شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#دانشمندان

هشدار درباره احتمال وقوع سونامی در انگلیس

هشدار درباره احتمال وقوع سونامی در انگلیس

گروهی از دانشمندان در انگلیس با اشاره به تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین و سرعت آب شدن یخ‌های قطبی، نسبت به وقوع سونامی در این کشور هشدار داده‌اند.

به گزارش مشرق، «بیل مک‌گویر» استاد دانشگاه یوسی‌ال در فستیوال علوم انگلیس عنوان کرد توده‌های یخی که طی ۱۰۰ هزار سال گذشته منطقه گرینلند را در برگرفته، در حال آب شدن هستند. وی هشدار داد که ادامه این روند باعث رانش زمین، فروریختن پوسته قاره‌ای در زیر آب اقیانوس و امواج آن منجر به سونامی در مناطق و شهرهای ساحلی و بندری اسکاتلند می شود.

وی اشاره کرد سونامی استورگا گواهی است که این رویداد تاچه اندازه می‌تواند ویرانگر باشد. امواج حاصل از سونامی عظیم استورگا (Storegga) حدود ۸۲۰۰ سال پیش بیش از ۶۰۰ کیلومتر از خط ساحلی شمالی و شرقی اسکاتلند کنونی را درنوردیدند. مک‌گویر می‌گوید اگر این سونامی امروز به وقوع بپیوندد، عواقب بدتری نسبت به آن زمان در پی خواهد داشت.

به گفته این دانشمند انگلیسی تنها راه جلوگیری از تکرار این فاجعه توقف یا کم کردن سرعت آب شدن یخ‌های گریلند است. هدفی که به گفته وی شاید از موعد آن گذشته باشد.

پیشتر تیمی از دانشمندان از دانشگاه‌های شفیلد، سنت اندروز و یورک هم با هدف نقشه برداری از تاثیر سونامی‌های ماقبل تاریخ  میزان و نحوه حرکت امواج را مدل‌سازی کرده‌اند. این تخمین‌ها نشان می‌دهد سونامی در صورت وقوع می‌تواند تا ۱۸ مایل درون خط ساحلی تجاوز کند.

سونامی استورگا بزرگترین فاجعه طبیعی ۱۱ هزار سال گذشته انگلیس است که در اثر رانش زمین و فروریختن پوسته قاره‌ای در زیر آب‌های دریای نروژ به وقوع پیوست. محققان می‌گویند این سونامی باعث شده است منطقه داگرلند، که بریتانیا را در دریای شمال به بقیه اروپا وصل می‌کرد، به زیر آب رود.

این بلای طبیعی موج‌هایی تا ارتفاع ۴۰ متر ایجاد کرد و حدود ۴۵۰۰ کیلومتر مربع از خشکی را زیر آب برد. تخمین زده می‌شود بیشتر جمعیت ساکن در نوار ساحلی بریتانیا در دوره میان‌سنگی در اثر این سونامی از بین رفته باشند.

یک گروه بین المللی متشکل از ۳۹ دانشمند در زمینه آب و هوا معتقدند که تغییرات اقلیمی سیل های ویرانگر اروپا را تا ۹ برابر بیشتر کرده است. آن‌ها در پژوهشی که چندی پیش منتشر شد تاثیر گرم شدن زمین بر رویدادهای شدید آب و هوایی را بررسی کردند.

در این مطالعه، دانشمندان به طور مثال به سیل اخیر در بخش هایی از اروپا اشاره کرده اند که یک سیستم کم فشار با حرکت آرام به داخل توده ای از هوای مملو از بخار آب در دریای مدیترانه برخورد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ ژوئیه (۲۱ تا ۲۴ تیرماه) سال جاری به بارندگی بی سابقه در آلمان، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ منجر شد. در نتیجه این سیل های ویرانگر دستکم ۲۲۰ نفر تنها در بلژیک و آلمان جان خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا