شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#وزارتخانه#فرهنگ

در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد؛

پیگیری شورای توسعه برای ارائه برنامه‌های قرآنی وزارتخانه ها

پیگیری شورای توسعه برای ارائه برنامه‌های قرآنی وزارتخانه ها

در صد و هفدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برنامه‌های قرآنی وزرای دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار مهر، صد و هفدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیروز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه به منظور بررسی پنج موضوع با حضور اعضای این جلسه به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پس از طرح اولین دستور جلسه، که بررسی برنامه‌های قرآنی وزرای دولت سیزدهم بود، گفت: در بین برنامه‌های اعلام شده بیشترین پیشنهاد برای وزیر ارشاد بوده و سایر وزرا از وزیر علوم تا آموزش و پرورش، بهداشت و … اگر هم برنامه‌ای داشتند، وضعیت آنها مشخص نیست. گاهی ممکن است در یک برنامه به مباحث قرآنی در اندازه یک بند اشاره شده باشد و همان بند بسیار پربارتر از چند صفحه باشد.

محمدی در ادامه به جلسه هفته گذشته وزرای علمی و فرهنگی دولت در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این جلسه مباحث خوبی مطرح شد و بنده نیز در مورد وضعیت منشور و فعالیت‌های قرآنی توضیحاتی را ارائه دادم.

در ادامه این جلسه رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: در مورد برنامه هفتم یک کارگروه قرآنی ایجاد شده و وضعیت موجود قرآنی را آماده کرده و تا سه هفته آینده بر اساس این وضعیت چند مسئله استخراج می‌شود و در داخل برنامه هفتم درج شود.

وی به بررسی برنامه‌های قرآنی وزرای دولت سیزدهم پرداخت و گفت: اینجا دو موضوع مورد بحث است. بحث اول وزارت ارشاد است که معاونت قرآنی دارد و باید یک برنامه منسجمی ارائه دهد. بحث دوم نهادهای دیگر همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و … است که مأموریت، برنامه و فعالیت قرآنی دارند، اما در برنامه‌های اعلامی وزرا هیچ بند قرآنی دیده نشده است. این موضوع یا نشان از بی‌اطلاعی نسبت به مأموریت‌ها هست و یا حکایت از بی‌توجهی به مسائل قرآنی دارد.

سلامت‌پناه ضمن ابراز گلایه از فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: گلایه‌ای که از فراکسیون قرآن و عترت داریم این است که می‌توانست در همین مقطع ایفای نقش تاریخی داشته باشند.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه برنامه قرآنی وزارت ارشاد از یک جنبه‌ای بسیار مهم است، گفت: بسیاری از معاونان وزارتخانه‌ها برنامه اقدام و عمل اصلی خود را بر اساس همین برنامه اعلام شده انجام می‌دهند لذا از این بابت توجه به این برنامه‌ها باید مضاعف باشد.

در ادامه این نشست لاله افتخاری، عضو هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی نیز در سخنانی بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک ارزیابی نسبت به جایگاه قرآن در برنامه‌های وزرا و نمایندگان مجلس در زمان رأی اعتماد انجام دهد. بحث برنامه هفتم توسعه نیز بسیار مهم است و قبل از آن گزارشی از میزان تحقق مأموریت‌های قرآنی در دولت‌های مختلف ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه با نامه‌نگاری، پیگیری‌های مداوم و مصاحبه نسبت به مطالبه‌گری از وزرا اقدام شود، بیان کرد: اگر بحث مطالبه‌گری را کم رنگ کنیم دیگر نباید منتظر حضور مدیران میانی هم باشیم. چندصدایی در برخی وزارت‌خانه‌ها هم باید از بین برود و الگویی ایجاد شود تا اینها با هم همسو شوند تا زودتر کارها به نتیجه برسد.

