شهرخبر

چند راهکار آسان برای تقویت سیستم ایمنی

امروزه با بروز بیماری های ویروسی متعدد مخصوصا کرونا نیاز است بیشتر به تقویت سیستم ایمنی بدن خود اهمیت دهیم.

چند راهکار آسان برای تقویت سیستم ایمنی

در این مطلب قصد داریم 8 راهکاری که موجب بهبود وضعیت سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود را عنوان کنیم.

1. با خودمراقبتی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شوید

شما از یک فرد مبتلا به سرماخوردگی با انبوهی از مکمل های ویتامین سی و روی پرستاری و مراقبت می کنید و حتی مقداری سوپ مرغ گرم برای او تهیه می کنید. گذراندن دوره نقاهت برای رسیدن به بهبودی برای خوب کارکردن سیستم ایمنی بسیار مهم است. کارشناسان معتقدند اگر شما مرتبا به بیماری مبتلا می شوید، بهتر است با متخصص و پزشکی که بتواند دلیل بیماری را شناسایی کند، صحبت کنید زیرا بیشترین دلیل ابتلا به بیماری ها، نقص سیستم ایمنی است. اما نباید منتظر ابتلا به یک بیماری شوید و سپس اقدام به تقویت سیستم ایمنی بدن تان بکنید. دراینجا با استفاده از برخی روش های پیشگیری می توانید سیستم دفاعی بدنتان را در برابر هرگونه بیماری و امراض تقویت کنید.

2. خوب زندگی کنید

اگر برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان در مبارزه با ویروس ها و بیماری ها بدنبال معجزه هستید، کاملا در اشتباهید. اما اگر انگیزه زیادی برای بهبود سلامت خود دارید، سیستم ایمنی تان را تقویت کنید زیرا یک سیستم ایمنی سالم در بدن سالم قرار دارد. بنابراین این نکته را به ذهنتان بسپارید که صحیح خوردن، فعال بودن و خواب کافی داشتن راز سلامتی است. کارهایی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، جزو سبک زندگی سالم محسوب می شود.

3. تنها به خوردن ماست اکتفا نکنید

همان طور که بسیاری از پژوهش ها به وجود باکتری های مفید در روده اشاره می کنند، کارشناسان مصرف پروبیوتیک ها که نوعی باکتری های زنده برای مقابله با بیماری ها و امراض هستند را توصیه می کنند. بهترین منابع پروبیوتیک، غذاها و خوراکی های تخمیرشده مثل ماست و کفیر می باشند اما اگر سایر رژیم هایی غذایی نامتعادل باشد، خوردن ماست ضامن سلامتی نیست. مطمئن شوید که رژیم غذایی تان از چینش خوبی برخوردار باشد یعنی نصف بشقابتان را به میوه ها و سبزیجات اختصاص دهید و از غلات کامل و پروتئین های کم چرب استفاده کنید. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مثل بری ها می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و سطح ویتامین دی موردنیاز را تامین نماید.

4. برای تقویت سیستم ایمنی بدن واکسن بزنید

ایمنی سازی مهمترین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. او معتقد است که علاوه بر واکسینه کردن کودکان، بزرگسالان نیز باید خود را در برابر ویروس آنفلوآنزا واکسینه کنند. کارشناسان براین باورند که والدین برای شناخت و پی بردن به حقیقت باید سوالاتشان را از پزشکان و مراقبین سلامت بپرسند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری دارای اطلاعاتی در مورد واکسیناسیون و شرایط افرادی است که نباید از یک واکسن خاص استفاده کنند مثل بیمارانی که به یک واکسن خاص آلرژی شدید دارند.

5. تناسب اندام با انجام فعالیت های مناسب داشته باشید

امروزه به شهروندان امریکا توصیه می شود که حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط تا شدید مثل تند راه رفتن در هفته داشته باشند. دکتر ادوارد لاسکوسکی- مدیر پزشکی ورزش در کلینیک مایو و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در روچستر مینوستا می گوید که طبق نتیجه تحقیقات، سیستم ایمنی از انجام فعالیت های فیزیکی منظم بهره می گیرد. ورزش تولید میکروفاژها را بیشتر می کند، میکروفاژها سلول هایی هستند که به باکتری حمله کرده و می توانند برخی از عفونت های بخش فوقانی مجرای تنفسی را هدف قرار دهند. فعالیت بدنی، چرخش سلول ها را در بدن افزایش داده و به مقابله با ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کند. بنابراین حدود بدنتان را مشخص کنید و بین تمرینات ورزشی به خود استراحت دهید تا از ورزش بهره بیشتری بگیرید.

6. سیگار نکشید

به گفته دکتر استنفورد، اگر به هر دلیلی نیاز به مصرف سیگار دارید و یا سیگار را ترک کرده اید، بخاطر داشته باشید که سیگار به توانایی شما در برابر ابتلا به عفونت و بیماری آسیب می زند. بنابراین اگر می توانید مصرف سیگار یا تنباکو را کنار بگذارید، کارتان فوق العاده است زیرا به بهبود سیستم ایمنی بدنتان کمک بسزایی کرده اید. به اعتقاد ودنر، اثرات سیگار همانند اثر مصرف مشروبات الکلی است که باعث کاهش سطح سلول و توانایی بدن برای مقابله با امراض و عفونت ها می شود. بنابراین سیگار نه تنها بر ریه بلکه بر کل بدن تاثیر می گذارد.

7. به موقع بخوابید

کارشناسان معتقدند که کمبود خواب مشکلی است که وقتی افراد دچار بیماری می شوند و قادر به مقابله با بیماری نیستند، با آن دست و پنجه نرم می کنند. درحالیکه 7 تا 9 ساعت برای داشتن یک خواب خوب، کافی است اما فشارکاری یا مشغله زندگی عموما می تواند میزان استراحت را کاهش دهد. استنفورد معتقد است که خوابیدن، سیستم بدن را احیا می کند. اگرچه اتفاقاتی که در طول بسته شدن چشم می افتد، هنوزناشناخته است اما همین فرایند احیا برای سیستم ایمنی بدن، کارآمد است و زمانی که استراحت کافی نیست، این فرایند می تواند خود را با سیستم ایمنی سازگار نماید.

 

منبع: اقتصاد نیوز