به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، رامیرز رمان نویس ۷۸ ساله اهل نیکاراگوئه که در سال ۱۹۹۸ جایزه ادبیات داستانی آلفا گوارا و در سال ۲۰۱۷ جایزه ادبی سروانتس، یکی از مهمترین جوایز در حوزه ادبیات اسپانیولی، را برد زمانی یکی از متحدان نزدیک اورتگا بود و در اولین دور از ریاست جمهوری وی یعنی از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در مقام معاونش خدمت می‌کرد.

اما در سال ۱۹۹۵ در اعتراض به آنچه تمایلات استبدادی شخص رئیس‌جمهور نامید از حزب جبهه آزادی‌بخش میهنی ساندینیستا به رهبری اورتگا برید و از آن زمان به یکی از منتقدان جدی رژیم اورتگا تبدیل شد.

رامیرز که در ماه ژوئن (خرداد- تیر ۱۴۰۰) نیکاراگوئه را ترک کرده با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به اتهاماتی که به وی وارد شده، نوشت: «خانواده دیکتاتوری اورتگا از طریق دادستانی خود و در محضر قضاتشان مرا به نفرت‌پراکنی و خشونت، تضعیف انسجام ملی و دیگر جرایمی که وقت خواندنشان را ندارم متهم کرده است. این اولین بار نیست که این اتفاق برایم می‌افتد. در سال ۱۹۷۷ خانواده سوموسا از طریق دادستان‌های خود و در محضر قضاتشان من را به جرایم مشابهی متهم کرد: تروریسم، اتحاد و همبستگی غیرقانونی برای اعمال جرم و ایجاد اختلال نظم و آرامش. آن زمان در حال مبارزه با آن دیکتاتوری بودم همانطور که امروز با دیکتاتوری اورتگا مبارزه می‌کنم.

می‌گویند به خانه من هجوم خواهند برد، در آنجا چیزی جز کتاب پیدا نخواهند کرد. کتاب‌های یک نویسنده، کتاب‌هایی که تمام عمرم جمع کردم. من یک نویسنده متعهد به دموکراسی و آزادی هستم و هر جا باشم از تلاش در این راستا دست برنخواهم داشت. کارهای ادبی من در این سال‌ها آثار یک مرد آزاده بوده است. تنها سلاح من کلماتم هستند و آنها هیچوقت نمی‌توانند من را وادار به سکوت کنند.»

تنها دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه و در راستای تلاش‌ها برای سرکوب منتقدان دولت دانیل اورتگا، ده‌ها تن از چهره‌های معروف این کشور از دبیران نشریات و رهبران اصناف گرفته تا فعالان و سیاستمداران اپوزوسیون به اتهامات مشابه با رامیرز بازداشت شده‌اند.

رامیرز حرفه هنری خود را به عنوان یک نویسنده داستان کوتاه آغاز نمود و در سال ۱۹۶۰ اولین داستان خود را با عنوان دانش‌آموز (The student) در مجله ونتانا منتشر کرد. اولین کتاب او که یک مجموعه داستانی بود نیز سه سال بعد منتشر شد.

رامیرز با گذشت ده سال از آغاز حرفه نویسندگی خود، در سال ۱۹۷۰ با یک رمان به میدان قلم بازگشت و از آن زمان تاکنون همزمان با داستان کوتاه نویسی و رمان‌نویسی در حوزه مقاله نویسی و روزنامه نگاری نیز فعال بوده است. وی در سال ۱۹۹۸ با رمان مارگاریتا دریا چقدر زیباست برنده جایزه آلفاگوارا شد و به شهرت جهانی رسید.

منبع: ایرنا