شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انرژی اتمی#روسیه

با اعلام از سوی زاخارووا و لیجیان؛

مسکو و پکن از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی استقبال کردند

مسکو و پکن از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی استقبال کردند

سخنگویان وزارت خارجه روسیه و چین در اظهاراتی از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه گفته مسکو از توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ تعامل میان این نهاد بین‌المللی با سازمان انرژی اتمی ایران حمایت می‌کند.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه روسیه آماده است: ما از توافق حاصله در خصوص سرویس فنی تجهیزات نظارتی نصب شده در تأسیسات هسته‌ای ایران میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران استقبال می‌کنیم.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام وبگاه وزارت خارجه چین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز در این باره گفت: پکن از اجماع حاصله میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق گفتگو و همکاری درخصوص مسائل پادمانی و پایش ذیل توافق هسته‌ای با ایران استقبال می‌کند و امید دارد دو طرف به عزم راسخ درخصوص تعاملات ادامه داده و به طور مناسبی مسائل باقیمانده مربوطه را حل و فصل کنند.

وی در ادامه افزود: چین همواره بر این اصل تأکید دارد که پایبندی و اجرای برجام تنها راه درست و موثر برای حل بحران هسته‌ای ایران است. طرف‌های مربوط به ویژه آمریکا باید تصمیم سیاسی قاطعی را در نزدیک ترین زمان ممکن اتخاذ کند و در راستای تداوم و پیشرفت مذاکرات درخصوص پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران گام هایی مستحکم بردارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیروز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رافائل گروسی، ضمن اعلام توافق دو طرف بر سر تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی گفت که به زودی یک هیأت از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد آمد تا اقدامات فنی برای تعویض کارت‌های حافظه را انجام دهد. به گفته وی، کارت‌های قدیمی در ایران «نگهداری و پلمپ می‌شود» و کارت‌های جدید نیز در دوربین‌ها نصب خواهند شد.

سفر گروسی در حالی انجام شد که وی پیشتر از بابت عدم پاسخگویی ایران به اتهام وجود ذرات رادیواکتیو در برخی سایت‌های از پیش اعلام نشده و همچنین عدم دسترسی به تجهیزات نظارتی آژانس ابراز نگرانی کرده بود.

طرح این ادعاها موجب شد تا ایران بار دیگر به آژانس درباره لزوم رعایت اصل بی طرفی هشدار بدهد.