبیت بالایی رسیده است. معماری مدرن و شادابی شبانه‌روزی این شهر و غذاهای متنوع، باتومی را به یک مقصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است. در ویدئوی زیر می‌توانید گردش مختصری در باتومی داشته باشید.

 

 باتومی از شهرهای مهم گرجستان

 

 

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این متن به غیر از تفلیس (که از مهمترین شهرهای گرجستان است) به معرفی 10 تا از شهرهای دیدنی گرجستان پرداختیم که مطمئنا ارزش یک بار بازدید را دارند. گرجستان به دلایل متعددی مانند آسان بودن پروسه سفر نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، هزینه مقرون به صرفه و جاذبه‌های طبیعی و باستانی متعددی که دارد، همواره از محبوب‌ترین کشورهای خارجی برای ایرانیان به شمار می‌رود. اگر شما هم تجربه سفر به هر یک از این شهرهای گرجستان را داشته‌اید خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره این شهرها با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : theculturetrip