شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#وزیر خارجه

وزیر خارجه قطر: دوحه بر ضرورت تضمین حقوق زنان در افغانستان تاکید دارد

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر گفت: دوحه بر ضرورت تضمین حقوق اساسی شهروندان در افغانستان از جمله حقوق زنان تاکید دارد و از طالبان می‌خواهد تا از دستاوردها که در دوره گذشته به دست آمده است، حمایت کند.

وزیر خارجه قطر: دوحه بر ضرورت تضمین حقوق زنان در افغانستان تاکید دارد

به گزارش منیبان؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی «العربی الجدید»،  شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» امروز (دوشنبه) پس از دیدار با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود که در دوحه برگزار شد، در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: دوحه طالبان را به مشارکت در برنامه‌های جامعه جهانی تشویق کرده و تاکید کرد که نقش کشورش در افغانستان بی‌طرفی است. 

وی با اشاره به اینکه با لودریان پرونده افغانستان را بررسی کرده است و این پرونده نیاز به مشورت مداوم دارد، گفت: نتایج سفر به کشورهای همسایه و سفر دیروز به افغانستان را با وزیر امور خارجه فرانسه در میان گذاشتم و با وی درباره پرونده فرودگاه کابل و اهمیت ادامه هماهنگی برای جنگ علیه تروریسم گفت و گو کردم.  

وزیر خارجه قطر تاکید کرد که دوحه همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و در این پرونده به همکاری با همه کشورها ادامه می‌دهد. 

وزیر امور خارجه فرانسه نیز با اشاره به اینکه هدف سفرش به دوحه در مورد پرونده افغانستان و روابط دوجانبه است، گفت: مشارکت ما با دوحه به ما اجازه می‌دهد تا در پرونده افغانستان هماهنگ شویم. 

 ژان ایو لودریان از قطر برای مشارکت در تخلیه ۴۷ تبعه فرانسوی از افغانستان تشکر کرد و با تاکید بر ادامه هماهنگی با مسئولان قطری برای ادامه عملیات تخلیه شهروندان فرانسوی از افغانستان گفت: ما به وضوح درباره خواسته‌های جامعه جهانی و آنچه که از مقامات طالبان انتظار دارد، صحبت کردیم و با برگزاری نشست جدید برای گفت وگوی راهبردی بین فرانسه و قطر قبل از پایان سالجاری میلادی موافقت کردیم.  

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد که تضمین آزادی نقل و انتقال و سفرهای بدون مانع، احترام به حقوق اولیه و حقوق زنان و تشکیل دولت مشارکتی از اولویت‌های جامعه جهانی در افغانستان است.  

وی با بیان اینکه ما منتظر اقدامات طالبان هستیم، افزود: مساله افغانستان در دستور کار جلسات سازمان ملل در ماه جاری قرار خواهد گرفت.  

قطر با همکاری سازمان ملل و شرکای بین‌المللی از سال‌ها پیش تلاش‌هایش را برای برقراری صلح در افغانستان به کار گرفته است.  

دوحه اخیرا میزبان نشست بین‌المللی گسترده درباره افغانستان بود که شرکت‌کنندگان بر لزوم تسریع روند صلح و مذاکره روی پیشنهادات دو طرف افغان و تلاش برای اعتمادسازی تاکید کردند.

وبگردی