شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره ونیز#شیر#فرانسه#جایزه#بهترین فیلم

شیر طلایی جشنواره ونیز ۲۰۲۱ به فرانسه رسید | معرفی برندگان ونیز هفتاد و هشتم

هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز شامگاه روز شنبه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و اهدای جایزه شیر طلایی بهترین فیلم به «اتفاق» به کارگردانی اودری دیوان، فیلمساز فرانسوی لبنانی‌تبار به پایان رسید.

برندگان جشنواره ونيز 2021

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندی‌وایر، قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان امسال با وجود همه‌گیری کرونا با حضور کامل مهمانان و البته رعایت شدید شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد و هیات داوران بخش مسابقه رسمی به ریاست بونگ جون-هو جایزه اصلی و بزرگ این دوره را به اتفاق آرا به یک فیلمساز زن اهدا کرد. خانم دیوان که اصالتی لبنانی دارد، با «اتفاق» ششمین زن برنده شیر طلایی جشنواره ونیز لقب گرفت.

سال گذشته هم کلویی ژائو با «سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها» جایزه شیر طلایی ونیز را برده و سپس در مراسم اسکار با دو جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان درخشیده بود؛ ماجرایی که به نظر می‌رسد امسال هم می‌تواند با «اتفاق» برای اودری دیوان در فصل جوایز و اسکار نود و چهارم تکرار شود. پس از اهدای جایزه نخل طلایی بهترین فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۱ به «تیتان» ژولیا دوکورنو، «اتفاق» دومین فیلم فرانسوی است که جایزه برتر یکی از سه جشنواره مهم اروپایی را می‌برد.

دیگر برنده بزرگ جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۱ شرکت نتفلیکس بود که با فیلم‌هایش چهار جایزه مهم برد؛ شیر نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران برای پائولو سورنتینو و «دست خدا»، شیر نقره‌ای بهترین کارگردان برای «قدرت سگ» جین کمپیون، بهترین بازیگر جوان برای فیلیپو اسکوتی در «دست خدا» و بهترین فیلمنامه برای «دختر گمشده» مگی جیلنهال که با نخستین تجربه کارگردانی خود در بخش مسابقه جشنواره ونیز هفتاد و هشتم حضور داشت.

شیر طلایی جشنواره ونیز ۲۰۲۱ به فرانسه رسید | معرفی برندگان ونیز هفتاد و هشتم
جین کمپیون با فیلم سینمایی «قدرت سگ» جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان را برد

پنه‌لوپه کروز هم پس از گرفتن جایزه بهترین بازیگر زن، از پدرو آلمودووار کارگردان «مادران موازی» تشکر کرد. جان آرسیلا برای بازی در «مشغول  کار: گمشده ۸» به کارگردانی اریک ماتی از فیلیپین جایزه بهترین بازیگر مرد را به دست آورد و «حفره» به کارگردانی میکل‌آنجلو فرامارتینو از ایتالیا جایزه هیات داوران را برد.

ریاست هیات داوران جشنواره ونیز ۲۰۲۱ را بونگ جون-هو بر عهده داشت که با «انگل» ابتدا جایزه نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن را برد و در ادامه برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم بین‌المللی شده بود.