شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تراکتور

جدال الله‌وردی و حاج رضا در اینستا و سایت؛/ جنگ تمام عیار سر مالکیت تراکتور (گزارش)

جدال الله‌وردی و حاج رضا در اینستا و سایت؛/ جنگ تمام عیار سر مالکیت تراکتور (گزارش)

طی روزهای اخیر جنگی تمام عیار را سر مالیکت باشگاه تراکتور شاهد هستیم؛ جنگی که البته مهره اصلی اش هنوز وارد میدان نشده است.

ماجرای ورود مس سونگون ورزقان به مالکیت باشگاه تراکتور ماجرای تازه ای نیست. در سال 1397 و زمانی که باشگاه تراکتور به مزایده گذاشته شد، از مس سونگون ورزقان به عنوان یکی از مشتری های این باشگاه یاد می شد. روز پایانی این مزایده اما برخی از رسانه ها اعلام کردند که این خبر صحت ندارد. بعد از واگذاری تراکتور به زنوزی و پایان هیاهو، نام مس و تراکتور از هم فاصله گرفت تا اینکه در چند ماه اخیر بار دیگر از مس سونگون ورزقان به عنوان مالک احتمالی تراکتور در آینده ای نزدیک یاد می شود. این خبر هنوز از سوی هیچ مقام رسمی صنایع مس تایید یا تکذیب نشده اما باشگاه تراکتور به شدت به آن واکنش نشان داده است.

 

قیز اوینده تویدی اوغلان اوینده خبر یوخ!

ماجرا از جایی شروع شد که هواداران ناراضی تراکتور طی چند گردهمایی به اعتراض علیه مدیریت باشگاه پرداختند. این اتفاق در واکنش به شرایط باشگاه و بحران هایی که با آن مواجه شده بود رخ داد و در نهایت به تعلیق فعالیت های تراکتور در تاریخ سیزدهم شهریورماه انجامید. در همان مقطع که باشگاه تراکتور اداره امور خود را به هیئت فوتبال واگذار کرده و این هیئت از امکان پذیر نبود این کار خبر داده بود، چندین گزینه برای مالکیت باشگاه تراکتور مطرح شد که مس یکی از آنها بود. این گزینه ها در حد مطرح شدن در رسانه ها بودند و اقدام خاصی را در موردشان شاهد نبودیم. مس اما تنها گزینه ای بود که طی روزهای بعد خبرهای ضد و نقیضی در موردش منتشر شد. دو روز پس از شروع به کار دوباره باشگاه تراکتور در تاریخ 18 شهریور ماه، اظهارات نماینده شهرستان ورزقان و خاروانا در حالی که مدیران صنایع مس هیچ اقدام و صحبتی در مورد تراکتور انجام نداده بودند، تناقض بزرگی ایجاد کرد. (این تناقضی بود که فوتبالدوستان آذربایجان را به یاد ضرب المثل ترکی "قیز اوینده تویدی اوغلان اوینده خبر یوخ" انداخت با این مفهوم که در خانه عروس، جشن و پایکوبی است اما در خانه داماد هیچ خبری نیست!)

 

-

اراده برای سلب مالکیت تراکتور از زنوزی؟!

الهوردی دهقانی در کانال اطلاع رسانی خود از پیگیری انتقال تراکتور به مس خبر داده و نوشت: "مذاکرات لازم را با وزیر محترم صمت ، شرکت ملی مس ، مدیرعامل محترم باشگاه تراکتورسازی ، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم تبریز ، فرمانده محترم سپاه استان ، استاندار محترم ، مدیرکل تربیت بدنی استان و رئیس محترم هیئت فوتبال استان انجام داده ام و پیگیری های لازم را برای انتقال دایم تیم تراکتور به باشگاه فرهنگی - ورزشی مس سونگون جهت حمایت مالی و پشتیبانی همیشگی پیگیری میکنم.امیدوارم مالک محترم و مسئولین استان حمایت جدی و صادقانه و عاجل را انجام دهند." او همان روز در گفت و گو با ایرنا با تاکید دوباره بر ادعاهایش گفت: "پیگیری‌های لازم برای انتقال امتیاز تیم تراکتور به باشگاه فرهنگی - ورزشی مس سونگون در حال انجام است." دهقانی روز گذشته (20 شهریور) در گفت و گویی رادیویی بار دیگر از انجام پروژه انتقال باشگاه تراکتور به مس خبر داد تا کنجکاوی ها در مورد صحت یا عدم صحت این ادعا به اوج برسد. چنین ادعاهایی اراده برای سلب مالکیت تراکتور از زنوزی را قوت بخشید؛ موضوعی که خود زنوزی هم در واکنش به آن طی گفت و گویی رادیویی مدعی شد که می خواهند مالکیت تراکتور را از او بگیرند.

