شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20 شهریور

ایران از آمریکا هواپیماهای مدرن می‌خرد

کدخبر: 439555
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات20 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:سهام ایران در کروپ آلمان واگذار نمی‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 شهریور 1351؛ ایران از آمریکا هواپیماهای مدرن می‌خرد

از منابع نزدیک به وزارت دفاع آمریکا کسب اطلاع شد که پنتاگون در نظر دارد به ایران و برخی از کشورهای آمریکایی جنوبی ازجمله آرژانتین، شیلی، برزیل و ونزوئلا هواپیماهای مدرن بفروشد.

معامله احتمالی با ایران روی هواپیماهای مدل جدید و تکامل‌یافته از نوع هواپیمای اف14 است که توسط موسسه «گرومن» برای نیروی دریایی آمریکا ساخته می‌شود.

هواپیمای افت 15 که موسسه «مک دوگلاس» ماه گذشته یک مدل آن را به نیروی هوایی داده و هواپیمای «اف 15» خواهد بود که توسط کمپانی نورتروپ کورپوریشن ساخته می‌شود.

سخنگویان وزارت دفاع از هر گونه تفسیری در این باره خودداری می‌کنند، ولی همه می‌دانند که ایالات‌متحده معتقد است اگر ایران دارای قدرت دفاعی نیرومندی باشد می‌تواند به صورت یک عامل ثبات اوضاع در خلیج فارس درآید.

20 شهریور 1361؛ سهام ایران در کروپ آلمان واگذار نمی‌شود

 محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران که به منظور شرکت در اجلاس هیات مدیره کمپانی کروپ به آلمان فدرال سفر کرده است در مصاحبه‌ای اوضاع اقتصادی ایران را مطلوب توصیف کرد.

نوربخش درباره سهام کروپ گفت: ایران به هیچ وجه قصد فروش سهام خود در کروپ و بابکوک ندارد زیرا این سرمایه‌گذاری‌ها فعلا سود آورند.

وی در زمینه ذخایر ارزی ایران گفت: در نتیجه سیاست‌های درست دولت ایران نه‌تنها ذخایر ارزی ما ثابت مانده بلکه افزایش نیز یافته است.

وی یادآور شد: با کشف سرمایه‌های مخفی شاه در ایران و انتقال آنها به بانک مرکزی ایران مرتبا به ذخایر ارزی کشور افزوده می‌شود.

دکتر نوربخش خاطرنشان کرد: ایران طی این مدت حتی قادر به خرید سهام و سرمایه‌گذاری از بانک‌های خارجی غیرآمریکایی شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی شایعه فروش طلا توسط ایران را تکذیب کرد و افزود: ما حتی مقداری نیز طلا برای افزودن به ذخایر ارزی خود خریده‌ایم.

دکتر نوربخش در مورد صادرات ایران و جنجال‌های اخیر رژیم بغداد گفت: خلاف جنجال‌های اخیر صادرات نفتی ایران همچنان روزانه به‌طور متوسط 1.7 تا میلیون بشکه ادامه دارد و هیچ تانکر نفتی نیز تاکنون مورد حمله رژیم عراق قرار نگرفته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: ایران اخیرا سیستم بیمه‌ای جدیدی برای کشتی‌های نفتکش ایجاد کرده است که براساس آن این نوع کشتی‌ها نیز مانند کشتی‌های تجاری که قبلا توسط بیمه ایران بیمه می‌شدند با همان نرخ یک درصد بیمه خواهند شد و جالب آنکه تعهدات بیمه ایران در مقابل تانکرها و محموله نفتی آنها در صورت بروز حادثه به ارزهای رسمی جهان پرداخت می‌شود.

نوربخش خبر فروش نفت به آمریکا توسط ایران را تکذیب کرد و افزود: احتمالا نفت ایران از طریق دلالان بین‌المللی به آمریکا فروخته شده است.

20 شهریور 1381؛ حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در خطوط لوله باکو – جیهان

مذاکرات احداث خط لوله نفت باکو – جیهان با ابراز تمایل اخیر برخی شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا مانند «انی» ایتالیا و «توتال» فرانسه برای پیوستن به این طرح جان تازه گرفته است.

قرارداد احداث خط لوله نفت باکو – جیهان در آبان 1378 در شهر استانبول بین سلیمان دمیرل رئیس‌جمهوری وقت ترکیه، حیدر علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان و ادوارد شواردنادزه رئیس‌جمهوری گرجستان در حضور بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا شد.

به موجب این قرارداد طرفین متعهد شدند تدابیر لازم را برای اتمام این طرح تا سال 2004 میلادی به عمل آورند.

چندی پیش یک روزنامه اقتصادی چاپ توکیو اعلام کرد که شرکت نفتی «ایتوچو» ژاپن به همراه یک کنسرسیوم بین‌المللی شامل شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس و شرکت نفت «یونوکال» آمریکا از ماه سپتامبر فعالیت احداث خط لوله نفت باکو – جیهان را آغاز می‌کنند.

