شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#طلبان#خیابان#ریختند!

استقلال طلبان به خیابان ریختند!

هزاران تن از استقلال طلبان اسکاتلندی روز شنبه با حضور در خیابان‌های شهر استرلینگ فریاد جدایی از انگلیس سرداده و خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال در این زمینه شدند.

استقلال طلبان به خیابان ریختند!

به گزارش منیبان، افراد حاضر در این حرکت اعتراضی که از قشرهای مختلف مردم، جنبش‌های جدایی طلب و ضد انگلیسی شرکت داشتند، شعارنوشته‌ و پارچه‌نوشته‌هایی را در حمایت از استقلال اسکاتلند حمل می کردند.

آنها همچنین علاوه بر پرچم اسکاتلند، پرچم استقلال‌طلبان کاتالونیا را که خواهان جدایی از اسپانیا هستند در دست داشتند.

معترضان پس از تجمع در منطقه اولد استرلینگ بریج به سمت بنوک‌برن فیلد راهپیمایی کرده و شعار می‌دادند که تا دست‌یابی به استقلال مقاومت خواهند کرد.

این تظاهرات که از سوی پویش همه برای یک هدف سازمان‌دهی شده، نخستین حرکت اعتراضی استقلال طلبان پس از همه‌گیری کرونا واز سلسله برنامه‌هایی است که برای افزایش فشار علیه دولت لندن به‌منظور موافقت با برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند است. این پویش استقلال طلب سال‌های گذشته تظاهرات و تجمعات مشابهی را در سراسر اسکاتلند برگزار کرده است.

پیروزی احزاب جدایی طلب در انتخابات پارلمانی اسکاتلند دورنمای جدایی این منطقه از انگلیس را تقویت کرده است. نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند قصد دارد تا به رغم مخالفت لندن، همه‌پرسی جدایی این منطقه از انگلیس را دوباره  برگزار کند.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به جدایی از انگلیس رأی دادند.

مقامات دولت مرکزی (لندن) تاکید دارند که نتیجه این همه‌پرسی برای پذیرش یک نسل کفایت می‌کند. با این حال استرجن و حامیان برگزاری همه‌پرسی دوباره  در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که درصد بیشتری از مردم انگلیس بر خلاف ادوار گذشته و دیدگاه دولت مرکزی، با استقلال اسکاتلند مخالفتی ندارند. یافته‌های یک موسسه افکار سنجی نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد مردم انگلیس شدیدا با خروج اسکاتلند مخالفند و این مساله پایه‌های مقاومت دولت مرکزی را سست و شکننده کرده است.

استرجن پیشتر هشدار داده بود که در همه پرسی استقلال اسکاتلند، بحث بر سر زمان برگزاری آن است نه اصل برگزاری. او خطاب به جانسون گفته که مانع اراده مردم این منطقه برای جدایی از انگلیس نشود. رهبر حزب ملی اسکاتلند تصریح کرده است: تنها مردم اسکاتلند هستند که می‌توانند درباره آینده این منطقه تصمیم گیری کنند و هیچ سیاستمداری از وستمینستر (پارلمان انگلیس) حق ندارد سد راه آن‌ها شود. وی با بیان اینکه زمان دقیق برگزاری همه‌پرسی توسط پارلمان اسکاتلند تعیین می‌شود افزود: بوریس جانسون یا سیاستمداران وستمینستر حق تصمیم‌گیری در این رابطه را هم ندارند.

چندی پیش روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد که در صورت جدایی اسکاتلند از انگلیس، سامانه تسلیحات هسته‌ای این کشور موسوم به ترایدنت در چارچوب برنامه احتیاطی دولت لندن به آمریکا یا فرانسه منتقل می‌شود.

وبگردی