 

دهقانی با این تصویر برای اولین بار از پیگیری انتقال تراکتور به صنایع مس خبر داد.

 

 

سکوت زنوزی شکست: اگر شما قوانین را ندانید که...


زنوزی در گفت و گوی روز گذشته خود با رادیو ورزش به انتقاد از دهقانی پرداخته و گفت: "مشکل ما الان دخالت‌هایی است که وجود دارد و از اسم تراکتور سو استفاده می‌کنند. به طور مثال نماینده‌ای که شهر خودش محروم‌ترین شهر کشور است، می‌آید از نام و برند تراکتور استفاده می‌کند که موج سواری کند. آذربایجان نماینده‌های بزرگی دارد اما من وقتی این مسائل را می‌بینم اذیت می‌شوم. شرکت ملی مس بیانیه داد و گفت تراکتور را نمی‌خواهیم اما نماینده مجلس می‌گوید باید قبول کنند! وقتی شرکت مس نامه نزده و گفته تراکتور را نمی‌خواهیم چرا این نماینده می‌رود و با لیدرهای ما ارتباط برقرار می‌کند؟ حتی ما را تهدید می‌کنند. من گفتم تراکتور را واگذار می‌کنم اما تا الان کسی نبوده. من همیشه تراکتور را در اوج می‌خواهم و هوادار این تیم هستم. دوست دارم کسی باشد که از من بهتر مدیریت کند و آن را به جایگاه بهتری برساند، واگذار خواهم کرد."
زنوزی در ادامه صحبت هایش گفت که امکان سلب مالکیت وجود ندارد و برخلاف ادعای دهقانی مسئولان استانی از چنین موضوعی بی خبر هستند. او در بخش پایانی اظهاراتش در مورد نماینده ورزقان جملاتی را گفت که با واکنش شدید دهقانی همراه شد. زنوزی گفت: " من تراکتور را از حاکمیت خریدم و جلوی نظام گردنم از مو باریک تر است چون ایران و نظام را دوست دارم. من با واگذاری مخالف نیستم و دوست دارم این اتفاق رخ دهد. یک نماینده گفته از من می‌خواهند سلب مالکیت کنم؛ آیا فردا هم بازیکن بازی نکند، می‌خواهند از او سلب بازیگری کند؟ شما در جمهوری اسلامی ایران نماینده مجلس هستید، اگر شما قوانین را ندانید که.."

 

 

به نماینده مردم احترام بگذارید

نماینده ورزقان و خاروانا که یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی به شمار می رود و معدن سونگون هم در آن جا واقع شده واکنش تندی به اظهارات زنوزی داشت. شروع صحبت های او در واکنش به بخش پایانی صحبت های زنوزی بود که به بی اطلاعی دهقانی از قوانین اشاره کرده بود. این نماینده مجلس از مالک تراکتور خواست تا با اطلاع از اصل 83 قانون اساسی حق توهین به نماینده مردم را ندارد. در ادامه این پست اینستاگرامی صحبت های تندی علیه محمدرضا زنوزی انجام شده که برخی ادعاها هم در میان شان به چشم می خورد؛ ادعاهایی که باشگاه تراکتور امروز در رسانه رسمی خود نسبت به آنها واکنش نشان داد.

 

 

باشگاه تراکتور: خدمات تان قابل مقایسه نیست

بخش نخست بیانیه باشگاه تراکتور به مقایسه اقدامات زنوزی با دهقانی اختصاص دارد که در آن آمده است: "حجم سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی آقای محمدرضا زنوزی مطلق به‌عنوان فعال و کارآفرین بخش خصوصی در عرصه صنعتی و اقتصادی و همچنین توجه ایشان به مسؤولیت‌های اجتماعی و فرهنگی طی دو دهه اخیر موضوعی مبرهن است که لزومی به تشریح آن نیست و عموم مردم از آن آگاه هستند، حال بهتر آن است که آقای دهقان نیز دستاوردهای خود طی ادوار نمایندگی مجلس برای مردم و منطقه محروم ورزقان را بیان کنند. اینکه عایدی فعالیت ایشان در کسوت نمایندگی مجلس برای مردم وارسته ورزقان چه بوده است."

