«محمود عباس زاده مشکینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با سفر رافائل گروسی به تهران و دیدار با رییس انرژی اتمی ایران به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در طول تاریخ ایران همواره ثابت کرده است که در ارتباط با آژانس بین المللی انرژی اتمی تمام استانداردها و پروتکل های آژانس را رعایت کرده است و در قالب سازمان ها همیشه به سوالات آژانس انرژی اتمی پاسخ گفته ایم. آقای رافائل گروسی سیاسی عمل می کند و این نگرانی را ایجاد می کنند با عملکرد و رفتار و مواضعی که ایشان دارند، استقلال آژانس را زیر سوال ببرند. استقلال آژانس برای اعتبار آژانس بسیار مهم است.

او در ادامه گفت: آقای گروسی در سفر به ایران بیش از آنکه پرسشگر باشد باید پاسخگو باشد. آقای گروسی قبل سفر به تهران باید از تروئیکای اروپایی و آمریکا سوال می کرد که چرا به تعهدات خود عمل نکردند. در برجام و هسته ای ایران عملا طلبکار است. 

عباس زاده مشکینی بیان کرد: به نظر می رسد آقای گروسی بیش از آنکه بخواهد یقه بدهکاران را بگیرد بنا دارد یقه طلبکار را بگیرد، این عمل به نفع گروسی نیست غربی‌ها نشان داده اند که دوستان وفاداری نیستند. آقای گروسی باید مهمترین دغدغه اش حفظ استقلال آژانس باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کرد: آقای گروسی نشان داده است که در مواضع خود پالس هایی را به طرف غربی داده است. دولت و مجلس تغییر کرده است اگر آژانس بخواهد با رویه قبلی کار خود را ادامه دهد، جمهوری اسلامی در شیوه و برخورد خود تجدیدنظر خواهد کرد. سازمان انرژی اتمی کار خود را به صورت حرفه ای انجام می دهد، مشکل آژانس با ایران مسائل فنی و حرفه ای نیست، بیشتر مشکل سیاسی است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس گفت: آژانس بین المللی می داند که ما به دنبال استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای نیستیم‌.

او بیان کرد: قانون مجلس اروپایی ها را پای میز مذاکره کشاند و آنها را برای مذاکرات وین پیشقدم کرد. دولت و مجلس در جمهوری اسلامی تغییر کرده و دولت فعال شده است اگر آژانس بخواهد خارج از چارچوب اختیارات خود به ابزاری برای فشار بر جمهوری اسلامی تبدیل شود طبیعتاً ایران هم این شرایط را بر نمی تابند و تحمل نمی کند و مجلس هم رفتار آژانس و غربی ها را به دقت رصد می‌کند. آژانس ایران را پشیمان و دولت و مجلس را وادار به اخذ تصمیمات جدید نکند. 6