شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#افغانستان#طالبان

 سخنگوی طالبان: ۲۰ سال است در کابل هستم | تلاش آمریکا برای بازداشت من بارها شکست خورد

سخنگوی طالبان گفت: آمریکا و دولت قبلی افغانستان فکر می‌کردند که ذبیح الله مجاهد یک نام خیالی است در حالی که من 20 سال زیر نظر آمریکایی‌ها در کابل زندگی کردم.

ذبیح الله مجاهد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان که پس از ورود این گروه به کابل، برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر شد، مدعی شده که در ۲۰ سال گذشته در کابل زندگی کرده است.

وی در گفت‌وگو با یک روزنامه پاکستانی گفت: آمریکا و دولت قبلی افغانستان فکر می‌کردند که ذبیح الله مجاهد یک نام خیالی است و یک نفر نه بلکه چند نفر این نقش را بازی می‌کنند.

به گفته وی، همین نام خیالی به او بسیار کمک کرده که در کابل زندگی کند، به گوشه و کنار افغانستان برود و از حملات طالبان گزارشاتی به دست بیاورد.

آمریکا به دنبال بازداشت من بود اما بارها عملیات آنها شکست خورد

مجاهد همچنین مدعی شد که نیروهای آمریکایی به خاطر ردیابی او، به مردم پول پرداخت کرده و صدها بار بر اساس گزارشات اطلاعات و با آرزوی بازداشت او، عملیاتی را راه اندازی کردند و موفق نشدند تا او را بازداشت کنند.

سخنگوی طالبان افزود که پس از بازداشت سخنگوی قبلی طالبان به این سمت تعیین شده است.

گفتنی است که ذبیح الله مجاهد امروز به مزار شریف سفر کرده است.

سخنگوی ارشد طالبان درباره زندگی شخصی خود نیز به تریبون گفت: در شهر گردیز مرکز شهر پکتیا به دنیا آمده و به این دلیل که از تقویم قمری استفاده می‌شود تاریخ دقیق تولد وی مشخص نیست، اما درحال حاضر 43 سال سن دارد. 

وی درباره تحصیلات خود نیز گفت که وی دوران ابتدایی را در مدارس محلی درس خوانده و سپس در مدرسه مذهبی ادامه تحصیل داده است. تحصیل در مدارس مذهبی پای وی را به جلال آباد، خوست و گاهی اوقات به پاکستان کشانده است.

مجاهد گفت که در رشته فقه اسلامی از حوزه علمیه حقانی در نوشهر، خیبر پختونخوا تخصص گرفته است.

پیش از این برخی رسانه‌ها گفته بودند که وی در انگلیس تحصیل کرده است.

از 16 سالگی علیه نیروهای خارجی سلاح به دست گرفتم

مجاهد همچنین درباره حضور و پیوستن به طالبان نیز گفت: «از نوجوانی برای مبارزه با نیروهای خارجی دست به سلاح بردم و از سن 16 سالگی در مناطق مختلف افغانستان علیه نظامیان خارجی مبارزه کرده و به مدت 6 ماه نیز در یکی از زندان‌های افغانستان دوران حبس را طی کردم.»

وی همچنین درباره نقش خود به عنوان سخنگوی طالبان نیز گفت: این بخش از همکاری من با طالبان به عنوان نویسنده بخش دری در مجله ساراک آغاز شد و همچنین مدتی نیز به عنوان مجری رادیو طالبان در پکتیا خدمت کردم و تا سال 1999 به عنوان مجری برنامه های رادیو به زبان دری و پشتو مشغول به کار بودم. 

مجاهد کار خود را به عنوان سخنگوی طالبان پس از دستگیری دکتر حنیف، سخنگوی وقت طالبان آغاز کرد.

وی گفت زمانی که دکتر حنیف سخنگوی طالبان بازداشت شد، شورای طالبان با توجه به سوابق وی به عنوان نویسنده و همچنین مهارت در ارتباط گرفتن با دیگران او را به عنوان سخنگوی جدید طالبان معرفی کرد.

مجاهد در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که ازدواج کرده و در حال حاضر 4 فرزند دارد. در سال 1999 نامزد کرده و به دلایل شرایط کاری پس از دو سال مراسم ازدواج خود را برپا کرده است. 

وی همچنین درباره موافقت خانواده وی برای همکاری با طالبان نیز گفت: «همسرم از صمیم قلب تحریک طالبان را دوست دارد و فکر می‌کنم که از من بیشتر با اهداف طالبان آشنا باشد و بنابراین هیچگاه درباره طالبان و اهدافی که این گروه دنبال کرده دچار مشکل نبودیم.»

ذبیح الله نام واقعی یا مستعار

سخنگوی ارشد طالبان همچنین درباره اینکه آیا ذبیح الله مجاهد نام اصلی وی است، گفت: ذبیح الله نام اصلی من است و مجاهد عنوانی است که رهبران از آن به برای صدا کردن او استفاده می‌کنند.

به گفته وی، او به دور از تلاش برای تغییر آن، به نامی که رهبران برای او انتخاب کردند علاقه‌مند است.

ذبیح الله در رابطه با تاثیر کار با طالبان بر زندگی شخصی‌اش گفت که سعی کرده تا آنجا که ممکن است از فشار رهایی پیدا کند، اما به دلیل ماهیت این شغل، مواقعی پیش آمده تا به اندازه کافی غذا یا خواب نداشته و به صورت شبانه روزی برای اطلاع رسانی با فرماندهان ارشد در رابطه بوده است.

وی در پایان گفت: ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان را ندیده، اما ملا اخترمحمدمنصور و ملا هبت‌الله آخوند زاده را از نزدیک ملاقات کرده است.