شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طبیعی

درمان های طبیعی و داروهای گیاهی برای کم کاری تیروئید

درمان های طبیعی و داروهای گیاهی برای کم کاری تیروئید

برای بسیاری از افراد، مزایای استفاده از یک طرح درمانی طبیعی کم کاری تیروئید بیشتر از معایب آن است.

به گزارش بهداشت نیوز، درمان استاندارد کم کاری تیروئید، مصرف روزانه داروهای جایگزین کننده هورمون تیروئید است. البته، داروها اغلب با عوارض جانبی نیز همراه هستند و فراموش کردن مصرف قرص ممکن است منجر به علائم بیشتر آن شود. در بعضی موارد، درمان های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری را ایجاد کنند و بهتر در سبک زندگی کلی شما جای بگیرند. 

درمان های طبیعی و داروهای گیاهی برای کم کاری تیروئید

هدف از درمان های طبیعی یا داروهای جایگزین برطرف کردن علت و ریشه اصلی مشکل تیروئید است. مشکلات تیروئید گاهی اوقات در نتیجه موارد زیر شروع می شود:

    رژیم غذایی نامناسب
    فشار و استرس
    از دست دادن مواد مغذی در بدن شما

تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل گیاهی دو راهی است که می توانید به بیماری تیروئید کمک کنید. این گزینه ها ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به مصرف داروی تیروئید داشته باشند. همچنین، مصرف مکمل گیاهی برای کمک به رفع تیروئید پایین یا کم کار ممکن است برای افرادی که واکنش خوبی به داروها ندارند، مفید باشد.

پنج داروی گیاهی برای کم کاری تیروئید

پنج درمان طبیعی زیر را بعنوان مواد اضافی یا جایگزین برای برنامه درمانی خود در نظر بگیرید.

1. سلنیوم

طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، سلنیوم یک عنصر کمیاب است که در متابولیسم هورمون تیروئید نقش دارد. بسیاری از غذاها حاوی سلنیوم هستند، از جمله:

    ماهی تن
    بوقلمون
    آجیل برزیلی
    گوشت گاو با علف (گوشت گاوی که علف میخوره)

تیروئیدیت هاشیموتو (یا تیروئیدیت لنفوسیتیک مزمن)، حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید است که، اغلب میزان سلنیوم بدن را کاهش می دهد. مکمل این عنصر کمیاب نشان داده است که به تعادل سطح تیروکسین یا T4 در برخی افراد کمک می کند. مهم است که در مورد میزان سلنیوم مناسب برای بدن خود با پزشک صحبت کنید زیرا برای هر فرد این مقدار متفاوت است.

2. رژیم غذایی بدون شکر

شکر و غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند. التهاب می تواند تبدیل T4 به تری یدوتیرونین یا T3، هورمون تیروئید دیگر را کند و آهسته کند. این می تواند علائم و بیماری تیروئید شما را بدتر کند.

همچنین، شکر فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را افزایش می دهد، حذف آن از رژیم غذایی ممکن است به تنظیم سطح انرژی شما نیز کمک کند. علاوه بر این، حذف شکر از رژیم غذایی ممکن است به سطح استرس و پوست شما کمک کند. گرفتن یک رژیم بدون شکر آسان نیست، اما ممکن است فواید آن برای سلامتی تیروئید ارزش گرفتن آن را داشته باشد.

3. ویتامین B

مصرف برخی از مکمل های ویتامین خاص می توانند بر سلامت تیروئید تأثیر بگذارند. هورمون های کم تیروئید می توانند بر میزان ویتامین B12 بدن شما تأثیر بگذارند. مصرف مکمل ویتامین B12 ممکن است به شما در ترمیم بخشی از آسیب های کم کاری تیروئید کمک کند.

ویتامین B12 می تواند در خستگی که بیماری تیروئید باعث آن می شود، کمک کند. این بیماری همچنین بر سطح ویتامین B-1 شما تأثیر می گذارد. شما می توانید با غذاهای زیر ویتامین های گروه B بیشتری را به رژیم خود اضافه کنید:

    نخود فرنگی و لوبیا
    مارچوبه
    دانه کنجد
    تن ماهی 
    پنیر
    شیر
    تخم مرغ

ویتامین B-12 در اکثر افراد سالم در سطوح توصیه شده بی خطر است. با پزشک خود در مورد میزان مصرفی ویتامین B-12 مناسب برای خود صحبت کنید.

4. پروبیوتیک ها

NIH ارتباط بین کم کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک را مورد بررسی قرار داده است. مشخص شد که تحرک گوارشی (GI) که معمولاً با کم کاری تیروئید مشاهده می شود می تواند باعث رشد بیش از حد باکتریهای روده کوچک (SIBO) شود و در نهایت منجر به علائم مزمن دستگاه گوارش، مانند اسهال شود. مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های مفید زنده ای هستند که می توانند به سلامت معده و روده شما کمک کنند.

علاوه بر فرم ها مکمل، مواد غذایی و نوشیدنی تخمیر شده مانند کفیر، کامبوچا، برخی پنیرها و ماست حاوی پروبیوتیک های مفید هستند. با این حال، سازمان غذا و دارو استفاده از پروبیوتیک ها را برای پیشگیری یا درمان هر بیماری تأیید نکرده است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید که آیا این مکمل ها به شما کمک می کنند یا خیر.

5.  رژیم غذایی فاقد گلوتن 

استفاده از رژیم بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید چیزی فراتر از یک دمدمی مزاجی است. طبق گفته بنیاد ملی آگاهی از سلیاک، تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بیماری تیروئید نیز به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده های کوچک می شود. تحقیقات در حال حاضر از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای درمان بیماری تیروئید پشتیبانی نمی کنند.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و کم کاری تیروئید پس از حذف گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی، احساس بهتری داشته اند.

از طرف دیگر، هزینه خرید غذاهای فاقد گلوتن اغلب بسیار بیشتر از غذاهای حاوی گندم است. همچنین برخی از غذاهای بدون گلوتن از قبل بسته بندی شده سالم نیستند. به این دلیل که این غذاها می توانند محتوای چربی و فیبر کمتری نسبت به محصولات گندم داشته باشند.

گیاهان دارویی برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

 دارچین

دارچین، یکی از ادویه های خوشبو است که خواص زیادی برای سلامتی دارد از جمله: پیشگیری از آلزایمر، تقویت سیستم ایمنی بدن، پایین آوردن سطح کلسترول خون و پیشگیری از عفونت و کنترل دیابت میباشد. علاوه بر این، در طب سنتی از دارچین برای درمان کم کاری تیروئید که یک درمان خانگی و طبیعی است به کار می برند. می توانید از پودر دارچین در پخت غذاهای مختلف و از چوب دارچین برای تهیه دمنوش استفاده کنید.
 

تخم گشنیز

تخم گشنیز یک درمان عالی برای تیروئید کم کار است که طبق محققان و پزشکان طب سنتی ، با استفاده از تخم گشنیز می توان بیماری کم کاری تیروئید را در مدت 8 روز درمان کرد و عملکرد غده تیروتید به حالت اولیه آن برگرداند. این درمان به دلیل بی خطر بودن ، می تواند حتی در دوران بارداری و شیردهی نیز استفاده شود. البته بهتر است که قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش زنجبیل

طبق گفته محققان طب سنتی، یکی از علائم بیماری کم کاری تیروئید ، احساس خستگی و سرما است. و از آنجایی که زنجبیل دارای طبع گرم است می توانید باعث درمان این علائم شود. از این رو پزشکان طب سنتی نوشیدن دمنوش زنجبیل را برای افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، توصیه می کنند.

منبع: سلام دنیا