در ادامه این نشست رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده، گفت: طی تماسی که روز گذشته با دفتر وزیر ارشاد داشتیم، گویا قرار شده است به خاطر حجم مسائل و مشکلات درون‌برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده است، برنامه دیگری تدوین شود. الان نقطه ورود ما برای ایجاد تغییرات به سمت مطلوب مد نظر ما، همین نقطه است. یکی از عارضه‌های مزمن نظام برنامه‌ریزی در وزارتخانه، عدم التزام عملی به مرجعیت اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قوه مجریه وظیفه اولویت گزینی، پیشنهاد و اجراسازی اسناد بالادستی نظام است؛ وضعیت نباید به این صورت باشد که وزارت ارشاد یا هر وزارتخانه دیگری بنشیند و برای کل نظام قانون وضع کند و به برنامه‌ریزی بپردازد.

سلامت‌پناه بیان کرد: موضوع دیگر عدم بهره بردن از خرد جمعی است، وقت بسیار زیادی گذاشته شده است تا برای اسناد راهبردی قرآن برنامه‌ریزی صورت گیرد، اما این زمان و نادیده گرفته شده و در برنامه‌ها دیده نشده است.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه علاوه بر مطالبه‌گری باید مطالبه‌سازی را هم در دستور کار قرار دهیم، به برخی ایرادات وارده به برنامه‌های قرآنی وزیر ارشاد پرداخت و گفت: دو اشکال اساسی به این برنامه وارد است. اشکال اول اینکه اصلاً بحث فرهنگ، هنر، رسانه و تبلیغ و ترویج در حوزه وزارت ارشاد است که در برنامه‌ها مورد غفلت واقع شده است و اگر نگاهی به برنامه‌های وزیر داشته باشید گویا وزارت ارشاد برای حوزه آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: مسئله دیگر جزایر پراکنده وزارت ارشاد است. بحث قرآن در هیچکدام از معاونت‌های دیگر نیامده است در صورتی که قرار بود معاونت قرآن و عترت پشتیبان‌کننده معاونت‌های دیگر باشد. در این برنامه تفاوت بین مسئله، مشکل، راهبرد و هدف دیده نشده است. در این برنامه به اهداف منشور اشاره شده اما تکالیف کمی و کیفی که این منشور بر عهده این وزارتخانه نهاده، مورد اشاره قرار نگرفته است. به عنوان مثال در برنامه‌های وزیر ارشاد به تأسیس ۲۰۰۰ مؤسسه تا پایان سال ۱۴۰۰ اشاره شده است در حالی که همین الان هم ۲۶۰۰ مؤسسه دایر است، یعنی ۶۰۰ مؤسسه از برنامه وزیر ارشاد پیش هستیم.

در پایان بررسی دستور اول این جلسه مقرر شد از طریق دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی «مکاتبه با وزرا برای ارائه برنامه‌های مبتنی بر امور قرآنی و نیز انتصاب مدیران با شاخص‌های تعیین شده در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی» مورد پیگیری قرار گیرد.

در بخش دیگری از این نشست دومین دستور که ماده واحده «پیش‌نویس ترویج و توسعه نشر الکترونیک دانش و محتوای قرآنی» بود، ارائه شد.

بر اساس این ماده واحده «به منظور توسعه نشر الکترونیک دانش و محتوای قرآنی و ترویج شفافیت، کلیه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی موظف هستند، متن آثار و مستندات قرآنی غیر محرمانه که تحت مالکیت آنهاست یا از محل اعتبارات حمایتی دولت تهیه شده‌اند در قالب‌های قابل پردازش در پایگاه اطلاع‌رسانی به طور رایگان در دسترس عموم قرار دهند یا در صورت مطالبه متقاضیان به ایشان ارائه کنند.»

در این بخش هر کدام از اعضای جلسه که به صورت آنلاین یا حضوری در جلسه حاضر شده بودند، به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این ماده واحده پرداختند.

سومین دستور این جلسه که کوتاه‌ترین زمان جلسه را به خود اختصاص داد، «شرایط پیشنهادی نحوه انتخاب صاحبنظران امور قرآنی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی» بود. در این بخش با توجه به کمبود وقت مقرر شد طی یک هفته، شرایط پیشنهادی از سوی اعضای مورد بازنگری قرار گرفته و به دبیرخانه اعلام شود.