شرکت دولتی نفت آذربایجان، بی‌پی، استات اویل، یونوکال، تاپتو ترکیه، ایتوچو، شرکت آمریکایی – سعودی دلتا – هس سهامداران طرح احداث خط لوله باکو – جیهان هستند.

20 شهریور 1391؛ تولید نفت پارس جنوبی از سال 92

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تولید نفت میدان پارس جنوبی از ابتدای سال 1392 خبر داد.

به گفته موسی سوری، حفاری چاه‌های لایه نفتی میدان پارس جنوبی تا پایان امسال انجام می‌شود. در دی‌ماه سال 1390 قرارداد چاه‌های توصیفی لایه‌های نفتی به پیمانکاران داخلی واگذار شده است. در حالی برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی به زودی صورت می‌گیرد که قطر روزانه 450 هزار بشکه از لایه‌های مشترک این میدان برداشت می‌کند.

دلایل قفل منابع 40 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از نگهداری عمده منابع صندوق در خارج کشور خبر داد و در تشریح دلایل قفل منابع 40 میلیارد دلاری این صندوق گفت: پس از وقوع تخلف بانکی 3 هزار میلیارد تومانی منابع قفل شد.

محمود دودانگه با بیان اینکه ورودی منابع صندوق در سال گذشته 20 درصد از درآمد فروش نفت بود که این رقم در سال‌جاری 23 درصد و تا پایان برنامه پنجم به 35 درصد می‌رسد، تاکید کرد: مدیران صندوق باید نگاه توسعه‌ای داشته باشند و تلاش کنند تا این منابع در چارچوب اساسنامه و سیاست‌های هیات امنا برای پشتیبانی از اهداف کشور مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش 55 درصدی ارزش پول ملی در 2 ماه

احمد توکلی، نماینده  مجلس در نطق میان دستور خود گریزی بر وضعیت بازار ارز و روند رو به رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر زد و گفت: در طول هفت الی هشت ماه اخیر وضعیت بازار ارز بسیار مخرب بوده است.

از 30 آبان سال 90 تا چهارم بهمن سال 90 یعنی تقریبا در حدود دو ماه ارزش پول ملی 55 درصد کاهش یافته است.

توکلی معتقد است امروز دیگر زمان مطرح کردن آثار مخرب وضعیت کنونی نیست، می‌گوید: متاسفانه این وضعیت در ماه اخیر شدت یافته است و در طول روزهای اخیر قیمت ارز به شدت در حال بالا رفتن است.

وی به رشد قیمت‌ها در نخستین روز هفته جاری اشاره کرد و توضیح داد: قیمت از روز شنبه ساعت چهار و پنجاه دقیقه به 2304 تومان رسید که یکی از علت‌های آن این است که متاسفانه به بانک مرکزی دستور داده شده است که ارز در بازار عرضه نکند و قریب دو هفته است که ارز در بازار عرضه نمی‌شود.

توکلی در بخش دیگری از اظهاراتش متذکر شد: دولت گفته است که 17 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی در 3، 4 ماه اول امسال به قیمت ارز مرجع به بازار عرضه کرده است اگر اختلاف قیمت در هر دلار را حداقل 600 تومان در نظر بگیریم 11 هزار میلیارد تومان از جیب ملت به کیسه‌های خاصی ریخته شده است.

رشد نقدینگی به 10 درصد رسید

 رئیس‌کل بانک مرکزی از بروز پدیده خاص در اقتصاد ایران خبر داد و گفت: باید برای این پدیده تدبیری اندیشیده شود تا از پیامدهای منفی آن جلوگیری شود.

محمود بهمنی هشدار داد در صورتی که مقابله‌ای با این پدیده صورت نگیرد، تورم گریبان ما را می‌گیرد. رئیس‌کل بانک مرکزی این پدیده منفی را رشد بی‌رویه نقدینگی در سال‌جاری اعلام و اظهار کرد: رشد نقدینگی در پایان تیرماه نسبت به پایان سال گذشته به 10 درصد رسیده در حالی که این رقم در دوره مشابه سال قبل معادل سه درصد بوده است؛ بنابراین نقدینگی در پایان تیرماه گذشته به بیش از 387 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر حجم نقدینگی در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری 35 هزار میلیارد تومان اضافه شده است.

محمود بهمنی یکی از دلایل اصلی رشد نقدینگی را رشد خالص دارایی‌های سیستم بانکی عنوان کرد: به گفته وی 4 درصد از رشد کل نقدینگی مربوط به افزایش خالص دارایی‌های سیستم بانکی (بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی) است. وی از بانک‌ها خواست با به‌کارگیری خلاقیت‌های مدیریتی نسبت به کاهش بدهی‌های خود اقدام کنند.