شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#واردات#سوخت#واشنگتن

تحلیلگر لبنانی: واردات سوخت ایران سرآغاز شکست محاصره و پروژه‌های واشنگتن ضد مقاومت است


تحلیلگر لبنانی: واردات سوخت ایران سرآغاز شکست محاصره و پروژه‌های واشنگتن ضد مقاومت است

یک نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفتگوی اختصاصی با تسنیم تاکید کرد که آمریکا و متحدان آن می‌دانند که واردات سوخت ایران به لبنان به معنای شکست محاصره و همه پروژه‌های آنها ضد مقاومت و لبنان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از اینکه سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد، نخستین کشتی حامل سوخت ایران به سمت لبنان حرکت کرده، آمریکا و متحدان آن که متوجه شدند این اقدام به معنای شکست همه پروژه‌های آنها در لبنان ضد مقاومت است و با عجله در ارائه پیشنهادهایی درباره حل بحران سوخت لبنان تلاش کردند تا مانع رسیدن سوخت ایرانی به لبنان شوند؛ اما این اتفاق نیفتاد و آنگونه که منابع لبنانی گزارش می‌دهند نخستین محموله کشتی ایرانی که در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفت طی روزهای آینده از طریق تانکرهایی به لبنان منتقل خواهد شد.

در همین راستا مصاحبه‌ای با «ناجی امهز» نویسنده و تحلیلگر سیاسی برجسته لبنان و کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده‌ایم.

ناجی امهز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت، احزاب و نیروهای ضد حزب الله متوجه شدند که بعد از اعلام خبر واردات محموله‌های سوخت از جمهوری اسلامی ایران به لبنان- چه در سطح سیاسی و -چه خدماتی شکست خورده‌اند و همه گزینه‌هایی که برای نابودی حزب الله از طریق فروپاشی اقتصادی و به گرسنگی کشیدن مردم لبنان روی آنها حساب کرده بودند، سقوط کرده است. البته این نیروها از مدتی قبل همه امکانات و ابزارهای رسانه‌ای خود را برای تحریک افکار عمومی ضد حزب‌الله و معرفی این حزب به عنوان مسئول همه اتفاقاتی که در لبنان می‌افتد٬ بسیج کرده بودند.

امهز در ادامه این گفتگو تصریح کرد، احزاب ضد حزب‌الله تصور می‌کنند که رسیدن نفت ایران به لبنان به معنای تشدید حمایت مردمی از مقاومت و محور آن بوده و نفوذ آن را تقویت می‌کند. به ویژه اینکه سوخت ایران یک حلقه امنیتی برای همه لبنانی‌ها تشکیل خواهد داد. ما در اینجا درباره طرف‌هایی که از این سوخت استفاده می‌کنند صحبت می‌کنیم؛ یعنی بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها و حتی نیروگاه‌های برق. قطعاً واردات سوخت ایران به لبنان در انتخابات به نفع مقاومت خواهد بود و گروه دیگری وجود دارند که ادعا می‌کنند مقاومت از واردات سوخت ایران بهره مادی می‌برد.

این تحلیلگر لبنانی ادامه داد، همچنین بسیاری قصد دارند واردات سوخت ایران به لبنان را تبدیل به یک فاجعه کنند؛ زیرا می‌دانند که هدف حزب الله از واردات سوخت ایران بالا بردن کرامت ملت لبنان و رفع حقارت آنهاست که در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها می‌ایستند.

علاوه بر آن باید به هدر رفتن اموال عمومی و تلف شدن وقت شهروندان نیز اشاره کنیم و فراموش نکنیم که یکی از مهمترین نکات مثبت واردات سوخت ایران به لبنان ثبات قیمت نان و همچنین نجات بیمارستانها و بیماران و شهرها و روستاها از قطعی برق است که علاوه بر قطعی مداوم جریان برق از افزایش دیوانه‌وار قیمت‌ها رنج می برند. همچنین گروه‌های مخالف حزب الله می‌داند که این حزب خزانه و ملت لبنان را نجات خواهد داد و آنها را از شر حرص و طمع و احتکار برخی رهایی می‌دهد.

