شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از اهمال‌کاری پزشکی در زندان‌های عربستان


نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از اهمال‌کاری پزشکی در زندان‌های عربستان

یک سازمان حقوق بشری از اهمال کاری عامدانه پزشکی در زندان‌های عربستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد که مقامات سعودی عامدانه زندانیان خود را از خدمات پزشکی به عنوان بخشی از سیاست سوء استفاده از آن‌ها و کشتار بدون سر و صدای آن‌ها محروم کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر « سند» اعلام کرد که قوانین و مقرراتی برای حفاظت از انسانها در برابر نقض حقوق بشر، آزادی ، عزت آنها وضع شده و وظیفه همه سیستم‌ها و دولت‌ها است که به این قوانین احترام بگذارند.

با توجه به سیاست سرکوبگرانه مقامات سعودی علیه زندانیان آزادی بیان ، بسیاری از روشهای وحشیانه ظاهر شده که قوانین بین‌المللی را تضعیف می‌کند. یکی از برجسته‌ترین روش‌هایی که مقامات سعودی را متهم به نقض قوانین بین‌المللی کرده، محرومیت زندانیان آزادی بیان از خدمات پزشکی است که تهدیدی برای جان این زندانیان می‌باشد.

اکثر زندانیان آزادی بیان در زندان‌های دولتی فاقد ابتدایی ترین خدمات بهداشتی و پزشکی لازم هستند.بسیاری از فعالان سعودی در زندان‌های آل سعود اوضاع جسمانی وخیمی دارند و برخی از آن‌ها از جمله « عبدالله الحامد » شاعر و فعال سعودی در اثر اهمال‌کاری پزشکی جان خود را از دست دادند و امروز نیز برخی از فعالان مانند « الغامدی»، « سلمان العوده» ، و « عبدالرحمن السدحان» و بسیاری دیگر نیز از فقدان خدمات پزشکی رنج می‌برند.

بر اساس قوانین بین‌المللی باید تمام شرایط بهداشتی و درمانی و وعده‌های غذایی با ارزش تغذیه‌ای کافی در اختیار زندانیان قرار گیرد تا هر یک از آنها بتواند نیازهای طبیعی خود را برآورده کند. هر زندانی حق ورزش در هوای آزاد و سایر مراقبت‌های پزشکی و خدمات بهداشتی لازم را دارد.

حزب «التجمع الوطنی» سهل‌انگاری‌های پزشکی در خصوص زندانیان آزادی بیان در زندان‌های آل سعود را محکوم کرد.

حزب التجمع الوطنی مقامات آل سعود را کاملاً مسئول زندگی و سلامتی بازداشت شدگان ، به ویژه زندانیان سیاسی دانست ، به ویژه پس از آنکه برخی از زندانیان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد که همسر دکتر «محمد القحطانی» ، یکی از بنیانگذاران انجمن حقوق سیاسی و مدنی (حسم) نوشت که همسرش به کرونا مبتلا شده است.

وی خاطرنشان کرد که ابتلای محمد القحطانی به ویروس کرونا اندکی پس از اعتصاب غذا در اعتراض به بدرفتاری مقامات سعودی با تعدادی از زندانیان صورت گرفته است.

در پی افزایش فشار‌ها بر ریاض به دلیل بدرفتاری با زندانیان آزادی بیان به ویژه پس از جنایت ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی، آزمایشاتی روی حدود 60 زندانی انجام شد و نتایج نشان داد که زندانیان از کبودی، سوختگی و کاهش شدید وزن رنج می‌برند. برخی از زندانیان به دلیل آسیب دیدگی در پا‌ها و لاغری شدید ناشی از سوء تغذیه و کمبود مایعات در بدن، قادر به حرکت نبودند.

در حالی که این بازداشت‌ها و شکنجه‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، رژیم سعودی همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/