باشگاه تراکتور در ادامه بیانیه خود بار دیگر به عدم تمایل صنایع مس برای ورود به مالکیت تراکتور اشاره کرده است: نکته قابل تأمل دیگری که در گفتگوی مالک باشگاه تراکتور با رادیو ورزش نیز به آن اشاره شد، موضوع عدم ارایه هرگونه درخواست کتبی یا شفاهی از سوی مدیران عالی شرکت ملی مس به هلدینگ دریک به‌عنوان مالک باشگاه تراکتور جهت خرید این باشگاه است. جالب آن است که برخلاف ادعای ایشان، شرکت ملی مس پیش‌تر طی اطلاعیه‌ای علناً هرگونه تمایل به خرید امتیاز باشگاه تراکتور را تکذیب کرده است. حال باید این سوال را از آقای دهقان داشت که به‌راستی نیت و هدف ایشان از موج‌سواری‌ و بازی با احساسات پاک میلیون‌ها هوادار عاشق تراکتور چیست؟  البته پاسخ این سوال را می‌توان در نظرات مردم ذیل مطلب انتشار یافته در صفحه ایشان مشاهده کرد. از سوی دیگر، جالب است که آقای دهقان طی مصاحبه‌ای در سال ۱۳۹۲ صراحتاً با تیمداری شرکت ملی مس مخالفت کرده و علیه این امر موضع گرفته و خواستار عدم باشگاه داری مس‌سونگون بودند، حال دلیل این تغییر دیدگاه ایشان چیست؟


در بخشی از پست اینستاگرامی دهقانی به سرمایه گذاری های زنوزی در خارج از کشور اشاره شده بود که در بیانیه باشگاه تراکتور به آن پرداخته و از پیگیری ادعاهای این نماینده به صورت قانونی خبر داده شده است: "درخصوص ادعای آقای الهوردی دهقان درباره دارایی و سرمایه شخصی مالک باشگاه تراکتور نیز، صرفاً به ذکر این موضوع اکتفا می‌شود، با وجود اینکه هر گونه سرمایه گذاری در خارج از کشور هیچ منع قانونی ندارد، امّا اگر ایشان و یا هر شخص دیگری، نه‌تنها خارج از ایران، بلکه خارج از خطه همواره سرافراز آذربایجان، دارایی و سرمایه‌ای به نام شخص آقای محمدرضا زنوزی مطلق و یا خانواده و حتی اقوام درجه دو ایشان، سرمایه‌ و هر نوع دارایی شناسایی کردند، آقای زنوزی آمادگی خود جهت انتقال سند آن دارایی به‌نام ایشان و هر مدعی دیگر را اعلام می‌دارد. در همین راستا، اقدام قانونی جهت پیگیری قضایی ادعاها و تهمت‌های مطرح شده از سوی آقای الهوردی دهقان در دستور کار قرار گرفته است تا شفاف سازی کامل در این رابطه صورت گیرد."

 

سکوت صنایع مس مرموز نیست؟

تا این لحظه نقطه پایان ماجرا پس از صحبت های دهقانی و زنوزی علیه یکدیگر، بیانیه باشگاه تراکتور است. البته با توجه به رویه ای که نماینده ورزقان و خاروانا در پیش گرفته به نظر می رسد که حداقل یک بیانیه، پست یا گفت و گوی جنجالی دیگر از سوی وی در راه باشد! این در حالی است که با نگاهی به کامنت های زیر پست های اینستاگرامی دهقانی که مربوط به تراکتور هستند، متوجه می شویم که بسیاری از اهالی حوزه انتخابی این نماینده مجلس خواستار تمرکز او روی مشکلات شهرستان ورزقان هستند و پرداخت به موضوع تراکتور را در این مقطع، چالشی شخصی برای این نماینده می دانند. از سویی دیگر سکوت مسئولان صنایع مس هم جالب است؛ آنها هنوز به طور رسمی نه موضوع را تایید کرده اند و نه تکذیب و این به ابهامات موضوع می افزاید.