وی تاکید کرد، اما جامعه لبنان است از تعصب نفرت‌انگیزانگیز فرقه‌ای رنج می‌برد و علاوه بر آن شکاف بزرگی در گزینه‌های استراتژیک وجود دارد که امور مثبت را منفی می‌کند. به ویژه اینکه دولت آمریکا همراه با برخی نیروهای مرتجع عربی در تلاش برای تحریک ضد حزب‌الله و سوخت ایران هستند و ما دیدیم و شنیدیم که دولت آمریکا چگونه به سرعت به این موضوع واکنش نشان داده و درخواست انتقال گاز و برق لبنان از طریق اراضی سوریه را مطرح کرد.

این نویسنده لبنانی در ادامه گفتگو با تسنیم اظهار داشت، واکنش آمریکا به مسئله واردات سوخت از ایران به لبنان و عجله آن برای درخواست از مصر و اردن برای انتقال گاز و برق به لبنان با دور زدن «قانون سزار » موضوع عجیبی نیست.

به عقیده امهز٬ دولت آمریکا می‌داند که واردات سوخت ایران به لبنان مقدمه شکست محاصره و تحریم‌هایی است که واشنگتن نه تنها بر لبنان بلکه بر بسیاری کشورهای دیگر نیز تحمیل کرده است. بنابراین آمریکایی‌ها با حالتی شتاب زده تلاش کردند تا راه واردات سوخت ایران را قطع کنند؛ به ویژه اینکه ایالات متحده و نیز دشمن صهیونیستی از مورد هدف قرار دادن این محموله عاجزند. آنها هرگز نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ زیرا می‌دانند که در این صورت منطقه وارد جنگی خواهد شد که در زمان کوتاه پایان نمی‌یابد.

ناجی امهز در ادامه گفت، بنابراین گزینه‌های دولت آمریکا بسیار محدود است و چاره‌ای جز عقب نشینی و تسلیم شدن در برابر آنچه که ملت لبنان می‌خواهند ندارد. این بدان معناست که حزب الله از جهت‌های مختلف برای ملت لبنان پیروزی به ارمغان آورده است. واردات سوخت ایران به لبنان طلوع جدیدی برای محور مقاومت و همپیمانان آن است و در این شرایط متحدان مقاومت بیشتر خواهند شد؛ چرا که عامل اقتصادی عوامل سیاسی و ملی را نیز تغییر می‌دهد.

این تحلیلگر لبنانی درباره پاسخ سریع جمهوری اسلامی ایران به درخواست کمک ملت لبنان تاکید کرد که حمایت جمهوری اسلامی ایران از لبنان تعجب آور نیست. کمکی که ایران برای آزادسازی لبنان از شر رژیم اشغالگر انجام داد بسیار بزرگتر از اتفاقاتی است که امروز می‌افتد.

ایران یاور مستضعفان جهان و سدی نفوذناپذیر و موضعی قدرتمند در برابر استکبار آمریکایی و مزدوران آن است. ایران می‌خواهد که ملت لبنان در درخواست‌های خود متحد شوند و آماده کمک برای نجات همه لبنانی‌ها از بحران‌هاست. اما متاسفانه مشکل از فرقه گرایی در گروههای لبنانی است.

وی در پایان گفت که ایران دریایی از بخشش و نیکی است و حتی دشمنان نیز نمی‌توانند فداکاری این کشور برای کمک به ملتها را انکار کنند. ایران در ثبات منطقه از افغانستان تا لبنان سهیم است و دست خود را به روی همه کشورهای منطقه دراز می‌کند و هیچ دشمنی جز دشمن اسرائیلی و مزدوران آن ندارد. جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال سازش و مسالمت بوده و به گفتگو و وحدت دعوت می‌کند.

انتهای پیام/