تلاش خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر برای دستیابی به حقایق پشت پرده این حادثه، انتخابات در آلمان و کناره گیری نخست وزیر ژاپن از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز جهان هستند.

آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ درباره مهمترین اخبار روزنامه‌های امروز جهان نوشته است: روزنامه های جهان امروز هم از  یازده سپتامبر می نویسند. پس از ۲۰ سال از حمله به برج های دوقلو، در نیویورک و بنای پنتاگون، در واشنگتن،  آمریکا در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، در سوگ بود، سوگ ۲۹۷۷ تن  که در ترور القاعده، کشته شدند.

او در ادامه به شرح مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - ۲۱ شهریور ماه - پرداخته و آورده است:

رازهای حادثه ۱۱ سپتامبر

گاردین نوشت: خروج بایدن از افغانستان، سرانجام عصر ۱۱ سپتامبر را به پایان برد. با احساس شرم و این حقیقت که در جنگ با ترور، پیروزی ای نخواهد بود.

لوفیگارو نوشت: خانواده‌های قربانی حمله ۱۱ سپتامبر، اکنون برای دستیابی به حقایق، مبارزه می‌کنند. آن ها می‌گویند، اف‌.بی‌آی نوار مکالمه ای را پنهان کرده است که از مکالمه یک سعودی و یک لس آنجلسی می‌گوید. سایه های بسیار در این ترور، ناآشکار مانده‌اند. خانواده های قربانی در پی دسترسی به آخرین محرمانه‌های ۱۱ سپتامبر هستند.

انتخابات آلمان

«با چنین دوستانی، دشمن می خواهند چکار؟ »؛ با این عنوان، اکونومیست، هفته نامه انگلیسی، از انتخابات در آلمان می‌نویسد. دو حزب هم خانواده، اتحاد سوسیال مسیحی و اتحاد دموکرات مسیحی، یک نامزد برای صدراعظمی انتخاب کرده‌اند و بخت دو نامزد داشتن را از بین برده اند. آن ها، «آرمین لاشت» را انتخاب کردند. به این ترتیب آن ها مارکوس شودر محبوب‌تر را کنار گذاشتند و جنگ پشت پرده شکل خواهد گرفت.

ژاپن در رکود

گاردین، روزنامه انگلیسی نوشت: سوگا، نخست وزیر ژاپن با شرم از نداشتن توان در مهار کرونا در آن کشور، کناره گیری کرد. ژاپن به این امید است که جای سوگا، کسی بیاید که بحران سیاسی ژاپن را سامان ببخشد. تحلیل سیاسی می‌گوید: چنین نخواهد بود. حزب حاکم، فاقد محبوبیت است و البته اتهام ناپذیر هم هست و ژاپن همچنان در رکود مانده است.

فایننشال تایمز، دیگر روزنامه انگلیسی، در نگاهی دیگر به رهبری حزب کارگر انگلیس پرداخته است که: بسیار آشکار است، رهبری حزب قدرت پیروز شدن در جنگ سیاسی را ندارد.

روبات های گشت

یو اس ای تودی نوشت: سنگاپور، در تدارک راهی کردن دو روبات هوشمند به خیابان ها است. روبات ها، در خیابان ها گشت زده و مراقب رفتارهای اجتماعی شهروندان خواهند بود. مثل سیگار کشیدن در مناطق ممنوع یا عدم رعایت مقررات محدودیت های کرونا. روبات ها به نام «خاویر» مجهز به دوربین هایی با سیصد و شصت درجه چرخش و حسگر هایی هستند، که در اجتماعات، به گشت زنی می پردازند. خاویرها با دیدن نارسایی‌ها و عدم رعایت مقررات، موارد را به مراکز پلیس گزارش می‌دهند. پلیس هم با دریافت اطلاعات، اقدام ضروری را به عمل می آورد. راهی شدن روبات های هوشمند به شهرها، می تواند در کاهش نیروهای پلیس در خیابان‌های سنگاپور، موثر باشد. این اولین ربات هوشمند برای گزارش دادن ناهنجاری‌ها اجتماعی در سنگاپور است.