به گزارش برنا و به نقل از رویترز این شرکت آمریکایی امیدوار است که در نهایت واکسن‌هایی برای ویروس‌های تنفسی دیگر مانند «ویروس سنسیشیال تنفسی» (RSV) را این واکسن واحد با تزریق سالانه بیفزاید.

ویروس سنسیشیال تنفسی علائمی شبیه به سرماخوردگی ایجاد می‌کند، اما در نوزادان و سالمندان می‌تواند باعث عفونت شدید ریوی شود.

استفانی بنسل، مدیر عامل شرکت مدرنا روز پنجشنبه در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران در این باره گفت: «به نظر ما اگر بتوانیم یک واکسن سالانه یادآور با اثربخشی بالا برای انواع ویروس‌های تنفسی به بازار عرضه کنیم، فرصتی بسیار بزرگ در پیش ما قرار می‌گیرد.»

از هم اکنون انتظار می‌رود شرکت مدرنا و شرکت فایزر به همراه همکار آلمانی‌اش شرکت بیونتک  میلیاردها دلار از عرضه دوزهای سوم یادآور واکسن کرونا سود به دست آورند. افزودن واکسن‌های ویروس آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی می‌تواند این سود را بسیار بیشتر کنند.

شرکت مدرنا از قبل چندین واکسن نامزدشده برای ویروس آنفلوانزا در دست ساخت دارد. واکسن جدید این واکسن تجربی آنفلوانزا را بیشترین پیشرفت را داشته است با واکسن کرونای این شرکت ترکیب می‌کند.

شرکت مدرنا همچنین از قبل کارآزمایی بالینی برای یک واکسن «ویروس سنسیشیال تنفسی» (RSV) را برای افراد سالمند آغاز کرده است.

شرکت نوواواکس، یک شرکت آمریکایی دیگر نیز بررسی مرحله ابتدایی آزمایش ترکیب واکسن آنفلوانزا و واکسن کرونا را آغاز کرده است.

مدرنا همچنین آخرین تحولات در کارآزمایی مرحله میانی برای آزمایش واکسن کرونای تاییدشده‌اش در کودکان شش‌ماهه تا ۱۱ ساله را نیز اعلام کرد. در این آمایش یک دوز ۵۰ میکروگرمی واکسن در ۴۰۰۰ کودک آزمایش می‌شود.

واکسن کرونای مدرنا برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر به صورت تزریق دو دوز ۱۰۰ میکروگرمی در آمریکا مجوز مصرف اضطراری گرفته است، نیز در حال حاضر برای تایید شدن برای استفاده در نوجوانان در حال بازبینی بوسیله سازمان غذا  و داروی آمریکا است.

مدرنا همچنین اعلام کرد که رشته‌ای از بررسی‌ها برای انتخاب دوز واکسن در گروه‌های سنی متفاوت مانند ۲ سال تا ۶ سال و ۶ ماه تا ۲ سال را در دست انجام دارد.

واکسن کرونای شرکت‌های فایزر و بیونتک قبلا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال تایید شده بود.