شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دادگاه عالی ورزش#تاریخ

این سنگین‌ترین پرونده تاریخ دادگاه عالی ورزش است؛/ کناره گیری همسر ویلموتس از پرونده جنجالی

این سنگین‌ترین پرونده تاریخ دادگاه عالی ورزش است؛/ کناره گیری همسر ویلموتس از پرونده جنجالی

غلامرضا رفیعی معتقد است در پرونده ویلموتس حق با فدراسیون است و برای اقناع هیئت قضات ابراز امیدواری کرد.

غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال در خصوص پرونده پیچیده مارک ویلموتس با برنامه وقت اضافه رادیو ایران گفت و گو کرد.

 

 

* برای سومین بار اعلام حکم این پرونده عقب افتاده، شما عقب می‌اندازید یا CAS عقب می‌اندازد؟


رفیعی: نه ما می‌توانیم عقب بیندازیم و نه وکلای ویلموتس می‌توانند عقب بیندازند. چون جلسه ختم رسیدگی اعلام شده است. ختم رسیدگی که اعلام می‌شود یعنی لایحه جدید از هیچ کدام از طرفین قبول نمی‌کنند. هیئت قضات CAS وارد می‌شوند و رای توسط سر داور انشا و ابلاغ می‌شود. اعلام حکم به تعویق افتاده است و گفتند تا آخر ماه سپتامبر تمدید شده است. تقریبا دوهفته تا بیست روز دیگر تمدید شده است. ضمن اینکه نمی‌شود گفت دوباره تمدید می‌شود یانه چون از نظر مالی و حقوقی و فنی یکی از سخت ترین دعاوی تاریخ دیوان حاکمیت ورزشی است. من چون در جلسه استماع و رسیدگی بودم، واقعا خیلی پرونده دارای پیچیدگی‌های بی نظیری است. من در طی این 25 سال چنین پرونده‌ای را ندیده بودم‌. بعید است که تاریخ CAS چنین پرونده‌ای داشته باشد.

-

 

 

*درجلسه دادرسی چه کسانی حضور داشتند؟


رفیعی: من حضور داشتم و شهود و وکلای طرفین بودند. ماهم وکلای ایرانی و اسپانیایی داشتیم که در جلسه بودند. در حقیقت در دو روز متوالی و به صورت تمام وقت این جلسات برگزار شد. چهره‌ی مشعشع آقای ویلموتس و شهود و دستیارانش را دیدیم. شهود آن‌ها هم مترجم داشتند چون به انگلیسی تسلط نداشتند و هم شهود ما مترجم داشتیم و از قبل معرفی کرده بودیم. همسر آقای ویلموتس حضور نداشتند و وکیل سوئیسی‌شان بودند. درست است همسرشان یکی از وکلای مشهور بلژیک هستند اما در جلسه رسیدگی وکالت همسرش را به عهده نداشت و از ابتدای طرح دعوی در فیفا و بعد در CAS وکیل سوئیسی داشتند. بحث استدلال‌ها و چیزهایی که وکلای طرفین در جلسه دادگاه ارائه کردند واقعا پیچیده است؛ بحث تعرض قوانین است؛ بحث اینکه مبنای قضاوت آیا باید قوانین ایران و یا سوئیس باشد یا قوانین خود CAS یا فیفا باشد و واقعا پرونده‌ی بسیار سختی است.

 

 

* من شنیدم قاضی به ویلموتس گفته است که چرا رفتی و دو میلیون یورو را از حساب زراعت بانک برداشتی، حقیقت دارد؟


رفیعی: به این صورت خیر اما در جلسه رسیدگی از او سوال شد. چون ما گفتیم که او رفته و خودش افتتاح حساب کرده است.

 

 

* آیا قاضی به ویلموتس گفته است که شما مدعی بودی پول نگرفتم؛ پس چرا رفتی و 35 هزار یورو در ترکیه خرج کرده‌ای؟


رفیعی: این موارد مطرح شد و در پاسخی که ایشان و شهودشان و شهود ما دادند این قضیه نفی نشد که بخشی از پول دریافت شده است. جالب است مسائلی مطرح کرده بود از اینکه دریافت نکردم ولی بعدا مشخص شد. کما اینکه دستیار ویلموتس وقتی شکایت کرد گفته است من n مبلغ گرفتم و این همان مبلغی است که به حساب ویلموتس در ترکیه واریز شده بود. این مسئله ثابت شد. مگر می‌شود تا صاحب حساب نباشد و قرارداد افتتاح حساب را نخواند و امضا نکند برای کسی افتتاح حساب کرد؟ برای او دو یا سه حساب باز شد و کارت‌های اعتباری صادر شد که بتواند هر زمان از حسابش برداشت کند. کما اینکه مبلغی هم برداشت.

 


*ادعای وکلای ویلموتس این بوده که پول در ترکیه به خاطر تحریم‌ها بلوکه شده است؟


رفیعی: ما هیچ مدرک و سندی نداریم که بگوید این پول بلوکه است. خود ویلموتس هم تا همین اواخر چنین ادعایی را مطرح نکرد و نزدیک جلسه رسیدگی گفت یک نفری از ترکیه گواهی کرده که این پول بلوکه است. وکلای ماهم جواب‌شان را دادند و در جلسه رسیدگی هم این موضوع مطرح شد و ما گفتیم به این کیفیتی که ایشان می‌گوید نیست. آن پول واریز شده به حسابی که خودش افتتاح کرده. اگر هم به فرض بگوید بلوکه است نشان دهنده این است که فدراسیون این پول را به آن حساب واریز کرده است. فدراسیون و مدیران وقت به آنها اعلام کرده بودند که شماره حساب اعلام کنید و آنها به اتفاق آقای ویلموتس به بانک رفته و در حضور ایشان واریز کردند و مدارک داده شد. جالب این است که این ادعا نادرست است و حواس‌شان نبوده وقتی می‌گویند پولی نگرفته‌ام نگویند بلوکه است. چون دستیارش گفته بود من n عدد را از ویلموتس گرفتم و این همان پولی بوده که به حساب ترکیه واریز کرده بودیم.

 

در واقع مطلب این است که زمانی که قراردادش بسته شده بود من در این برنامه اعلام کردم نباید چنین چیزی باشد و به خاطر دارید که بارها همان روز بستن قرارداد گفته بودم. ولی بعدا که به فدراسیون پیوستم و وظیفه‌ای داشتم متوجه شدم پرونده دارای پیچیدگی‌های زیادی است و من فکر می‌کنم که حق با فدراسیون فوتبال ایران است و امیدواریم دفاعیات خدبی که کلای ما کردند کافی باشد برای قانع شدن هیئت قضات.

 

 

* خبر عجیبی مطرح شده که ویلموتس پول‌های نقدی که گرفته را پخش کرده و با آن سلفی گرفته، آیا این صحت دارد؟


رفیعی: فکر نمی‌کنم این درست باشد چون کسانی که از طرف فدراسیون فوتبال بودند پول را در بانک بردند و تحویل باجه بانک دادند و اصلا پولی را هتل نبردند. با توجه به تحریم‌هایی که هست این شیوه اتفاق افتاد. امیدوارم به نتیجه مثبت برسیم و شرمنده مردم نشویم. درست است که برای زمان این هیئت رئیسه نبوده ولی فوتبال، فوتبال است و باید دفاع کنیم از فدراسیون. من می‌توانم اعلام کنم که ما ویلموتس را به حق نمی‌دانیم و امیدواریم دیوان CAS هم به همین نتیجه برسد.