به گزارش برنا، آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، در نشست خبری پس از دیدار با نخست‌وزیر عراق گفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و برادرمان عراق مناسبات بسیار خوبی است که این مناسبات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است اما به نظر ما این مناسبات می‌تواند بیشتر توسعه یابد.

او افزود: آقای الکاظمی از لغو روادید بین دو کشور خبر داد که این خبر خوبی بود. اراده ایران و عراق توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره است که با دستور ایشان قرار است به سرعت انجام شود و این موضوع با پیگیری وزیران مربوطه در ایران و عراق به سرعت دنبال می‌شود.

رئیس جمهور گفت: نکته دیگر اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم و وضعیت کرونایی نه‌ تنها برای دو کشور بلکه برای کل جهان است. آقای نخست وزیر با توجه به اینکه عاشقان اباعبدالله بتوانند از این زیارت استفاده کنند و عده داد تعداد زائران را تا میزانی که امکان دارد، افزایش یابد.

آیت الله رئیس افزود: روابط پولی و مالی دو کشور هم پیگیری خواهد شد. در آستانه اربعین حسینی هستیم وضعیت کرونایی برای جهان پیش آمده و حفظ و صیانت زائرین مهم است و این مهم محدودیتی ایجاد کرده است. آقای نخست وزیر برای اینکه زائرین از این فرصت استفاده کنند امکان افزایش تعداد زائر را دادند.

مصطفی الکاظمی نیز بیان کرد: از میزبانی آقای رییسی تشکر می کنم و آمدم بار دیگر به ایشان خدمت به ملت ایران را تبریک بگویم. امروز مجموعه ای از پرونده های دو کشور بررسی شد و این بار دوم است که به ایران می آیم که نشان از اهمیت روابط دو کشور است. همیشه گفته ایم بین ایران و عراق، 1400 کیلومتر مرز مشترک وجود دارد اما روابط ما بسیار گسترده تر است.

الکاظمی بیان کرد: امروز مجموعه ای از پرونده های اقتصادی و پروژه های استراتژیک بررسی شد. تبادلات بین دو کشور و افزایش آنها را مورد بررسی قرار دادیم. ملت من در عراق خواهان تقویت روابط با همه همسایگان است. از همه کسانیکه در کنار ملت عراق برای مبارزه با داعش ایستادند تشکر می کنم. از ایران هم که از لحظه نخست برای مبارزه با داعش ایستادگی کرد، تشکر می کنم. موضع عراق نسبت به روابط با ایران پایدار و ثابت است. حکومت و ملت عراق در همه چالش ها و مشکلات در کنار ملت و حکومت ایران می ایستند. از آقای رییسی برای میزبانی گرم تشکر می کنم.