شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ارتش#افغانستان#واشنگتن

مقام سابق صهیونیست: شکست آمریکا در افغانستان ما را به یاد عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان می‌اندازد


مقام سابق صهیونیست: شکست آمریکا در افغانستان ما را به یاد عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان می‌اندازد

یک مقام سابق صهیونیستی با مقایسه عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و خروج آمریکایی‌ها از افغانستان در ۲۰۲۱ به ترس و نگرانی تل‌آویو و واشنگتن از آینده اشاره کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، «یونی کورین» مدیر کل سابق وزارت امنیت رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای به شکست آمریکا در افغانستان پرداخته و نوشت، خروج آمریکایی‌ها از افغانستان در 2021 ما را به یاد عقب نشینی اسرائیل از لبنان در تابستان 2009 می‌اندازد که یکی پس از دیگری انجام گرفت. شاید یکی از این عقب‌نشینی‌ها برنامه ریزی شده بود اما یکی دیگر از آنها به تحلیل ضعیف اطلاعاتی و کیفیت پایین کار افسران ارشد و سیاستمداران بر می‌گردد.

وی در ادامه مقاله خود گفت، خروج آمریکا از افغانستان با وجود این که مورد قبول همه در واشنگتن قرار گرفت اما یک شکست محسوب می‌گردد. ایالات متحده بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 با تصور و محاسبات غلط خود برای تغییر ملت افغانستان وارد این کشور شد؛ اما بعد از بیست سال ثابت شد که این استراتژی و طرز فکر با وجود صرف دو تریلیون دلار در دو دهه گذشته در هیچ کجای جهان کارساز نبوده است.

این مقام سابق صهیونیستی در ادامه مقاله خود تاکید کرد، در مقایسه با وضعیت اسرائیل بعد از جنگ سال 1982 برای همه اسرائیلی‌ها روشن شد که جنگ واقعی پایان نیافته؛ زیرا در آن زمان مقامات اسرائیلی تلاش می‌کردند تا نظام لبنان را تغییر دهند، اما این هدف به طرز چشمگیری شکست خورد و همچنین بعد از خروج سازمان آزادیبخش از لبنان٬ حزب الله در این کشور ظهور کرد و تاکنون جنگ با آن پایان یافته است؛ بلکه ارتش اسرائیل مجبور شد به مدت 18 سال دیگر جنگ را ادامه دهد.

وی اشاره کرد که ارتش اسرائیل در جنگ با لبنان که نزدیک به دو دهه طول کشید متحمل خسارات سنگینی شد و در بسیاری از مراحل به جای دفاع از شهرک‌های شمالی مجبور بود از خود و جان سربازان دفاع کند. من سالها با «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق اسرائیل در طول جنگ با لبنان کار کرده‌ام و نظر او را درباره امور لبنان می‌دانستم و او همه تلاش خود را کرد تا مقامات سیاسی را متقاعد کند که تا حدودی از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند.

این مقام سابق اسرائیلی فاش کرد که ایهود باراک در آن زمان تصمیم گرفت تا وظیفه خود را به موازات نقش نخست وزیریش، در وزارت امنیت نیز بر عهده بگیرد و این امر تنها یک علت داشت. وی معتقد بود که عقب‌نشینی از لبنان یک اقدام ضروری برای کاهش تلفات ارتش و نجات جان سربازان است و این عقب نشینی به مثابه یک عملیات نظامی بود.

مدیرکل سابق وزارت امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد که خروج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در مه 2000 اقدامی مناسب بود و ایهود باراک به خوبی متوجه شد که پس از خروج واقعی از لبنان باید محتاطانه عمل کند. اکنون بعد از عقب نشینی آمریکا از افغانستان واشنگتن طی هفته‌های اخیر بعد از انتشار برخی عکس‌ها و ویدئوها از افغانستان شرایط دشواری را متحمل شده است. همچنین ترس زیادی در میان مقامات ارشد دولت آمریکا وجود دارد مبنی بر اینکه عقب‌نشینی از افغانستان به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ برای آمریکا به یادگار خواهد ماند.

وی در پایان تصریح کرد، آنچه که موجب نگرانی واشنگتن و تل‌آویو شده ترس از آینده است و نه گذشته. همچنین این نگرانی وجود دارد که روسیه و چین از یک طرف و همپیمانان آمریکا و اسرائیل از طرف دیگر چگونه این شرایط را به عنوان یک نقطه ضعف یا نقطه قوت تفسیر می‌کنند. اما با نگاهی به عقب نشینی ارتش اسرائیل از لبنان و آمریکا از افغانستان روشن می‌شود که مقایسه این دو اتفاق با یکدیگر جایز است.

انتهای پیام/