شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستان#افغانستان#رسانه‌ها

ملاقات رئیس سیا با مقام‌های ارشد نظامی ، اطلاعاتی هند و پاکستان

سیا

رسانه‌ها از نشست مهم رئیس سیا با مقام‌های ارشد نظامی ، اطلاعاتی هند و پاکستان پیرامون آخرین تحولات افغانستان خبر دادند.

به گزارش مشرق، یک نشریه هندی از نشست مهم رئیس سازمان سیا با مقام‌های نظامی اطلاعاتی هند و پاکستان در زمینه آخرین تحولات افغانستان خبر داد.

روزنامه «استیتسمن» نوشت که «ویلیام برنز»، رئیس سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) با توجه به وضعیت افغانستان، به پاکستان و هند رفته تا جلسات و رایزنی‌های مهمی را در مورد آینده افغانستان با مقام‌های ارشد این دو کشور داشته باشد.

به گفته منابع آگاه، برنز در مدت اقامت خود در پاکستان با  «ژنرال قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش و «سپهبد فیض حمید» فرمانده اطلاعات پاکستان ملاقات کرد.

در بیانیه مطبوعاتی دستگاه اطلاعات پاکستان آمده است که در دیدار با برنز، بار دیگر تاکید شد که پاکستان همچنان متعهد به همکاری با شرکای بین المللی خود برای صلح در منطقه است و آینده‌ پایدار را برای مردم افغانستان تضمین می‌کند.

این نشریه به جزئیات بیشتر این دیدار و همچنین ملاقات برنز با مسئولان هندی اشاره‌ای نکرده است.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که یکی از عمده نگرانی‌های سیا، دستیابی طالبان به تجهیزات نظامی آمریکاست. سه روز پیش از اتمام مهلت خروج آمریکا از افغانستان، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد نیروهای ایالات متحده در یک انفجار کنترل شده آخرین پایگاه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان موسوم به «عقاب» واقع در نزدیکی فرودگاه کابل را منهدم کردند.

طالبان در این رابطه اعلام کرد نیروهای آمریکایی تمامی تجهیزات نظامی در بزرگ‌ترین مرکز عملیاتی سی‌آی‌ای (CIA) در کابل را در زمان خروج از افغانستان تخریب کردند. به گفته طالبان، در کنار اسناد مهم، صدها خودروی زرهی و جنگ‌افزارهای پیشرفته در این مرکز تخریب و به آتش کشیده شد. طالبان اعلام کرد با آن‌که هزینه تخریب این وسایل را دقیق نمی‌دانند، اما پیش‌بینی می‌شود که به ارزش صدها میلیون دلار وسایل نظامی در این مرکز تخریب شده است.

یک روزنامه انگلیسی نیز در گزارشی با اشاره به ادوات نظامی غنیمت گرفته شده از سوی نیروهای طالبان از  نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، نوشت که اینک  قدرت آتش نیروی هوایی طالبان بیش از یک سوم اعضای ناتو شده است.

منبع: فارس