شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#رییس جمهور

تلاش معاونت امور زنان و خانواده برای حرکت در مسیر عدالت فراگیر در حوزه زنان


تلاش معاونت امور زنان و خانواده برای حرکت در مسیر عدالت فراگیر در حوزه زنان

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هدف ما آن است که تا حد امکان به سمت عدالت فراگیر در حوزه زنان و خانواده حرکت کنیم و از طریق همراهی، مشارکت و هم‌افزایی با افراد فعال، از تمام توانمندی‌ها در این حوزه بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین نشست انسیه خزعلی، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، با فعالان اصلاح‌طلب ظهر امروز 22 شهریور ماه در ساختمان این معاونت برگزار شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده طی سخنانی بر لزوم پرهیز از سیاست‌زدگی در انجام فعالیت‌های این معاونت تأکید و ابراز امیدواری کرد این جلسه آغاز خوبی برای استفاده از نظرات و تجربیات  افرادی باشد که در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی زنان فعالیت داشته‌اند.

او با اشاره به پنج نشست گذشته در راستای همفکری با فعالان حوزه زنان و خانواده، ابراز داشت: نشست‌هایی با نخبگان، سمن‌ها، فعالان اجتماعی برگزار شده و امید است انتقال این تجربیات در طی مسیر کمک‌کننده بوده و با نمایش کمبودها و کاستی‌ها، امکان فعالیت هرچه بهتر معاونت امور زنان و خانواده را فراهم کند.

خزعلی با اشاره به اینکه هنوز پرداختن به امور زنان و خانواده جایگاه مناسب و درخور خود را نیافته، ابراز داشت: متأسفانه تاکنون جنبه تشریفاتی در این معاونت و حوزه فعالیت در امور زنان و خانواده بسیار واضح‌تر بوده و جلوه بیشتری پیدا کرده است، درحالی‌که لازم بود حوزه تأثیرگذاری در این بخش فعال باشد.

او با اشاره به وجود نگاه سیاسی در تمام دوران به جایگاه معاونت امور زنان و خانواده، گفت: همین رویکرد سیاسی موجب شده از کارآیی آن کم شده و تأثیرگذاری اجتماعی در حرکت به سوی عدالت کمرنگ شود.

خزعلی تصریح کرد: هدف ما آن است که تا حد امکان به سمت عدالت فراگیر هم در زمینه زنان و هم در حوزه خانواده حرکت کنیم و بتوانیم با همراهی، مشارکت و هم‌افزایی با افراد فعال و همفکر، از تمام توانمندی‌ها در این حوزه بهره‌مند شویم.

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از فعالان اصلاح‌طلب در حوزه زنان و خانواده خواست تا نظرات خود را در پیشبرد اهداف این معاونت ابراز کنند و ادامه داد: بسیاری از افراد حاضر در جلسه، در هشت سال گذشته مشارکت نزدیکی با معاونت داشتند و بسیاری از مسائل را مشاهده و تجربه کرده‌اند. لذا شنوده نظرات بوده تا نقدها، آسیب‌شناسی‌ها و پیشنهادها را دریافت کنیم.

 

 

ضرورت اصلاح ساختار اداری معاونت برای پاسخگویی به مسائل زنان و خانواده

شهناز سجادی، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در این نشست با اشاره به لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» ابراز داشت: این لایحه در دولت قبل تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما در حال حاضر به حمایت دولت سیزدهم نیازمند است.

سجادی تصریح کرد: لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» کار مشترک زنان اصلاح طلب و اصول‌گرا در حوزه زنان و خانواده بود. به این صورت که در دوره دولت یازدهم شروع شد و در دوران ملاوردی و ابتکار و همچنین در دوره ریاست آقای در قوه قضائیه مورد کارشناسی قرار گرفت.

او تصریح کرد: انتظار جامعه زنان این است که این لایحه با پیگیری معاونت امور زنان و خانواده به سرانجام برسد.

این فعال حقوق زنان همچنین به فعالیت‌های خود در شورای مشورتی فقهی و حقوقی معاونت امور زنان  و خانواده دولت دوازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از قوانین با شرایط روز جامعه همخوانی ندارد و مشکل زنان جامعه ما اعم از نخبگان و زنان عامی همین مورد است که موجب شده این قشر مهم جامعه در امور خانواده با چالش‌های جدی مواجه شوند. به همین علت در معاونت زنان دولت دوازدهم به بازخوانی قوانین موجود در حوزه زنان پرداخته و آن را در دستور کار قرار دادیم و پیشنهاداتی برای اصلاح ارائه شد.

