شهر خبر
از سوی کویت آغاز شد

آغاز بازیافت در بزرگترین گورستان تایر دنیا

کدخبر: 439796
اقتصادنیوز : کویت بازیافت تایرهای خودرو را در گورستان عظیم تایرهای خود آغاز کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سایپانیوز؛ بیش از 42 میلیون تایر خودروهای کهنه در شن های صحرای کویت دور انداخته شده اند که به بزرگترین گورستان تایر دنیا معروف شده است. حالا این کشور حوزه خلیج فارس به فکر حل این معضل زباله ای افتاده و قرار است بازیافت این تایرها را آغاز کند.

این گورستان تایر 7 کیلومتر از حومه شهر دورتر است و شهروندان هر از گاهی با معضل بوی شدید آتش سوزی تایر مواجه می شوند که دود غلیظی به هوا می فرستد.

اما این ماه کویت تصمیم گرفته است که روی این گورستان 25 هزار خانه جدید بسازد و از این رو، مکان جدیدی در السلمی at al-Salmi نزدیک مرز با عربستان سعودی برای این تایرها در نظر گرفته و آنها را به مکان جدید انتقال داده است تا کار بازیافت آن را آغاز کند.

برای این منظور کارخانه های با همکاری شرکت بازیافت جهانی EPSCO در این مکان ایجاد شده و کارمندانی استخدام شده اند که ابتدا تایرها را سورت می کنند بعد آنها را خُرد کرده و آماده می کنند تا با دستگاه های پرس، تبدیل به کاشی های رنگی لاستیکی تبدیل کنند.

علا حسن مدیر عامل و شریک تجاری EPSCO در مصاحبه با رویترز گفته است: «این کارخانه به جامعه کمک می کند تا کار پاکسازی تایرها کهنه را آغاز کرده و از آن محصولات مصرفی برای مردم ایجاد کند.» او می گوید که این کارخانه به تدریج کار صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای آسیایی را آغاز خواهد کرد.

کارخانه EPSCO عملیات خود را از ژانویه 2021 آغاز کرده است و می تواند در سال 3 میلیون حلقه لاستیک یا تایر را بازیافت نماید.

تایرهای دور انداخته شده، یکی از معضلات بزرگ محیط زیست در سرتاسر دنیا به حساب می آیند هم از لحاظ حجمی که اشغال می کنند و هم از نظر مواد شیمیایی مضری که به طبیعت می فرستند.

کشور کویت که یکی از کشورهای نفت خیز ثروتمند عضو اُپک است فقط 4.5 میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس دفتر آمار مرکزی Central Statistical Bureau در سال 2019 بیش از 2.4 میلیون دستگاه خودرو در این کشور در حال تردد بوده اند در حالی که تا سال 2010 فقط 1.5‌ میلیون دستگاه در این کشور در حال تردد بود.

دولت کویت امیدوار است که السلمی به یکی از کانون های جهانی بازیافت تایر تبدیل شود و از این رو، در حال افزودن تعداد کارخانه های بازیافت تایر است.

گروه حمل و نقل الخیر Al Khair مسئولیت حمل و نقل نیمی از این تایرها به مکان جدید را برعهده داشته است. حمود المّری Hammoud al-Marri  مدیر عامل این شرکت می گوید برای این منظور بیش از 500 کامیون به کار گرفته شده اند و بخشی از تایرها در فرایندی تحت عنوان pyrolysis تبدیل به نوعی روغن می شوند که مصارف صنعتی دارند مخصوصاً در کارخانه های تولید سیمان. از محصولات جانبی این فرایند نوعی کربن سیاه است که در صنایع دیگر مصرف دارد.