شهر خبر

نقض ادعای آمریکا درباره انتقام از عامل انفجار فرودگاه کابل | نیویورک تایمز: آمریکا به اشتباه یک کارمند امدادرسانی را هدف قرار داده است

تحلیل ویدئویی از آخرین حمله آمریکا به نیروهایی موسوم به داعش خراسان که مسئولیت حمله به فروگاه کابل را به عهده گرفته بودند، نشان می دهد آمریکایی های به اشتباه چند کودک کابلی و یک کارمند امدادرسانی را هدف گرفته اند

خودروی منفجر شده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، یک ویدئو نشان می‌دهد که آخرین حمله آمریکا در افغانستان ممکن است یک امدادگر را هدف گرفته باشد. تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد حمله آمریکا به اشتباه ساکنان و چند کودک کابلی را هدف قرار داده است.

تجزیه و تحلیل ویدئویی که مربوط به حمله اخیر آمریکا به نیروهای داعش خراسان است نشان می دهد این حمله که منجر به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی شده، به اشتباه یک کارمند امدادرسانی را به جای نیروی داعش مورد هدف قرار داده است.

پنتاگون روز قبل از خروج نهایی آمریکا از افغانستان اعلام کرد که حمله جدید پهپادی را که توسط گروهی مسلح برنامه ریزی شده بود خنثی کرده اما یکی از ساکنان کابل در تماسی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این عملیات پنتاگون باعث کشته شدن ۱۰ غیرنظامی شده است.

این افراد شامل فرزند، برادرزاده‌ها، خواهرزاده‌ها و برادر خانواده احمدی بوده که در حال رانندگی بوده هستند. تجزیه و تحلیل تصاویر دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهد که ارتش آمریکا ممکن است احمدی و همکارش را که در حال بارزدن دبه‌های آب بودند به اشتباه گرفته باشد. احمدی یک لپ تاپ برای رئیسش در دست داشته است.

احمدی، که مهندس برق بود در تلاش و رایزنی برای جذب کمک‌های بشردوستانه به مردم کشورش بود. نام او در میان هزاران افغانستانی که برای سکنی در ایالات متحده درخواست داده بودند ثبت شده است.

مقامات آمریکایی انفجار قوی این خودرو را که پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین رخ داده نشان دهنده وجود مواد منفجره در خودرو دانستند اما تحقیقات نشان داد که شواهدی مبنی بر وقوع انفجار ثانوی وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در مورد این گزارش گفت این حمله را ارزیابی خواهند کرد و تاکید کرد «هیچ ارتش دیگری به اندازه ما برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تلاش نمی‌کند.»

وی افزود: «ما هنوز معتقدیم که از تهدیدی قریب‌الوقوع برای فرودگاه و نیروهای آمریکایی که مشغول کار بودند جلوگیری کردیم.» بر اساس گزارش‌ها حمله موشکی روز بعد از یک خودروی تویوتا کرولا، مشابه خودروی آقای احمدی انجام شده است.

بر اساس مطالعه دانشگاه براون، بیش از ۷۱هزار غیرنظامی مستقیما در نتیجه جنگی که توسط ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، جان خود را از دست داده‌اند.