شهر خبر

رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی باشد

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی باشد.

آیت احمدی، کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی برنامه ریزی و توسعه در یادداشتی با عنوان «توسعه گردشگری» مروری دارد بر عوامل توسعه و دستاوردهای گردشگری و تاکید دارد که رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی باشد.

در این نوشتار آمد: با توجه به چشمگیر بودن دستاوردهای گردشگری در عرصه اقتصادی کشورهایی که در این زمینه فعالیت های گسترده ای را به عمل می آورند، ضروری است که مطالبی را در این راستا بیان کنم؛ مطلب نخست آن است که صنعت گردشگری با توجه به گسترش فرآیند جهانی شدن در جهان کنونی به سومین صنعت جهان تبدیل شده است. کسب چنین جایگاهی برای این است که صنعت گردشگری سبب می شود هر کشوری بتواند نه تنها در پرتو فعالیت های پویا و متنوع گردشگری نرخ رشد اقتصادی خود را افزایش دهد، بلکه به ضرورت دسترسی توسعه پایدار نیز پی برد. از همین رو است که موظفیم با توجه به الزامات توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به برنامه ریزی هایی اقدام کنیم که جنبه اصولی یعنی راهبردی و استراتژیک داشته باشد. همچنین درصدد آن باشیم که این برنامه ریزی های مدون شده با استفاده از مدیریت های علمی و حرفه ای به اهداف خود نائل شود.

دومین مطلب این است تا میتوان باید از تصدی گری دولت در صنعت گردشگری ممانعت به عمل آورد و اجازه نداد که این صنعت تابع سیاست ها و خط مشی های آن شود و به جای آن بخش خصوصی پرچمدار رشد و توسعه این صنعت باشد، زیرا بخش خصوصی مجبور است نه تنها در راستای بهره وری سرمایه گذاری خود به عنصر کارآمدی توجه کافی مبذول داشته باشد، بلکه شیوه های عملی را به کار گیرد که کمترین هزینه را در بر داشته باشد. به واقع با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت، سودآوری سرمایه گذاری خود را تامین کند، وضعیتی که بخش دولتی در نائل شدن به آن ناتوان است.

سومین مطلب که دارای اهمیت فراوانی است جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری است که چنانچه با موفقیت صورت گیرد می تواند توسعه این صنعت را برای درازمدت و همه جانبه تضمین کند و سبب بین المللی شدن آن شود. همچنین بکارگیری مدیران متخصص و حرفه ای گردشگری را ضروری می سازد.

چهارمین مطلب این است که با استفاده از ابزارهای فرهنگی و تبلیغی بر تعداد گردشگران افزود تا به این طریق در بازار گردشگری تقاضای مؤثر به وجود آید که این نکته از عوامل اصلی در رونق صنعت گردشگری است.

بر همین اساس، میتوان گفت توجه به صنعت گردشگری و رونق آن باید از اولویت های سیاست های اقتصادی و فرهنگی هر کشوری در سطح کلان باشد.

این شاخص ها و مؤلفه ها در هر کشوری با هر درجه و جایگاه جذابیت گردشگری، اگر مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای چشم گیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مؤلفه های اقتصادی مانند اشتغال، توسعه تجارت و گسترش بازار، و درآمد ناخالص ملی کمتر از یک دهه خواهد داشت، البته این موارد در سایر صنایع هم امکان پذیر است، اما هم به سرمایه بیشتر و هم به صبر و زمان بیشتر نیاز دارد که به همین دلیل مدیران راهبردی تلاش می کنند گردشگری را در اولویت های نخست در سبد برنامه ریزی های کلان سیاستگذاران، تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور خود قرار دهند.

منهای کرونا و با نگاه امیدوارانه به احیای گردشگری پس از واکسیناسیون عمومی در پساکرونا، رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی شود، این ذات صنعت گردشگری است که علاوه بر توسعه خود بر سایر صنایع و شاخص های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بصورت مستقیم تاثیر می گذارد، این خاصیت در کمتر صنعت پول سازی دیده می شود که بتواند همزمان در بخش اقتصاد - چه کلان و چه خرد - و در حوزه فرهنگ و حتی سیاست و دیپلماسی مؤثر و توسعه پایدار را در دسترس قرار دهد.

چنانچه معیار سنجش، نرخ رشد اقتصادی هم باشد، گردشگری و همه صنایع وابسته به آن را اگر تنها راه نگوییم، اما مهمترین و مؤثرترین رهیافت برای عبور از رکود بازارهای متصل جهانی از آغاز همه گیری کووید 19 تا آینده پساکرونایی می توان برشمرد. ایران نیز به دلیل ظرفیت های شگفت انگیز گردشگری در همه نوع آن و جایگاه شناخته شده ای که در این حوزه دارد، از این قاعده مستثنی نیست، به شرط آنکه الزامات و ضرورت های برنامه جامع توسعه گردشگری را با رویکرد عبور از بحران - که عمدتا کرونا و تحریم اقتصادی است - برنامه ریزی و عملیاتی کند.

باید توجه داشت که در میان بازار رقابتی گردشگری مهمترین رکن، راهبرد تبلیغات و بازاریابی هدفمند است، استفاده از شبکه های اجتماعی و ابزارهای مدرن و نوین ارتباطی برای توسعه گردشگری هوشمند، دیپلماسی عمومی و فرهنگی، برخورداری از استراتژی های سهم گیری در بازارهای جدید و معرفی ظرفیت ها و جاذبه های کمتر دیده شده ایران در همین چارچوب است و باید مقاصد جدید طبیعت بکر و روستاهای شگفت انگیز را به گردشگران معرفی کرد. باید تقاضای گردشگری را به سمت بازار گردشگری ایران هدایت کرد. این هدایتگری و افزایش تقاضا خود مهمترین عامل رونق و توسعه گردشگری است. البته همه این موارد مشروط بر این است که صنعت گردشگری و رونق آن به عنوان یکی از اولویت های و سیاست های اقتصادی و فرهنگی هر کشوری در سطح کلان قرار گیرد.

رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی باشد