سجادی با بیان اینکه در حوزه اداری و ساختاری معاونت امور زنان و خانواده مشکلاتی وجود دارد که پاسخگوی جامعه زنان نیست، گفت: اگر این معاونت به صورت سازمانی درآید و بودجه لازم را در اختیار داشته باشد، بهتر می‌تواند جوابگوی نیاز جامعه باشد.

مطالبات اصلی حوزه زنان و خانواده؛ امنیت، رفع بیکاری و تبعیض

زهرا نژاد بهرام، فعال حوزه زنان و سیاستمدار اصلح طلب، یکی دیگر از سخنرانان در این جلسه بود که به معضل بیکاری در میان زنان تحصیلکرده اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی تصور می‌شود هر وقت صحبت از فقر زنانه می‌کنیم منظورمان زنان سرپرست خانوار است. این در حالی است که بیش از 25 درصد زنان تحصیل‌کرده  بیکار هستند.

او یادآوری کرد: زنانه شدن فقر یعنی زنان با حداقل دستمزد بیشترین کار را انجام می‌دهند و زنان نیروی ارزان کارفرمایان به حساب می‌آیند.

این فعال حوزه زنان به آمار سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: طبق آمار سال 1399، تقریباً70 درصد از زنان در مشاغل خدماتی و 20 تا 25 درصد آنها در مشاغل صنعتی مشغول به کار بوده‌اند.

او افزود: در چنین شرایطی موضوع و مسائل مربوط به زنان در چالش‌های سیاسی‌بازی گیر افتاده و اگر بخواهیم حرکت مؤثری در زمینه زنان انجام بدهیم باید تمام دیدگاه‌ها را در مسئله زنان تعدیل کنیم.

نژاد بهرام به معاونت امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم پیشنهاد داد: به مطالعه و بررسی نظرسنجی انجام شده پیرامون مطالبات زنان طی سال 96 اقدام کنند، چراکه این نظرسنجی در هشت کلان شهر ازجمله تهران، مشهد، اهواز، شیراز و... در زمینه مطالبات زنان ایرانی انجام شده و مطالبات زنان در ده حوزه تعیین شده است.

او تصریح کرد: بر اساس این نظرسنجی اولین مطالبات زنان مسئله امنیت، اشتغال و  بیکاری و رفع تبعیض بوده است.

 او در سخنان خود تأکید کرد: اگر معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم طلب کند، دست کمک ما در کنار شما قرار دارد و با طیب خاطر و افتخار و آرامش حاضریم برای حوزه زنان فارع از تعلقات سیاسی کمک‌های خود را ارائه دهیم.

دختران جوان در جامعه دیده نمی‌شوند

هانیه گرائیلی، دبیر سابق فراکسیون زنان مجلس، نیز در این نشست به دیدگاه قالب در معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به دختران جوان اشاره کرد و گفت: نگاه قالب این است که جوان را تنها «پسر جوان» تعریف می‌کنند و توجهی به «دختر جوان» ندارند.

او تصریح کرد: متأسفانه در این بخش، نگاه افراد به جوانان یعنی مردان و پسران جوان و این واقعا دردناک است که اگر زن باشی و جوان هم باشی، در انزوا قرار خواهی گرفت.

دبیر سابق فراکسیون زنان مجلس از معاون امور زنان و خانواده درخواست کرد: با توجه به فعالیت و ارتباط نزدیک با هیئت دولت، از وزیر جوان بخواهید برای معاونت امور جوانان یک زن منصوب کنند. چراکه زنان به علت ویژگی‌های ذاتی که خداوند به او هبه کرده و به دلیل ویژگی مادر بودن، نگاه یکسانی به دختر و پسر دارد.

گرائیلی تأکید کرد: شاهد این مسئله در تمام همایش‌ها، جلسات و کارگروه‌ها بوده‌ام و از این رو مطرح می‌کنم که با توجه به وسعت عمل و نگاه کلان معاونت جوانان باید دختران جوان کشور دیده شوند.

انتهای پیام/