شهرخبر

دارویی سنتی برای درمان فشار خون

دارویی سنتی برای درمان فشار خون

تصور می شود که GLA موجود در روغن گل مغربی با کاهش التهابات پوستی و تعداد سلول های ایجاد کننده ضایعات به از بین رفتن آکنه کمک می کند.

به گزارش بهداشت نیوز،  روغن گل مغربی که به اختصار EPO نامیده می شود، از دانه های یکی از گیاهان بومی شمال آمریکا به همین نام به دست می آید. گل مغربی یا پامچال شب عنوان یک گونه از سرده گل مغربی است و گیاهی شب گل ده به شمار می رود. دانه رسیده این گیاه حاوی مقادیر بالایی اسید گاما-لینولنیک و اسیدهای چرب ضروری است که همین اجزا آن را تبدیل به محصولی ارزشمند کرده اند. از قدیم به طور سنتی گل مغربی برای درمان مشکلات زیر مورد استفاده بوده است:

- کبودی

- هموروئید

- اختلالات گوارشی

- گلودرد

به نظر می رسد که مزایای درمانی این گیاه به محتوای گاما لینولنیک اسید (GLA) آن مرتبط باشد. GLA یک اسید چرب امگا 6 است که در روغن های گیاهی مختلف یافت می شود. امروزه روغن گل مغربی در قالب مکمل های دارویی و یا به صورت موضعی کاربرد دارد و می تواند در قالب درمان کمکی بسیاری از بیماری های شایع مطرح شود.

کمک به از بین رفتن آکنه ها
تصور می شود که GLA موجود در روغن گل مغربی با کاهش التهابات پوستی و تعداد سلول های ایجاد کننده ضایعات به از بین رفتن آکنه کمک می کند. این ترکیب همچنین قادر به حفظ رطوبت پوست نیز خواهد بود و از این مسیر هم نقش مطلوبی در ارتقا سطح سلامت آن ایفا خواهد کرد.

بر اساس مطالعه ای معتبر در سال 2014 که نتایج آن از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است، روغن گل مغربی می تواند در تسکین چیلیتیس اثرگذار باشد. این وضعیت منجر به التهاب و احساس درد در ناحیه لب ها شده که اغلب به واسطه قرار گیری طولانی مدت در معرض نور خورشید و یا عوارض دارویی ایجاد می شود. در عین حال دیده شده که EPO هم بر ضایعات التهابی و هم غیر التهابی آکنه تاثیر دارد.

کمک به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی
پژوهش های مختلف که تعداد زیادی از آنها قدیمی هستند، نقش روغن گل مغربی در درمان علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را مورد بررسی قرار داده اند. بر اساس یافته های این مطالعات، EPO بر موارد زیر بسیار موثر است:

- افسردگی

- تحریک پذیری

- نفخ

محققان معتقد هستند که برخی از زنان به خاطر حساسیت به سطوح طبیعی پرولاکتین در بدن، PMS را تجربه می کنند. در این میان GLA در بدن به ماده به نام پروستاگلاندین E1 تبدیل می شود که در ادامه از تحریک PMS به وسیله پرولاکتین جلوگیری می کند.

در مطالعه ای دیگر مربوط به سال 2010، مشخص شد که مکمل های حاوی ویتامین ب 6، ویتامین ای و روغن گل مغربی بر تسکین علائم PMS موثر هستند. با این حال همچنان نمی توان به طور قطعی نظر داد که EPO تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است. گفته می شود که مصرف مکمل های متشکل از روغن گل مغربی به مدت 10 ماه به طور منظم اثرات مطلوب خود را بر PMS برجای خواهد گذاشت.

کمک به کاهش فشار خون
هرچند مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، یک سری از بررسی های علمی نشان می دهند که روغن گل مغربی قادر به کاهش فشار خون به عنوان یک مکمل دارویی خواهد بود. لازم به ذکر است که اثرگذاری این ترکیب در فشار خون ناشی از بارداری به اثبات نرسیده است و از این رو بهتر است بانوان باردار از مصرف آن پرهیز کنند.

به گفته محققان ممکن است دوز استاندارد 500 میلی گرم به صورت دو بار در روز و تحت نظر پزشک، در کاهش فشار خون نقش مثبتی ایفا کند.

کمک به کاهش گرگرفتگی
روغن گل مغربی می تواند به کاهش شدت گرگرفتگی به دنبال افت سطح استروژن در بانوان یائسه کمک کند. این اختلال یکی از آزار دهنده ترین عوارض ناشی از یائسگی است. هرچند نمی توان از محصولات حاوی این ترکیب انتظار اثردهی به اندازه استروژن را داشت، اما نتیجه مصرف به عنوان یک مکمل تغذیه ای قابل قبول خواهد بود.

با استناد به یافته های یک مطالعه معتبر، بانوانی که روزانه 500 میلی گرم EPO به مدت 6 هفته مصرف کرده بودند گرگرفتگی های کمتر، با شدت پایین تر و کوتاه تری را تجربه کردند. آنها همچنین نمرات بالاتری را به پرسشنامه بهبود فعالیت های روزمره و روابط اجتماعی به دنبال مصرف EPO اختصاص دادند.

عوارض جانبی
روغن گل مغربی برای اکثر افراد در کوتاه مدت ترکیبی ایمن و فاقد عوارض جانبی جدی محسوب می شود. با این حال هنوز ایمنی این دسته از فرآورده های گیاهی در استفاده طولانی مدت مشخص نشده است. در مجموع عوارض جانبی EPO شامل موارد زیر هستند:

- ناراحتی معده

- دل درد

- سر درد

- مدفوع نرم

در موارد نادر روغن گل مغربی ممکن است منجر به وقوع واکنش های آلرژیک شود. برخی از این علائم عبارت اند از:

- التهاب دست و پا

- راش

- اختلال در تنفس

- خس خس سینه

به طور کلی مصرف روغن گل مغربی در دوزهای درمانی و به دور از افراط، واکنش خاصی را به همراه نخواهد داشت. اما باید توجه داشته باشیم که استفاده همزمان این مکمل با داروهای رقیق کننده خون، احتمال افزایش خونریزی را به دنبال دارد. EPO موضعی نیز اغلب به منظور کمک به آماده سازی دهانه رحم برای زایمان کاربرد دارد. گفتنی است که همچنان مطالعات قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد و این دسته از مصارف بیشتر به صورت سنتی شکل گرفته و به نسل های بعدی انتقال داده شده اند.

منبع: عصرایران