به گزارش برنا از خبرگزاری "تاس" روسیه،  سرگئی لاوروف روز جمعه گفت: آنها (طالبان) مراسم تحلیف دولت خود را اعلام کردند. سپس نظرشان تغییر کرد. صادقانه بگویم هرگز برنامه‌ای برای توصیه به رهبری روسیه جهت اعزام یک هیات به مراسم تحلیف دولت طالبان نداشتیم. با درنظر گرفتن وضعیت، از همان اول فکر می‌کردیم حضور سفیر به عنوان نماینده روسیه در این مراسم کافی است.  

به گفته مقام ارشد روسیه، طالبان درباره دولت جدید افغانستان و برنامه‌های تحلیف خود بلاتکلیف هستند.  

وی در این خصوص گفت: [از شرکت در مراسم تحلیف] امتناع نکردیم. مراسم تحلیفی وجود نخواهد داشت. هیچ کس امتناع نکرده است. آنها (طالبان) هنوز در مورد آنچه ابتدا باید انجام دهند تصمیم نگرفته‌اند و فکر می‌کنم این یک مشکل آشکار است. هیچ بازی یا مناقشه‌ای در پشت صحنه وجود ندارد.  

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه اعلام کرد: روسیه به هیچ شکلی در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان توسط طالبان شرکت نمی‌کند.  

روسیه، چین، قطر، پاکستان و ایران برای شرکت در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان به ریاست طالبان که روز شنبه برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.  

«انعام‌الله سمنگانی» یکی از اعضای کمیته فرهنگی طالبان روز جمعه اعلام کرد که این گروه مراسم تحلیف دولت افغانستان را که قرار بود روز شنبه (۲۰ شهریور) برگزار شود، لغو کرده است.  

پیش‌تر چند رسانه خارجی و منطقه‌ای گزارش داده بودند که طالبان قصد دارد مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان را در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (شنبه ۲۰ شهریور) برگزار کند.  

نیروهای طالبان چندی پیش کنترل کابل را بدون مقاومت خاصی از سوی ارتش افغانستان و نیروهای بین الملل به دست گرفتند و ظرف چند ساعت این شهر را تصرف کردند.