شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر ورزش#پرسپولیس#استقلال#بخش خصوصی

یادداشت اقتصادی|پوست خربزه خصوصی‌سازی، زیر پای وزیر ورزش


یادداشت اقتصادی|پوست خربزه خصوصی‌سازی، زیر پای وزیر ورزش

به گفته وزیر ورزش و جوانان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تا دو ماه آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، "واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تا دو ماه آینده آغاز می‌شود"؛ این نخستین اظهار نظر حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حوزه خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی در کشور است.

به گفته وزیر جدید ورزش، مقدمات واگذاری سرخابی‌ها در دوره مدیریت قبلی وزارت ورزش و جوانان طی شده است و در حال حاضر این دو باشگاه آماده واگذاری هستند.

وزیر تازه نفس و دونده ورزش همچنین تاکید کرده، "به شما قول می‌دهم" فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که باید انجام شود و بیشتر زحمت‌ها کشیده شده، و با هماهنگی می‌تواند در زمان بسیار کوتاه این اتفاق رخ دهد. کار سختی در پیش نیست؛ طی یک تا دو ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد و به تدریج پیش می‌رود و بخشی از سهام را می‌توان به مردم واگذار کرد. پاس گل را به ما داده‌اند و ما فقط باید گل بزنیم.

بر این اساس باید گفت اظهار امیدواری هیجانی در زمینه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی توسط وزیر جدید ورزش که سابقه دوندگی را در کارنامه خود دارد، ابراز شده که نخستین وکالتنامه واگذاری سهام سرخابی‌ها با شماره 75951/ت 32535 ه به تاریخ 24/12/83 باز می‌گردد که مطابق مجوز هیات وزیران دولت مکلف و مجاز شد تا به استناد ماده 14 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران (مصوب 1379)، 100 درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس) - سهامی عام- را به روش مزایده واگذار کند؛ اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

جدای از این موضوع که از سال 83 تا کنون بارها و بارها هم شیوه واگذاری این دو باشگاه تغییر کرده و هم به کرات وعده و وعیدهای تعبیر نشده برای واگذاری آنها توسط افراد مختلف داده شده است، باید گفت مواردی همچون  "سودآور نبودن باشگاه‌ها(به همین دلیل بازار پایه فرابورس برای واگذاری سرخابی‌ها پیشنهاد شده است)" ، "داشتن زیان انباشته" ، "مشکلات ساختاری بازار سرمایه از جمله نوسانات این بازار، مشکلات فنی و زیرساختی از جمله دامنه نوسان، حجم مبنا، اختلالات سامانه‌های معاملاتی و ..." ، "مشکلات مربوط به واگذاری سرخابی‌ها در بازار سرمایه از جمله عدم ارائه اطلاعات درست و کامل توسط باشگاه‌ها، شفاف نبودن صورت‌های مالی و گزارش‌ها، سودآور نبودن باشگاه‌ها و نبود جریان نقدی آتی مثبت، شمولیت ماده 141 قانون تجارت، زیانده بودن باشگاه‌ها، تراز مالی منفی این باشگاه‌ها، عدم اصلاح ساختار باشگاه‌ها پیش از واگذاری و ..." ، "عدم ثبات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز" ، "عدم آشنایی تصمیم‌گیران با مقوله اقتصاد ورزش و خصوصی‌سازی باشگاه‌ها" ، "عدم توجه به موضوع توانمندسازی بخش خصوصی" ، "عدم توجه به اهلیت فنی متقاضیان خرید باشگاه‌ها" ، "دارایی و بدهی‌های پنهان این دو باشگاه" ، "مشکلات ساختاری اقتصاد کشور" و "مشکلات مربوط به اقتصاد ورزش بویژه درآمدزایی باشگاه‌ها" تنها بخشی از مشکلات پیش روی وزیر ورزش و جوانان برای گل کردن توپ خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت است.

وزیر ورزشی که تازه نفس است، و بنظر می‌رسد اظهار نظرش در زمینه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا دو ماه آینده قدری شتابان و از روی هیجان بوده است. شاید حمیدِ ورزش کشور جنس خصوصی‌سازی را نمی‌شناسد، شاید از حالا به دنبال معطوف کردن مشکلات ساختاری ورزش به سمت خصوصی‌سای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است، شاید مشاوره درستی در این زمینه نگرفته است؛ و شاید هم واقعا عزم راسخی دارد و بر موضوع خصوصی‌سازی باشگاه‌ها سوار است و می‌داند که می‌تواند این کار را انجام دهد.

به هر حال هر یک از این شایدها که باشد فعلا یک هفته از وعده دو ماهه وزیر ورزش و جوانان در زمینه واگذاری سرخابی‌ها گذشته است؛ و باید منتظر ماند و دید همانطور که سجادی قول داده فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و وزارت اقتصاد مانده که باید انجامش دهد و تنها باید پاس گلی را که به وی داده‌اند، را گل کند؛ یا نه!

شاید هم واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به پوست خربزه‌ای به زیر پای حمید سجادی، وزیر تازه نفس ورزش کشور تبدیل شود؛ شاید هم نه!

مهدی حاجی‌وند - نویسنده کتاب‌ خصوصی‌سازی فوتبال

انتهای پیام/