به گزارش برنا، بهنام آخربین گفت: برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از سوی شرکت گل گهر برای اعتلای هنر مجسمه‌سازی در سیرجان در حال برگزاری است. امروزه در جای جای جهان شاهد برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی از سوی شهرداری‌ها هستیم، اما در ایران با وجود خلأیی که در این بخش احساس می‌شود، هر‌گونه فعالیتی در این حوزه ستودنی و قابل تقدیر است.

او در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر گفت: در جریان  برگزاری این سمپوزیوم 16 مجسمه ساخته شد و با تداوم برگزاری این رویداد، به‌زودی سیرجان قابلیت این را خواهد داشت که به یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی ایران بدل شود.

این عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران افزود: علاوه بر همراهی یک تیم حرفه‌ای در جریان اجرای رویداد، یکی از اتفاق‌های خوبی که در این سمپوزیوم رقم خورده، حضور دستیاران است.کار کردن و تجربه آموزی از 16 مجسمه‌ساز حرفه‌ای فرصت مغتنمی برای این گروه از دانشجویان است. امیدوارم در آینده نزدیک در کنار سایت اصلی سمپوزیوم، نمایشی از آثار هنرمندان حاضر در رویداد برگزار شود تا بازدیدکنندگان از سمپوزیوم فرصت دیگری نیز داشته باشند تا با آثار شرکت‌کنندگان  آشنا شوند و حتی فرصتی برای خرید از این نمایشگاه را نیز داشته باشند. در برخی از سمپوزیوم‌های خارجی در کنار رویداد اصلی چنین نمایشگاهی برای فروش آثار شرکت کنندگان وجود دارد.

آخربین درباره مجسمه‌ای که درسمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر در حال خلق آن است، گفت: این مجسمه یکی از خورشیدهای مجموعه من است. من مجسمه خورشید را در ابعاد و اشکال هندسی متنوع تاکنون در سمپوزیوم‌های مختلف داخلی و خارجی ساخته ام. برخی از این مجسمه‌ها با سنگ و برخی نیز با آهن بوده‌اند. ایده ساخت مجموعه خورشید سال 1391 و براساس مطالعات اسطوره‌شناسی‌ام به ذهنم خطور کرد و به نظرم خورشید یکی از نمادهای قدرتمند تمدن و فرهنگ ایرانی است و خوشحالم با ساخت مجسمه خورشید در کشورهای محتلف جهان، اثری متاثر از فرهنگ غنی سرزمینم برای شهر و کشورهای جهان به یادگار می گذارم.

او افزود: در این سمپوزیوم موضوع معماری و فرهنگ مردم سیرجان از جمله مواردی بود که در فراخوان سمپوزیوم مورد توجه قرار گرفته بود، گفت: بی شک محل نصب مجسمه حدی در فرم مجسمه تأثیرگذار خواهد بود. من دوست دارم این مجسمه ام با توجه به این در سیرجان دریا نداریم، در فضای باز نصب شود که بتواند اثر خودش را نشان دهد. البته باید بگویم بسیاری از آثار من، در کشورهای دیگر نیز در شهرهای ساحلی نصب شده‌اند و این اثر من نیز با طلوع خورشید نزدیکی زیادی دارد و البته انعکاس این عنصر، ارتباط زیادی به محل نصب آن دارد. او ادامه داد: در اسلوونی جایی را در ساحل برای نصب اثرم انتخاب کردم که موازی با خط افق قرار می‌گرفت زیرا رنگ نارنجی زمان غروب تم خاصی به کارم می‌دهد.  

بهنام آخربین متولد 1364،اردبیل وفارغ التحصیل کارشناسی مجسمه سازی دانشگاه تهران،عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران و عضو افتخاری انجمن هنرهای تجسمی استان اردبیل است. او تاکنون در6 سمپوزیوم بین‌المللی؛ سانتیاگو شیلی، اسلوونی، آپاران ارمنستان، ترکیه، تایوان، آرژانتین شرکت کرده است و جایزه ویژه داوری بینال بین‌المللی مجسمه‌سازی رسیستنسیا چاکو آرژانتین را نیز دریافت کرد. آخربین تاکنون درسمپوزیوم بین‌المللی و ملی در شهرهای پرند، تهران، تبریز و کیش،ششمین بینال مجسمه های شهری تهران شرکت کرده است.

او در کارنامه خود سابقه شرکت درنمایشگاه گروهی بین المللی در گالری نور ایروان ارمنستان2019 و نمایشگاه گروهی مجسمه سازی در موزه مجسمه رسیستنسیا چاکو آرژانتین 2016  دارد. او همچنین در دو سال پیاپی در نمایشگاه گروهی و سالانه دانشجویان مجسمه سازی دانشگاه تهران شرکت کرده است.