شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

آشنایی با میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف علیه گونه دلتای کرونا

نتایج مطالعه‌ای جامع در آمریکا نشان می‌دهد، واکسن‌های کووید ۱۹ علیه گونه دلتا موثر هستند و از بستری‌شدن و مراجعه اورژانسی به بیمارستان بر اثر کرونا جلوگیری می‌کنند. همچنین واکسن مدرنا در مقایسه با فایزر و جانسون اند جانسون علیه گونه دلتای کرونا موثرتر است.

آشنایی با میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف علیه گونه دلتای کرونا

به گزارش منیبان؛ بر اساس این مطالعه واکسن‌ها نقش موثری روی گونه‌های جدید کرونا دارند و مانع از بستری شدن در بیمارستان بر اثر کرونا می‌شوند.

این مطالعه بیش از پیش ضرورت واکسیناسیون را روشن می‌کند و به شدت تاکید دارد واکسیناسیون برای جلوگیری از مرگ‌ و میر و مهار پاندمی کووید ۱۹ ضروری است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از ۳۲ هزار مبتلا در ماه‌های جون، جولای و اگوست سال ۲۰۲۱ میلادی که در آن اکثر موارد مبتلا به گونه دلتا بودند، کارایی واکسن‌های مدرنا، فایزر و جانسون اند جانسون را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد:

واکسن مدرنا تا ۹۵ درصد در جلوگیری از بستری شدن بزرگسالان ۱۸ سال به بالا موثر است. واکسن فایزر تا ۸۰ درصد در جلوگیری از بستری شدن بزرگسالان ۱۸ سال به بالا و واکسن جانسون اند جانسون تا ۶۰ درصد در جلوگیری از بستری‌شدن بزرگسالان ۱۸ سال به بالا موثر هستند.

در ادامه مطالعات آمده است اثربخشی واکسن در افراد ۷۵ سال به بالا کمتر است که می‌تواند دلایل مختلفی از جمله مدت زمان طولانی سپری‌شده از واکسیناسیون تاکنون، داشته باشد.

مراجعه اورژانسی به بیمارستان و نیاز به مراقبت‌های فوری بررسی شده و نتایج نشان می‌دهد: واکسن مدرنا، فایزر و جانسون اند جانسون به ترتیب ۹۲، ۷۷ و ۶۵ درصد در جلوگیری از مراجعه اورژانسی به بیمارستان و نیاز به مراقبت‌های فوری موثر هستند.

این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر با جامعه آماری بالاتر است و باید واکسن‌های دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. ولی به طور کلی می‌توان اطمینان داشت که همه افراد واکسینه‌شده در صورت ابتلای مجدد علائم خفیف‌تری دارند و به راحتی بیماری را سپری می‌کنند.

محققان در تلاش هستند تا اثرگذاری واکسن روی گونه‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهند. در حال حاضر گونه دلتا یکی از مهمترین نگرانی‌های حوزه بهداشت است. گونه دلتا از هند سرچشمه گرفته و از اواسط ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی با سرعت در سراسر جهان منتشر و خبرساز شد.

بر اساس آمار مرکز کنترل و بیماری‌های آمریکا، ۸۰ درصد از بیمارانی که در گروه آماری این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، به گونه دلتا مبتلا هستند و انتظار می‌رود در نقاط مختلف جهان نیز وضع به همین منوال باشد. بر اساس آمار این گونه بسیار مسری است و به راحتی منتقل می‌شود؛ بنابراین احتمال می‌رود بیشتر موارد ابتلای جدید را به خود اختصاص دهد.

طبق گزارش منتشرشده در نشریه نیچر، افراد مبتلا به گونه دلتا می‌توانند دو روز قبل از مشاهده اولین علائم نیز ناقل ویروس باشند. از طرفی ابتلا به این ویروس می‌تواند کاملا فاقد علامت باشد.

بر اساس مطالعات علائم این گونه نیز مشابه سایر نسخه‌های ویروس است، علائم شامل سرفه، تب، سردرد و از دست دادن بویایی است. نوع دلتا با سرعت بیشتری رشد می‌کند و معمولا نقطه اثر آن دستگاه تنفسی است. سرعت رشد این گونه در جوانان نیز زیاد است.

مطالعات نشان می‌دهد واکسن در مقابل گونه دلتا بسیار کارآمد و موثر است و افراد واکسینه شده در صورت ابتلا علائم بسیار خفیفی دارند. نوع دلتا افراد واکسینه‌نشده را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و آمار نشان می‌دهد ۹۷ درصد مبتلایان به جهش دلتا افراد واکسینه‌نشده هستند.

 

وبگردی