شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#ترکیه#وزیر خارجه

چاووش اغلو:

ارمنستان درک کند که اشغال سرزمین کشورهای همسایه نتیجه‌ای ندارد

ارمنستان درک کند که اشغال سرزمین کشورهای همسایه نتیجه‌ای ندارد

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی گفت: ایروان باید درک کند که اشغال سرزمین‌ های کشورهای همسایه هیچ نتیجه‌ ای در بر نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «ترند نیوز»، «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد که جمهوری آذربایجان ۳۰ سال در حال مذاکره برای آزادسازی سرزمین‌ های خود بود، اما متأسفانه موفق نشد و لذا با توسل به زور این مناطق را آزاد کرد.

بر اساس اعلام این این خبرگزاری، وزیر خارجه ترکیه در این باره ادامه داد: ایروان باید درک کند که اشغال سرزمین‌ های کشورهای همسایه هیچ نتیجه‌ ای در بر نخواهد داشت.

«مولود چاووش اغلو» در این باره اضافه کرد: جمهوری آذربایجان ۳۰ سال منتظر ماند و سرانجام سرزمین‌ های خود را در ۴۴ روز آزاد کرد. در حال حاضر محیط مساعدی برای انجام مذاکرات دیپلماتیک ایجاد شده است. پیام‌ های مثبتی از سوی ترکیه و ارمنستان وجود دارد. اما آن‌ ها نباید فقط در حد حرف باقی بمانند.

این در حالیست که چهارشنبه گذشته نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در نشست کابینه دولت این کشور در ایروان اعلام کرد: آماده‌ایم با ترکیه در مورد عادی‌سازی روابط و از سرگیری حمل‌ونقل زمینی و ریلی مذاکره کنیم و می‌توانیم دامنه آن را گسترش دهیم. روسیه اعلام کرد که در این خصوص کمک کند. اتحادیه اروپا به‌ویژه فرانسه و آمریکا نیز به این روند علاقه‌مند هستند. رویکرد هند و چین نیز در قبال احیای حمل‌ونقل در منطقه نیز روشن است. طرح‌های مربوط به کریدور حمل‌ونقل شمال به جنوب در منطقه نیز در مذاکرات با ایران و گرجستان مورد علاقه زیادی قرار گرفتند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه کوهستانی قره‌باغ به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.