شهر خبر

روسیه در مراسم تحلیف احتمالی دولت جدید افغانستان شرکت نمی‌کند


روسیه در مراسم تحلیف احتمالی دولت جدید افغانستان شرکت نمی‌کند

سخنگوی کرملین و وزیر خارجه روسیه تأکید کردند که مسکو نمی‌داند اقدامات آتی رهبران جدید افغانستان چه خواهد بود و به همین دلیل به هیچ وجه در مراسم تحلیف احتمالی دولت جدید تشکیل شده توسط جنبش طالبان شرکت نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان شرکت نخواهد کرد. وی تأکید کرد که هیچ کس، از جمله روسیه از به قدرت رسیدن جنبش تندروی طالبان در افغانستان سود نبرده است.

پیش از این و طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی محلی و خارجی، جنبش طالبان قصد داشت مراسم تحلیف دولت موقت در افغانستان را امروز، شنبه (11 سپتامبر/20 شهریور ماه) برگزار کند، سپس اعلام شد که این مراسم لغو شده است.

پسکوف عصر روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا کرملین تأیید می‌کند روسیه در چنین مراسمی شرکت خواهد کرد، گفت: «خیر، من خبر را تأیید نمیکنم. روسیه به هیچ وجه در مراسم تحلیف دولت جدید تشکیل شده از سوی طالبان حضور نخواهد داشت.»

سخنگوی کرملین گفت: «روسیه نمی‌داند که روند اوضاع در افغانستان در رابطه با تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر چگونه خواهد بود، به همین دلیل برای مقامات مسکو بسیار مهم است که درک کند رهبران کنونی افغانستان چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهند داد.

پسکوف ادامه داد: «روند اوضاع کنونی در افغانستان، حداقل برای ما مفید نبوده است، به این دلیل که مهمترین سئوالاتی که اکنون در دستور کار قرار دارد، این مسائل است که آیا افغانستان همچنان منشاء اصلی قاچاق مواد مخدر برای کل جهان، از جمله کشور ما خواهد بود؟ آیا افغانستان همچنان مکانی امن برای فعالیت گروه‌های تروریستی خواهد بود؟ این تهدیدات مهم همچنان حفظ شده و به همین دلیل، هیچکس از روند اوضاع در این کشور سود نبرده است.»

حضور تروریست‌های داعش و القاعده در افغانستان تهدیدی جدی است

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که وزارت امور خارجه به رهبران کشور توصیه نکرده که هیئتی از مسکو به مراسم احتمالی تحلیف دولت جدید افغانستان اعزام شود.  لاوروف توضیح داد: «طالبان ابتدا مراسم تحلیف را اعلام کرده و سپس در آن تجدیدنظر کرد. من صادقانه بگویم، ما قصد نداریم که در چنین مراسمی شرکت کنیم و به رهبری روسیه توصیه می‌کنیم که نمایندگانی از مسکو در آن شرکت نکنند.»

به گفته وی، جنبش طالبان در حال حاضر نمی‌توانند اقدامات خود در دولت جدید تشکیل شده در افغانستان را مشخص کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که برقراری تماس با نمایندگان جنبش طالبان، عملاً برای همه کشورها اجتناب ناپذیر است، ولی مسئله به رسمیت شناختن حکومت آنها در افغانستان به اجرای وعده‌هایی بستگی خواهد داشت که آنها از قبل داده‌اند.

لاوروف گفت: «ما شنیده‌ایم که طالبان وعده داده قصد ندارد قدرت در افغانستان را تنها در دست خود نگه دارد و همچنین مشکلی برای کشورهای همسایه در منطقه آسیای مرکزی بوجود نخواهد آورد. ما از چنین اقدامی استقبال خواهیم کرد، به این شرط که این وعده‌ها تحقق یابد. تهدیدات تروریستی در خاک افغانستان همچنان حفظ شده و تروریست‌های گروه داعش و القاعده هنوز در این کشور حضور دارند. و این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت.»

لاوروف تأکید کرد، روسیه به همراه متحدین خویش در آسیای مرکزی تمامی اقدامات لازم، از جمله اقدامات نظامی را برای جلوگیری از هر نوع خطری در این رابطه اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/