شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سرمایه گذاری

گفتگوی گسترش نیوز با عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز؛

صاحبان سرمایه جرات سرمایه گذاری در ایران را ندارند

خاک ره گفت: دولت هیچ پیش بینی از وضعیت تامین برق در کشور نداشت و همین موضوع باعث شد در برهه هایی از زمان و با قطعی مکرر برق در مدت زمان های طولانی لطمه شدیدی به صنعت و تولید کشور وارد شود.

صنعت و معدن صاحبان سرمایه جرات سرمایه گذاری در ایران را ندارند

با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در افزایش ظرفیت های تولیدی شواهد نشان می دهد که بخش صنعت نسبت به دیگر بخش های اقتصادی به طور نسبی جایگاه خود را از دست داده و سرمایه گذاری های کمتری در این بخش در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی صورت گرفته است. این وضعیت نشان می دهد که  سرمایه‌ گذاری‌ ها به طور نسبی از بخش صنعت خارج شده و به سایر بخش های اقتصاد ایران تمایل پیدا کرده است. تداوم این روند، تضعیف بخش صنعت و معدن و کاهش توان تولید آن را در پی دارد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با سیدکاظم خاک ره، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز ترتیب داده و نظر وی را در این زمینه جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

بلای تصمیمات خلق الساعه بر تولید کشور

خاک ره در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال اخیر دولتمردان و مسئولان سیاست گذار اقدام به اخذ تصمیمات یک شبه و خلق الساعه می کنند. امروزه کشور درگیر مسائلی ای مانند قطعی برق و مشکلات زیر ساختی است. تمامی این مشکلات آثار بسیار سوئی در حوزه صنعت کشور  گذاشته است. امروزه وضعیت تولیدکنندگان به شدت اسفناک است و به طور قطع با حرف و حدیث درمان نخواهد شد. دولت هیچ پیش بینی از وضعیت تامین برق در کشور نداشت و همین موضوع باعث شد در برهه هایی از زمان و با قطعی مکرر برق در مدت زمان های طولانی لطمه شدیدی به صنعت و تولید کشور وارد شود.

سیدکاظم-خاک-ره

وی افزود: در کمال تاسف وقتی در خصوص مشکل و چالش یا حوزه خاصی تصمیم گیری می شود هیچ کدام از ذی نفعان آن حوزه در این جلسات حضور ندارند و همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایل برای به وجود آمدن شرایط کنونی است.

چرا نرخ سرمایه گذاری در کشور کاهش یافته است؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح دلایل کاهش نرخ سرمایه گذاری در حوزه صنعت کشور پرداخت و گفت: بیمه و بی حساب و کتاب بودن اداره دارایی یکی از دلایل اصلی این موضوع است. متاسفانه اداره دارایی دست و پای تولیدکنندگان را به شدت محدود و بسته نگه داشته و اجازه فعالیت به او نمی دهد. در تمام دنیا صنعتگران ملزم به پرداخت مالیات هستند و کسی منکر این موضوع نیست. اما متاسفانه در کشور ما سخت گیری های بی حساب و کتاب و سنگ اندازی های متعدد توسط سازمان های ذی نفع در مسیر اخد مالیات وجود دارد. این در صورتی است که در کشورهای همسایه ما پروسه اخذ مالیات و صودر مجوزها به مراتب راحت تر از کشور ما است.

خاک ره در ادامه ضمن تاکید بر اینکه تولیدکننده کشور باید تکلیف خود را با اداره مالیات و دیگر سازمان ها روشن کند،‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه هزینه برق ما به عنوان یک واحد تولیدی در کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۳ برابر شده و از رقم ۳۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. آیا من به عنوان یک تولیدکننده نباید دلیل این افزایش چشمگیر قیمت را بدانم؟ با این اوضاع کدام سرمایه گذار جرات سرمایه گذاری در حوزه صنعت کشور را دارد؟ متاسفانه در کشور ما هر کس که مجوز یک فعالیت تولیدی را اخذ می کند اولین قدم برای بیچارگی خود را برداشته است.

درخواست تولیدکنندگان از دولت سیزدهم

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز در پایان به روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: از دولت آقای رییسی خواهشمندیم که در جلسات تصمیم گیری های خود حتما و حتما از فعالان حوزه های مربوطه دعوت کنند تا در آن جلسات حضور داشته باشند و پس از شنیدن صحبت ها و گلایه های فعالان واقعی آن حوزه اقدام به تصمیم گیری کنند. اتاق بازرگانی به عنوان مشاور دولت به حساب می آید اما متاسفانه در هیچ کدام از جلسات دولت حضور ندارد. امیدواریم دولت مردان دوباره به تعقل بازگردند و به این باور برسند که تنها راه نجات کشور  نجات و توسعه صنعت است.