شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#انگلیسی

۱۱ سپتامبر چگونه آمریکا را وارد جنگ‌های ابدی کرد؟


11 سپتامبر چگونه آمریکا را وارد جنگ‌های ابدی کرد؟

یک روزنامه انگلیسی در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته است که حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ باعث ورود آمریکا به جنگ‌های ابدی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که حوادث 11 سپتامبر 2001 چگونه آمریکا را وارد جنگ‌های ابدی کرده و مفاهیم مربوط به حقوق بشر آمریکایی را زیر سوال برده است.

گاردین در گزارشی به قلم «جولیان بورگر» نوشته امروزه پس‌لرزه‌های 11 سپتامبر همه جا احساس می‌شوند. در چند هفته گذشته دولت بایدن با استناد به مجوزهای جنگی صادرشده بعد از 11 سپتامبر 2001 مواضعی را در سومالی و افغانستان هدف حمله پهپادی قرار داده است.

این روزنامه نوشته همزمان با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد حوادث 11 سپتامبر 2001 می‌توان مشاهده کرد که جامعه و دموکراسی آمریکا چگونه تحت تأثیر پاسخ آمریکا به این حوادث قرار گرفته و روند نزولی در پیش گرفته است.

«مجوز استفاده از زور نظامی» که روز 18 سپتامبر به قانون تبدیل شد قرار بود به رئیس‌جمهور آمریکا اختیارات لازم را برای مبارزه با القاعده را بدهد. اما امروز، 20 سال بعد از آن زمان، هنوز این قانون برای حملات پهپادی و عملیات‌های نظامی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

در آن زمان باربارا لی، یکی از نمایندگان کنگره تنها مخالف این قانون بود. او گفت: «اجازه بدهید دقیقه‌ای تأمل کرده و به تبعات اقداماتی که امروز انجام می‌دهیم فکر کنیم تا کنترل اوضاع از دستمان خارج نشود. همزمان که اقدام می‌کنیم اجازه بدهید به همان شری که آن را تقبیح می‌کنیم تبدیل نشویم.»

گاردین نوشته در 20 سالی که از تصویب این قانون می‌گذرد از آن 40 بار برای توجیه عملیات‌های نظامی در 18 کشور دنیا و علیه گروه‌هایی که هیچ ارتباطی با القاعده یا حوادث 11 سپتامبر نداشته‌اند استفاده شده است و تازه اینها عملیات‌هایی هستند که درباره آن آگاهی عمومی وجود دارد.

بدین طریق بود که حوادث 11 سپتامبر آمریکا را وارد «جنگ‌های ابدی» کرد.

انتهای پیام/