به گزارش برنا؛ پروژه پایانه شرق جدید در منطقه 13 شهرداری تهران و در اراضی مجاور جاده دماوند پس از سه راه آزمایش در کنار بیمارستان سرخه حصار با مساحت حدود 30 هکتار در حال اجراست مطالعات مرحله اولیه این پایانه بزرگ در سال 1371 شروع شده است اما همچنان در پیچ و خم بهره برداری است در صورتی که 90 درصد این پروژه تکمیل شده است.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران راه اندازی پایانه را وظیفه شهرداری ندانسته و معتقد به تغییر کاربری آن بود محمد جواد حق شناس طی گفتگویی عنوان کرد که «احداث ترمینال مسافربری همچون ترمینال فرودگاه هواپیما یا قطار جزو وظایف و مسئولیت های شهرداری نیست؛ لذا در مجموع تکمیل و راه اندازی پایانه شرق به عنوان ترمینال مسافربری به شیوه سنتی در دستور کار شهرداری نیست و این پایانه به عنوان بخشی از مجتمع صنایع خلاق و قطب گردشگری شرق تهران کارکرد نوین و ویژه ای خواهد داشت».همچنین برخی کارشناسان محیط زیست این پایانه را برای فضای جنگلی آن محدوده مضر دانسته اما رئیس سابق شورای شهر تهران با این دو دیدگاه مخالفت کرده بود و ایجاد این پایانه را با حفظ ضوابط بلامانع می دانست. محمد علیخانی، رئیس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دیدگاهی میانه را در دستور کار داشت و پیشنهاد تلفیق و ادغام کارکردهای حمل و نقلی و فرهنگی و اجتماعی را ارائه کرد.

 اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تا کنون بارها از پروژه ای نیمه تمام بازدید کرده بودند و در دوره ششم هم بازدیدهای مختلفی از این پروژه نیمه تمام سی ساله شده است و باید دید مدیریت جدید پایتخت چه رویکردی نسبت بدان  دارند.

سید جعفر هاشمی تشکری، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به پروژه پایانه شرق در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: تنها بخش باقیمانده پروژه پایانه شرق نصب پله برقی و آسانسور است. بقیه موارد مشکلی ندارد و آن پایانه قابل استفاده است.

او افزود: مدیریت شهری دوران گذشته تصمیم به تغییر کاربری داشتند که به نظر ما ضرورتی ندارد اما موضوع را موکول به بعدا می کنیم چرا که باید در جلسه کمیسیون و صحن علنی شورا درباره آن تصمیم گیری شود.

تشکری هاشمی با اشاره به امکانات پایانه شرق و وجود پیوست های اجتماعی تصریح کرد: تصمیم برای این محدوده به 30 سال پیش برمی گردد و مناطق مسکونی و تردد در آن وجود دارد همچنین بزرگترین پایانه اتوبوسرانی ما در این محدوده است.

عضو شورای شهر ششم گفت: شهروندان به محض اینکه از اتوبوس بین شهری پیاده شوند می توانند از پایانه استفاده کنند.

او در پایان افزود: نگاه ما این است که پایانه شرق می تواند پایانه اتوبوسرانی شرق و شمال کشور باشد اما باز هم باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.