در سوریه، شرق مدیترانه و لیبی ابتکارعمل دست ماست

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که سیاست خارجی باید در راستای تحولات جهانی، تجزیه و تحلیل توازن قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی که آنکارا اهداف خود را بر این اساس تعیین کرده است، تعیین شود.

به گزارش وبگاه «دیلی نیوز» « مولود چاووش اغلو » وزیر خارجه ترکیه در جریان بازدید از یکی از استان‌های این کشور گفت، زمانی نظام جهانی دوقطبی وجود داشت، اما آسیا اکنون 40 درصد از تولید جهانی را تامین می‌کند و با وجود اراده ایالات متحده برای ماندن به عنوان قدرت غالب، سهم آن در اقتصاد جهان به 50 درصد رسیده است.

در سوریه، شرق مدیترانه و لیبی ابتکارعمل دست ماست

وی گفت: «در دوران دولت "دونالدترامپ" رئیس جمهور سابق ایالات متحده، سیاست‌های یک جانبه‌ای را مشاهده کردیم. ما و اروپا نیز بیشترین مشکلات ناشی از این مسئله را متحمل شدیم. خود ناتو نیز تحت تأثیر قرار گرفت. ما اکنون تأثیر تصمیمات یکجانبه‌ای را که در منطقه ما و فراتر از آن  از جمله افغانستان  اتخاذ شد را شاهد هستیم.»

چاووش اوغلو با استدلال اینکه بازیگر جهانی اکنون G20 است، نه G7، گفت که ترکیه باید تأثیرات نظام چند قطبی جهانی را تجزیه و تحلیل کرده و بر این اساس در رابطه با سیاست خارجی گام بردارد.

به گفته چاووش اوغلو، نظم بین‌المللی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم در پاسخ به مسائل جهانی امروز ناقص است  و  که کشورش از سیاست خارجی واقع بینانه‌تری پیروی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد که ترکیه می‌خواهد «فرودگاه بین المللی حامد کرزی» در کابل را اداره کند، همانطور که دولت وقت افغانستان درخواست کرده بود، اما طالبان قبل از اقدام پارلمان به طور ناگهانی کنترل کشور را به دست گرفتند.

وزیر امور خارجه ترکیه  گفت که آنکارا در مورد گروه تروریستی «پ.ک.ک» و شاخه آن در سوریه، یگان‌های مدافع خلق، به آمریکا هشدار داد، اما واشنگتن هشدارهای ترکیه را نادیده گرفت و ارسال سلاح به تروریست‌ها را ادامه داد که باعث عملیات نظامی ترکیه در منطقه شد.

به گفته چاووش اوغلو، ترکیه نه تنها در سوریه، بلکه در لیبی، مدیترانه شرقی و قفقاز ابتکارعمل به خرج داده است.

به گفته وی، حضور ترکیه در سراسر جهان به شدت افزایش می‌یابد، به ویژه در آفریقا که دارای 43 سفارتخانه است و آژانس کمکرسانی «تیکا»  نیز دارای دفاتر منطقه‌ای است.

چاووش اوغلو با انتقاد از اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه شرایط را دشوار می‌کند و در سیاست‌های خود صادق نیست و ترکیه را در رابطه با الحاق به اتحادیه اروپا متوقف کرده است.

در مورد مدیترانه شرقی، چاووش اوغلو گفت که هر ساز و کاری بدون حضور ترکیه هیچ اعتبار و ارزشی ندارد و همکاری با آنکارا برای تحقق هر پروژه ضروری است .

چاووش اوغلو اظهارات خود را با تحولات کریمه که انظمام آن به روسیه آن را هرگز به رسمیت نشناخته است، به پایان رساند. وی گفت ترکیه مصمم است از حقوق تاتارهای شبه جزیره کریمه دفاع کند.

وزیر خارجه ترکیه در حالی مدعی ابتکار عمل در سوریه شده است که دمشق و کشورهای دیگر منطقه بارها مخالفت خود را عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه به بهانه مقابله با تروریست‌ها بیان کرده اند. در لیبی نیز مقام‌های این کشور بارها خواستار خروج مستشاران نظامی ترکیه از کشور خود شده‌اند.