به گزارش برنا؛ شهروندان برخی از کشورهای دنیا دارای کارت های سلامت هستند و هر فرد را به انجام غربالگری های سالانه و یا مشخص در یک بازه زمانی مجبور می کنند. اهمیت این اقدام در ایام کرونا مشخص شد تا افراد بدانند به چه بیماری هایی دچار هستند و با دیابت کنترل نشده پس از ابتلا به کرونا راهی بیمارستان ها نشوند و یا آنکه در تصادفات قبل از رفتن به اتاق عمل نیاز به انجام همه آزمایشات نباشد همانگونه که در گواهینامه ها گروه خونی را ثبت می کنند داشتن کارت سلامت در زمان های اضطراری اهمیت بسیار زیادی دارد همچنین به نظر می رسد اجرایی شدن چنین طرحی می تواند یک جامعه را در مواجه شدن با بسیاری از بیماری های همه گیر درامان نگه دارد.

همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره لزوم غربالگری سلامت هر فرد گفت: اینکه هر فردی در طول زندگی اش در زمان های مشخص غربالگری شود و کارت سلامت داشته باشد پیشنهاد خوبی است اما اگر بخواهیم چنین امری را برای دولت الزامی کنیم باید پروتکل و تأمین اعتبار آن انجام شود.

او با بیان اینکه اگر دولت بتواند چنین امری را به صورت سیستماتیک انجام دهد، ایده آل است، افزود: بسیاری از افرادی که در حال حاضر به بیماری کرونا مبتلا می شوند، نمی دانند که بیماری زمینه ای دارند و این امر باعث تشدید بیماریشان و حتی مرگ  آن ها می شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: آن چیزی که در حال حاضر پیشنهاد می شود این است که همه ی افراد باید به صورت شخصی به وضعیت سلامتی و جسمی خود توجه کنند و قبل از اینکه مشکلی برای فردی پیش بیاید، مورد غربالگری قرار گیرد.

سامه یح نجف آبادی با اشاره به اینکه احساس مسئولیت باید برای خود فرد باشد، اظهار کرد: داشتن کارت واکسن و غربالگری مشخص در ایران فعلا یک صحبت ایده آلی است و بعید است که در کوتاه مدت بتوان به چنین نتیجه ای رسید.

او در پاسخ به این سوال که آیا صدور کارت سلامت مانند کارت های واکسیناسیون است یا خیر؛ گفت: کارت واکسن و شناسنامه ی واکسیناسیون کار بسیار کم خرج و راحتی است اما غربالگری با چنین شرایطی کار پر هزینه و سختی است و در حقیقت نمی توان این دو مورد را با هم مقایسه کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره توجه شرکت های بیمه ای به هزینه های غربالگری افراد تصریح کرد: هزینه درمان باید تا حد زیادی توسط شرکت های بیمه تأمین شود چرا که در تمام دنیا چنین امری توسط شرکت های بیمه ای پشتیبانی می شود.

سامه یح نجف آبادی گفت: با تمام شدن بیماری کرونا در کشور و  برطرف شدن تحریم ها و فروش نفت به ایران می توان درباره بسیاری از مسائل پیشنهاد داد و آن ها را اجرایی کرد.

انتهای پیام/4