شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#اهل سنت#عراق#مزار#مستند

انتشار اسنادی که هم‌پیمانی شیعیان و اهل سنت در مبارزه با داعش را اثبات می‌کند + فیلم


انتشار اسنادی که هم‌پیمانی شیعیان و اهل سنت در مبارزه با داعش را اثبات می‌کند + فیلم

مستند «جایی که نبودم» روایت مقاومت اهل سنت عراق در برابر داعش برای دفاع از یک مزار متبرک شیعیان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «جایی که نبودم» اثری از مصطفی سیفی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

مرتضی شعبانی، تهیه‌کننده «جایی که نبودم» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن معرفی سوژه این مستند گفت: مستند «جایی که نبودم» روایتی تصویری از عملیات در منطقه «الضلوعیه» و مقاومت مردم این منطقه در حفاظت از آستان مبارک سیدمحمد در عراق است. سیدمحمد، عموی امام زمان (عج) است و بارگاه مقدس ایشان یکی از اماکن متبرکه برای اهل سنت و شیعه است. نکته مهم در این فیلم مستند این است که عمده مردم الضلوعیه از اهالی سنت بوده اما در دفاع از مزار سیدمحمد دوشادوش شیعیان می‌جنگند، رشادت به خرج می‌دهند و حتی به شهادت می‌رسند.

وی با اشاره به اسناد تصویری در این مستند که نشان از وحدت شیعه و سنی در مبارزه با داعش می‌دهد، گفت: متأسفانه بسیاری از رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا به این موضوع دامن بزنند که در سوریه و عراق، شیعیان اهالی سنت را می‌کشند اما این فیلم با استفاده از اسناد تصویری نشان می‌دهد که چنین روایتی صحت ندارد، بلکه اهالی سنت و شیعیان در کنار یکدیگر در حال مبارزه با داعش هستند. به نظرم بزرگترین دستاورد این فیلم نمایش همین موضوع و اثبات باطل بودن ادعاهای غیرواقعی در این زمینه است.

شعبانی درباره نقش محوری شهید تقوی در این فیلم مستند گفت: شهید حمید تقوی از کهنه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، محوریت این فیلم مستند است؛ او برای کمک به نیروهای جبهه مقاومت و اهالی سنت که در مبارزه با داعش هستند، وارد منطقه شده و تیم مستندسازی به دنبال پیدا کردن اوست اما زمانی به او می‌رسد که به شهادت رسیده است. با این حال تصاویر چند ماه قبل او را به صورت آرشیوی داریم.

 

مستند , شهید , کشور سوریه , شهدای مدافع حرم ,

وی اضافه کرد: شهید تقوی اصالتاً خوزستانی است. او در حالی که بازنشسته شده و دیگر مسئولیت نظامی ندارد، اما به عراق می‌رود تا نقش مهمی را در جنگ با داعش ایفا کند. جالب است بدانید که هم برادر و هم پدر او در دفاع مقدس به شهادت رسیدند و خود از خانواده شهداست. اولین بار شهید تقوی را در عملیات آزادسازی جلولا دیده بودم و از او قول گرفتم که تاریخ شفاهی دفاع مقدس را در یک فیلم مستند برایمان بیان کند اما او به شهادت رسید و نتوانستیم این کار را به پایان برسانیم.

تهیه‌کننده مستند «جایی که نبودم» درباره روند تولید این فیلم گفت: این مستند در دو مرحله تولید شد؛ مرحله اول تصویرداری میدانی در شهرهای عراق از جمله الضلوعیه، بغداد و ... است و مرحله دوم زمانی بود که می‌خواستیم آن را تدوین کنیم. همان‌طور که می‌دانید تدوین این مستندها بسیار سخت است چرا که وقتی تولید در منطقه جنگی رخ می‌دهد سخت است که همه آن چیزی که نیاز دارید را تصویربرداری کنید. به همین دلیل در مرحله دوم تولید، آقای مصطفی سیفی، کارگردان اثر به همراه راوی خود دوباره به منطقه سفر و تصاویر تکمیلی را ضبط کرد. در نهایت آقای مرتضی پایه‌شناس که از تدوینگران برجسته کشور است، این فیلم را مونتاژ کرد. مرتضی پایه‌شناس از تدوینگرهای خوب کشور است که در این دست مستندها به مهارت بسیار خوبی رسیده است.

شعبانی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره حضور این فیلم در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: بدون شک بستر نشر و پخش مستند، تلویزیون است و افراد کمی برای تماشای فیلم مستند به پلتفرم‌های نمایش خانگی رجوع می‌کنند. جشنواره تلویزیونی مستند اقدام بسیار خوب شبکه مستند در این زمینه است که می‌تواند سلیقه مردم در تماشای مستند را بهبود ببخشد. با این حال به نظرم خوب است که تلویزیون در بازه زمانی یک ماهه‌ای تمام فیلم‌های مربوط به جبهه مقاومت را به نمایش بگذارد تا مردم با دیدن آنها شناخت‌ بهتری نسبت به رشادت‌های سربازان جبهه مقاومت، وضعیت منطقه و ... پیدا کنند.

براساس این گزارش، مستند «جایی که نبودم» به کارگردانی مصطفی سیفی امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت 24 امشب و ساعت 9 صبح فردا خواهد بود.

شهیدی که جان رهبر معظم انقلاب را نجات داد

خبرگزاری تسنیم در خاطره‌ای به نقل از همسر شهید تقوی که در 8 دی ماه 1394 منتشر کرده است، روایتی عجیب از این رزمنده دفاع مقدس را بیان کرده است که در زیر آن را می‌خوانید:

"تلویزیون، صبحت‌های حضرت آقا را پخش می‌کرد که ایشان در حال ذکر خاطره‌ای بودند. آقا فرمودند در زمان جنگ در یک مهلکه‌ای گیر افتاده بودیم که بعد از مدتی یک بنده خدایی آمد و ما را نجات داد. همان‌طور که حاج حمید در حال کتاب خواندن بود، گفت که آن بنده خدا، من بودم. اما عادت نداشت بیشتر از این در مورد اقداماتش توضیح دهد."

مستند , شهید , کشور سوریه , شهدای مدافع حرم , مستند , شهید , کشور سوریه , شهدای مدافع حرم ,

انتهای پیام/